Ned-i-vekt-råd som virker:

Professorens beste tips: - Prøv slankematen som metter mest

Se ekspertenes tips til matvarene du bør ta med deg hjem fra butikken om du vil gå ned i vekt.

Det å ønske seg en kostholdsendring etter julens utskeielser er en klassisk problemstilling, og det å trene vil ofte ikke være nok, ifølge Birger Svihus, ernæringsforsker og professor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Om man ønsker å gå ned i vekt, lønner det seg å redusere energiinntaket, og det kan gjøres på tre måter:

- Du kan se på hvor stor energikonsentrasjon det er i måltidet, antall måltider man spiser, og hvor mye man spiser. Prøv slankematen som metter mest, oppfordrer Svihus.

Alt dette kan føre til lavere energiinntak både samlet og uahvengig av hverandre. Samtidig bør man prøve å unngå svært kaloririk mat, spesielt mat med høyt energiinnhold fra karbohydrater og fett.

Bli kvitt sultfølelsen

Ifølge Karoline Steenbuch, fagansvarlig kosthold og ernæring i Grete Roede, er det ingen grunn til å gå rundt sulten selv om man ønsker å gå ned i vekt.

- Det er fornuftig å spise mat som metter, men som inneholder lite energi – da slipper man å gå rundt og føle seg sulten.

SPIS SUNT: - Det er ingen grunn til å gå rundt og føle seg sulten, ifølge Karoline Steenbuch Lied. Foto: Grete Roede.
SPIS SUNT: - Det er ingen grunn til å gå rundt og føle seg sulten, ifølge Karoline Steenbuch Lied. Foto: Grete Roede. Vis mer

Et annet tips er å skille mellom sult og sug. For mens sultfølelse er kroppens signaler om at den trenger påfyll av energi og næring, kan sug - gjerne på en spesifikk matvare - bunne i at du har helt andre behov som trenger å tilfredsstilles.

- Stress, nervøsitet eller nedstemthet kan føre til sug etter å oppnå en følelse av velbehag og en bedre sinnsstemning.

Spis fermentert mat

Lege og slankeguru Fedon Lindberg har modifisert middelhavsdietten de siste årene. Nå er han en av dem som setter tarmen og fordøyelsessystemet i sammenheng med vekttap.

SUNNE BAKTERIER: Fedon Lindberg oppfordrer til mer grønt - og daglig inntak av fermentert drikke som kefir eller kombucha. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
SUNNE BAKTERIER: Fedon Lindberg oppfordrer til mer grønt - og daglig inntak av fermentert drikke som kefir eller kombucha. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Vis mer

- Grovt sett viser forskning og vår erfaring at mer protein, kombinert med fiberrik lavglykemisk mat og sunt fett gir mest metthetsfølelse, ikke minst fordi det påvirker hjernen og tarmfloraen, som igjen har stor betydning for metthetssignaler til hjernen.

Dette får man til ved å spise mer grønt, mer protein, sunt fett og mindre stivelse, samt daglig inntak av fermentert drikke eller mat.

Fedon har gitt ut flere bøker om temaet de siste årene, «Naturlig slank med tarm i balanse» og «Kokeboken Naturlig slank med tarm i balanse».

- Tenk grønt

Dersom du ønsker å spise mat med lav energikonsentrasjon, eller få kalorier, er det to ting som gjelder: Magre animalske produkter og grønnsaker.

- Grønnsaker er supermaten i kostholdet vårt, med den livsførselen vi nordmenn har i dag. Lav energikonsentrasjon, rike på vitaminer og mineraler og de gir en god metthetsfølelse.

Svihus anbefaler å øke andelen grønnsaker i kosten, og sørge for at det er mest grønnsaker på tallerkenen når du spiser.

- Velg en salat til lunch i stedet for matpakke, da kan man også fint tillate seg litt godsaker og dressing på.

KUTT MÅLTIDER: Birger Svihus spiser bare to måltider per dag, og han kjenner folk som bare spiser ett. Dette hører kanskje til ekstremitetene, men det holder lenge med tre måltider om dagen, ifølge professoren. Foto: NMBU
KUTT MÅLTIDER: Birger Svihus spiser bare to måltider per dag, og han kjenner folk som bare spiser ett. Dette hører kanskje til ekstremitetene, men det holder lenge med tre måltider om dagen, ifølge professoren. Foto: NMBU Vis mer

For variasjon kan du koke eller dampe, grønnsaker, og bruk grønnsaker til middag i stedet for de klassiske tallerkenfyllerne ris, pasta, poteter og brød.

- Magre animalske produkt som mager fisk og kyllingfilet er svært energifattig og svært mettende matvarer. Her har du en fantastisk god kombinasjon. Magert kjøtt eller fisk med masse grønnsaker.

Mager fisk og kjøtt er spesielt gunstig om du er redd for å føle deg sulten. - De har en veldig mettende effekt. Man føler seg fort mett, og blir mett lenge.

Ta deg en pause!

I tillegg til å tenke over hva man legger på tallerkenen, anbefaler Svihus også å tenke over hvor mye man spiser.

- Konsentrer deg om måltidet, om nytelsen i det å spise, og ta deg god tid.

Dette fordi den fysiologiske mettthetsfølelsen tar litt tid. Spiser du fort, klarer du å spise mer enn det kroppen trenger før du rekker å føle at du er mett.

- Jeg anbefaler en morsom øvelse: Når du er nesten mett, men ganske fornøyd - ta et kvarters pause. Det du kan oppleve da, er du rekker å føle deg mett. Man blir mett fordi man gir kroppen tid til å sende metthetssignaler.

Ikke spis frokost bare fordi du

Til slutt anbefales å ta status på antall måltider du spiser. Det er ingen regel for hvilket måltid det er lurt å kutte ut - men det er lurt å la være å spise om man ikke er sulten.

- Mange opplever at de ikke er sultne om morgenen når de står opp. Da bør man ikke spise, sier Svihus.

Akkurat dette var veldig kontroversielt da Svihus første gang sa dette 12-13 år tilbake, og det er fortsatt mange som lar seg provosere av professorens slankeråd. Men han holder stand.

- Frokosten er kanskje et måltid veldig mange med fordel kan kutte ut, fordi man fra naturens side generelt er lite sulten om morgenen. Om man da ikke har et hardt fysisk arbeid eller skal drive hard fysisk aktivitet, er det ingen grunn til å bryte fasten om morgenen, man kan fint vente til lunsj.

Mellommåltider og kveldsmat og -snacks er andre måltider man med fordel kan ta opp til vurdering, ifølge professoren. Og tenk over før du spiser: Er du virkelig sulten, eller bruker du mat som underholdning eller digresjon?

Ifølge Grete Roedes Steenbuch Lied kan det være vanskelig å skille mellom sult og sug.

Dersom det ikke er så lenge siden du spiste sist, er sannsynligheten kanskje liten for at det er sult du føler. Er det i tillegg noe spesielt du har lyst på, kan det også være et tegn på at det du føler er sug og ikke sult.