SUPER SIZE: - En burger for de som vil kose seg litt ekstra, sier Burger King om sin BBQ Bacon King-burger med 1196 kcal. Foto: Burger King
SUPER SIZE: - En burger for de som vil kose seg litt ekstra, sier Burger King om sin BBQ Bacon King-burger med 1196 kcal. Foto: Burger KingVis mer

Ernæringsekspertene gremmer seg over de nye monsterburgerne på over 1000 kcal

Professor advarer mot de nye monsterburgerne

«Grotesk» og «helsefarlig» sier ernæringsekspertene. «Litt mer av det gode» og «gourmetburger», sier hurtigmatkjedene.

(Dagbladet): - Grand Big Mac er en litt større versjon av originalen, cirka femti prosent større, for å være mer eksakt. Med andre ord, litt mer av alt det gode, sier Kathrine Moe, Brand Communications Manager i McDonald's Norge.

Hun snakker om en av flere gigantburgere, som nå får leger og ernæringsfysiologer til å rive seg i håret. Både Burger King og McDonald's selger burgere med kaloriinnhold på oppunder og over 1000-tallet.

JUBILEUM: McDonald's feirer 50 år med Big Mac ved å lansere en ekstra stor versjon av burgerikonet. Foto: McDonald's
JUBILEUM: McDonald's feirer 50 år med Big Mac ved å lansere en ekstra stor versjon av burgerikonet. Foto: McDonald's Vis mer

I år er det 50 år siden den originale Big Mac'en ble lansert i USA og blir feiret blant annet i Norge med en utgave i 50 prosent større størrelse. McDonald's kanskje aller mest kjente produkt gjennom historien så dagens lys i Pennsylvania.

- En større Big Mac er noe kundene våre har ønsket seg lenge. Derfor lanserte vi Grand Big Mac første gang i 2015. Produktet har vist seg å være et populært supplement til de som vil ha mer av alt det gode ved originalen, og vi har hatt det som kampanjeprodukt med jevne mellomrom siden da, forteller Moe.

Mens jubileumsburgeren ennå ikke er i salg på McDonald's, fås burgeren Big Tasty hele året. Den inneholder 828 kilokalorier, ifølge hurtigmatkjedens nettside.

Moe understreker at burgerkjeden er opptatt av å ha et variert tilbud på menyen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har kjøtt, fisk, kylling og salater, så vel som nyere tilskudd i form av vegetarburger og søtpotet-fries, sier hun, og viser til at kjedens gjester til enhver tid kan sjekke nærings- og allergiinformasjon for alle produkter på selskapets nettside.

- Stor suksess

ETTERSPØRSEL: - Store burgere er pop, sier Heidi Moss i Burger King. Foto: King Food.
ETTERSPØRSEL: - Store burgere er pop, sier Heidi Moss i Burger King. Foto: King Food. Vis mer

Dette blir likevel beskjedent sammenlignet med noen av burgerne på menyen til konkurrenten, Burger King. I skrivende stund selger kjeden kampanjeburgeren BBQ Bacon Burger, som inneholder 1196 kilokalorier. Fast plass på menyen har varianten Bacon Burger, med 1084 kilokalorier. Det samme har Big King XXL, med 997 kilokalorier.

- ​Våre nye Bacon King-burgere er blitt en stor suksess. Vi skal ikke legge skjul på at dette er burgere for de som er skikkelig sultne, eller som vil kose seg ekstra, sier Heidi Moss, markedssjef i King Food.

Moss forteller om økt etterspørsel både etter de største burgerne, og etter lettere, rimeligere og mer hverdagslige produkter.

- En burger som Bacon King er ikke hverdagskost, og det er vi ganske trygge på at våre gjester er klar over, uttaler hun.

- Bryr seg ikke om kundenes helse

Jøran Hjelmesæth, professor i medisin ved Universitetet i Oslo og leder av Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold, er av en annen oppfatning:

HELSESKADELIG: - Slike måltider er skadelige for alle, sier professor Jøran Hjelmesæth. Foto: Sykehuset i Vestfold
HELSESKADELIG: - Slike måltider er skadelige for alle, sier professor Jøran Hjelmesæth. Foto: Sykehuset i Vestfold Vis mer

- Det er nedslående at burgerkjedene lanserer monsterburgere av denne typen. Jeg synes dette tyder på at de ikke bryr seg om kundenes helse. Slike måltider er skadelige for alle, både på kort og lang sikt. Først gir de økt risiko for overvekt og skadelige fettstoffer i blodet, og noen år senere økt risiko for hjerteinfarkt, hjerneslag og for tidlig død.

Ingen burde la seg lokke til å spise denne typen «energitette, næringsfattige kaloribomber», mener professoren.

- Tror du folk er klar over eller opptatt av nærings- og kaloriinnholdet?

- Nei, jeg tror dessverre at mange ikke tenker på konsekvensene av slike måltider. Og dette til tross for at det er snakk om mat som er på grensen til sykelig kaloririk. Dette er søppelmat, fastslår Hjelmesæth.

- Litt grotesk

​Tine Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, synes det er synd at burgerkjedene bygger opp under «big is better», istedenfor å fremme kvalitet, smak og matglede:

BURGERVANT: På Alnabru ligger Kantinegutta. Hit strømmer det kunder hver eneste dag og de kjøper burgere over en lav sko. Vi bestemte oss for å la de burgervante yrkessjåfører smake kalorifattige burgere. Video: Per Ervland og Christopher Sjuve Vis mer

- Burgere på rundt tusen kalorier er rett og slett litt grotesk. Jeg føler at burgerkjedene med dette ødelegger muligheten til å skeie ut med god samvittighet. Det er ikke galt å unne seg en vanlig burger av og til, men disse porsjonene gjør at vi mister «magemål», og får et helt forvrengt bilde av hva en normal porsjon er.

Sundfør medgir at burgermat ikke er helsekost, og når det serveres i megaporsjoner er det ekstra negativt for helsa, mener hun:

- En så stor burger dekker nesten halvparten av dagens kaloribehov, og den inneholder mye hvitt brød, mye kjøtt, lite grønnsaker og masse mettet fett, salt og lite fiber.

Samfunnsansvar

Hun forstår godt at mange lar seg friste til å kjøpe en dobbel porsjon.

SAMFUNNSANSVAR: Ernæringsfysiolog Tine Sundfør oppfordrer burgerkjedene til å ta sitt samfunnsansvar. Foto: NTB/Scanpix
SAMFUNNSANSVAR: Ernæringsfysiolog Tine Sundfør oppfordrer burgerkjedene til å ta sitt samfunnsansvar. Foto: NTB/Scanpix Vis mer

- Men i verste fall henger denne vanen igjen etter bare en kort periode, slik at det blir fristende å fortsette å kjøpe to vanlige burgere når dette spesialtilbudet er over. Jeg ønsker meg flere kule, billige restauranter som serverer sunn kjapp-mat, sier Sundfør.

Kjeder som McDonald's og Burger King har stor innvirkning på folks matvaner, og stor mulighet til å påvirke befolkningen, mener ernæringsfysiologen. Hun oppfordrer kjedene til å ta et samfunnsansvar for problematikken rundt økende fedme og relaterte helseproblemer i befolkningen:

- Tenk om burgerkjedene kunne servert et gratis beger med knaskerøtter og et eple til dessert til sin Big Mac. Det hadde vært spenstig og nytenkende!

- For mye av det gode

- Hvis McDonald's sier at dette er «litt mer av det gode», vil jeg heller si at det er for mye av det gode, sier Erik Arnesen, rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, og medlem av Nasjonalt råd for ernæring.

Han mener flere kjeder heller burde satse på å tilby mer fornuftige porsjoner med hurtigmat:

FOR MYE AV DET GODE: Erik Arnesen i LHL anbefaler ingen å spise megaburgerne. Foto: LHL
FOR MYE AV DET GODE: Erik Arnesen i LHL anbefaler ingen å spise megaburgerne. Foto: LHL Vis mer

- Jeg tror mange vil bli overrasket over at de nye, store burgerne vil dekke rundt en tredel av dagsbehovet for energi, cirka tre firedel av anbefalt daglig inntak av mettet fett, og mer enn halvparten av anbefalt daglig inntak av salt. Mange velger dessuten en porsjon pommes frites i tillegg, som fort gir ytterligere 300 kilokalorier.

Arnesen vil ikke anbefale noen å spise de store og kaloririke burgerne:

- Så fremt man ikke skal fylle opp lagrene sine etter et halvmaraton eller noe lignende.

Han minner om at burgere fra gatekjøkken eller restauranter ikke nødvendigvis er bedre enn produktene på McDonald's eller Burger King.

- I alle fall ikke når det gjelder kalorier og fett.