KRITISERER VEGANSK KOSTHOLD: - For 100 år siden hadde du blitt syk og sannsynligvis dødd på grunn av mangelsykdommer om du over lang tid hadde latt være å spise kjøtt, egg, sjømat og melk, sier professor Birger Svihus. Foto: Lars Eivind Bones
KRITISERER VEGANSK KOSTHOLD: - For 100 år siden hadde du blitt syk og sannsynligvis dødd på grunn av mangelsykdommer om du over lang tid hadde latt være å spise kjøtt, egg, sjømat og melk, sier professor Birger Svihus. Foto: Lars Eivind BonesVis mer

Vegansk kosthold skaper debatt:

Professor reagerer på Gunhild-farsotten: - Vi er ikke skapt for å leve slik

Gunhild Stordalen får mer energi av plantebasert mat. Professor Birger Svihus fronter viktigheten av kjøtt, melk og egg.

Debatten om hvorvidt et vegansk kosthold er sunt for helse, miljø og dyrevelferd er i vinden som aldri før. Samtidig blir de kjøttfrie produktene stadig mer synlig i butikkhyllene, og fredagstacoen med kvernet karbonadedeig blir i mange hjem erstattet med linsetaco.

Det er mange som er opptatt av å redusere kjøttforbruket, og noen velger også å bli veganere. Et vegansk kosthold betyr at man verken spiser kjøtt, egg, melk eller fisk - mat av animalsk opprinnelse.

Professor ved Norges Miljø og Biovitenskapelige Universitet, Birger Svihus, er derimot klar i sin tale:

- Vi er ikke lagd for å ha et vegansk kosthold. For 100 år siden hadde du blitt syk og sannsynligvis dødd på grunn av mangelsykdommer om du over lang tid hadde latt være å spise kjøtt, egg, sjømat og melk, sier han til Dagbladet.

Å spise grønnsaker er sunt spesielt fordi de inneholder en rekke viktige stoffer, samtidig som de inneholder lite energi i form av karbohydrater eller fett. Men også animalske matvarer inneholder mange viktige stoffer, mener Svihus.

- Fisk, melk og egg gir oss for eksempel viktige stoffer som det finnes lite av, eller ingenting av, i grønnsaker, som vitamin D, B12, jod og langkjedede omega-3-fettsyrene, sier han.

Stordalen: - Fikk mer energi

I samme tempo som det økende tilbudet av vegetar- og veganalternativene i butikkhyllene, postet Gunhild Stordalen et bilde der hun stolt viser fram sin veganske pasta bolognese på Instagram. Under bildet har hun skrevet:

«Mer grønt er godt for planeten som blir stadig varmere, og ny forskning viser at pasta ikke gjør oss fetere. Faktisk viser en ny studie i BMJ Open at å spise dette som del av en sunn diett faktisk kan hjelpe deg å bli kvitt noen ekstra kilo ved behov, rett og slett fordi pasta har lav GI - noe som gjør at blodsukkeret ditt øker saktere enn raffinerte karbohydrater, som hvitt brød. Gode nyheter for alle pastaelskere».

Utgangspunktet for at Gunhild Stordalen endret kosthold, var at hun og administrerende direktør i EAT, Alessandro Demaio, skulle forsøke å leve bare på plantebasert kost i én måned. Opplevelsen ga umiddelbart mersmak:

- Personlig følte jeg meg bedre - og opplevde at folk kommenterte at jeg hadde mer energi. Da tenkte jeg at jeg ikke så noen grunn til å gå tilbake, fortalte Stordalen til VG etterpå.

Krevende å få nok næringsstoffer

Professor Svihus mener at det er en grov misforståelse å påstå at pasta ikke bidrar til fedme.

- Pasta og andre kornprodukter er vår viktigste bidragsyter til energi i kostholdet, og vil akkurat som andre energirike matvarer dermed bidra til fedme om inntaket er for høyt. Dermot er det riktig at pasta gir en lavere blodsukkerstigning enn bakervarer og ris. Forskjellen er imidlertid ikke av avgjørende helsemessig betydning, dessverre, sier han.

Næringsstoffene som finnes i fisk, egg og melk er krevende å få nok av som veganer, ifølge Svihus.

- Uten disse næringsstoffene er det to typiske sykdommer som høyst sannsynlig ville dukket opp: Struma, som følge av jodmangel, og anemi, generell svakhet som følge av blant annet lav oksygentransportkapasitet. Begge som følge av mangel på jern og/eller B12, sier han.

- I Norge med sin lange og mørke vinter, ville beinskjørhet og beindeformiteter som følge av mangel på vitamin D også blitt utbredt, legger Svihus til.

Må ta tilskudd

- At Svihus sier vi ikke er skapt for et vegansk kosthold kan jeg akseptere. Vi er nemlig ikke skapt, men har utviklet oss gjennom lang tid, og alltid spist hva som var tilgjengelig for oss, sier Samuel Rostøl, leder i Norsk vegansamfunn.

Samuel Rostøl, leder i Norsk vegansamfunn.
Samuel Rostøl, leder i Norsk vegansamfunn. Vis mer

Han mener det er moderne vitenskap som gjennom vitamintilskudd nå gir oss muligheten til å dekke alle behov med et vegansk kosthold.

- Da trenger vi ikke se lengre enn til de fleste moderne helsedirektorater og ernæringsautoriteter verden over, som ofte beskriver at et godt sammensatt vegansk kosthold er fullverdig i livets alle faser. At vi må ta tilskudd er helt riktig, og viktig, men det er helt uproblematisk. Og gjør vi det, innebærer en vegansk livsstil ingen begrensninger på hvordan vi lever våre liv, samtidig som vi kan spare mange dyr for et liv i fangenskap, sier Rostøl.

Mangel på enkelte næringsstoffer eller for høyt inntak av andre næringsstoffer vil en finne hos mange, også hos de som spiser «gjennomsnittlig», ifølge Lars Thore Fadnes ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin ved Universitetet i Bergen.

Førsteamanuensis Lars Thore Fadnes. Foto: UiB
Førsteamanuensis Lars Thore Fadnes. Foto: UiB Vis mer

Det er viktig å se totalbildet, mener han.

- Gjennomsnittlig kommer et plantebasert vegansk kosthold sunnest ut, men det er viktig å innta B12 - og gjerne også jod og vitamin D. Forskningsoppsummeringer viser at jo høyere inntak av både frukt, grønnsaker, belgvekster og fullkornsprodukter, desto større er helsegevinsten i form av redusert risiko for hjertesykdom, kreftsykdom og tidlige dødsfall. Tilsvarende ser en at jo mer rødt eller behandlet kjøtt en spiser jo er risikoen for hjertesykdom, kreftsykdom og tidlige dødsfall, sier Fadnes.

Et sunt kosthold

Også avdelingsdirektør Henriette Øien i Helsedirektoratet mener veganer har behov for tilskudd, men hun påpeker at også vanlig kosthold kan bli mangelfullt.

Henriette Øien, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet. Foto: Rebecca Ravneberg
Henriette Øien, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet. Foto: Rebecca Ravneberg Vis mer

- Om et kosthold er sunt eller ikke avhenger av hvilke matvarer vi velger, hvordan disse kombineres og hvor ofte vi spiser dem. Helsedirektoratet anbefaler å begrense inntak av kjøtt, spise fisk og ha et mer plantebasert kosthold, sier Øien.

Helsedirektoratet mener imidlertid at en godt sammensatt vegetarkost er ernæringsmessig fullverdig og kan ha positive helseeffekter.