PROVOSERER: Coca-Cola-traileren i Liverpool i 2017. I år stopper den ikke der. Foto: Beter Bryne / Pa Photos / NTB Scanpix
PROVOSERER: Coca-Cola-traileren i Liverpool i 2017. I år stopper den ikke der. Foto: Beter Bryne / Pa Photos / NTB ScanpixVis mer

Sukkerprotest mot Coca-Cola-turné:

Proteststorm mot jule-Cola: - Traileren er uhyre populær

83 organisasjoner og kampanjer protesterte mot brusgigantens juleturné i Storbritannia.

Hvert år legger Coca-Cola-trailere ut på juleturné i desember i både inn- og utland.

I Storbritannia har en protestaksjon mot Coca-Colas utdeling av gratis brus ført til at selskapet har nedskalert turnéplanene. I år blir det mer enn en tredjedel færre stopp på den britiske ruta, som vil ha 24 stopp på turneen, mot 38 stopp i fjor, melder den britiske avisa The Guardian.

COLANISSEN: Det var illustratør Haddon Sundblom som formgav Santa Claus, slik vi kjenner ham i dag, i en Coca-Cola-reklame på 30-tallet. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix
COLANISSEN: Det var illustratør Haddon Sundblom som formgav Santa Claus, slik vi kjenner ham i dag, i en Coca-Cola-reklame på 30-tallet. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix Vis mer

Blant de argeste motstanderne finner vi Duncan Selbie, sjefen for NHS - det britiske helsevesenet - som kritiserte at Coca-Cola brukte jul og julestemning i markedsføringen av sukkerholdig drikke.

Langs turnéruta i fjor var andelen barn med fedme- og tannråteproblemer høyere enn normalt i de aller fleste områdene juletraileren hadde planlagt å stoppe.

Brus, enten den er sukkerfri eller sukkerholdig, er blant matvarene som gjør størst skade på tennenes emalje, ifølge Norsk tannlegeforening.

Mest sukkerfritt

I Norge har Coca-Cola-traileren kjørt landet på kryss og tvers siden 1999, og også i år er det planlagt 24 stopp, forteller Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola.

Sampling, eller utdeling av gratis drikke, er også en viktig del av den norske turneen, men rundt tre fjerdedeler av drikken som deles ut er sukkerfri, ifølge Hynne.

- Bransjen har jobbet lenge med dette, og Norge ligger fremst i verden med en 51 prosent sukkerfri andel av brussalget, sier Hynne til Dagbladet.

- Dette er noe bransjen har jobbet lenge med, og brus er den kategorien som bidrar mest til å redusere sukkerinntaket.

Brusen som deles ut på juleturneen er 150 ml, under halvparten av størrelsen på de minste boksene som er vanlig å få i butikk.

Markedsfører mot familier, ikke barn

Et viktig ankepunkt mot Coca-Cola-turneen i Storbritannia er at den sukkerholdige drikken markedsføres mot barn. I Storbritannia er regelverket for markedsføring rettet mot barn, både av leker og usunne varer, langt mildere enn det er i Norge, der dette er forbudt.

Hynne presiserer derfor at aktivitetene rundt juletrailerne er rettet mot familier, ikke barn.

- Barn under 13 år får ikke motta noe uten at foreldre er med - det er vi tydelige på, sier Hynne.

Matbransjens Faglige Utvalg, MFU, har heller ikke mottatt noen klager på juletraileren til Coca-Cola i år, ifølge sekretariatsleder Wenche Jacobsen.

Det er MFU som håndterer retningslinjer for mat og drikke som markedsføres mot barn i Norge.

Det ble imidlertid sendt inn en klage på Coca-Colas juletrailer i fjor.

«Jeg ønsker å klage inn Coca-Cola sin juleturné der de reiser rundt i Norge med juletraileren og julenissen. De har også en konkurranse der familier kan vinne et hjemmebesøk av juletraileren. Dette framstår som tydelig markedsføring av Coca-Cola sine produkter til barn, og må dermed være i strid med retningslinjene til MFU.»

Et enstemmig MFU vedtok at Coca-Colas juletrailer ikke var å anse som markedsføring særlig rettet mot barn, og klagen ble ikke tatt til følge (ekstern lenke.)

Coca-Cola Norge har heller ikke mottatt noen kritiske henvendelser om juletraileren i år, forteller Hynne, verken om innhold - eller hvem den retter seg mot.

- Juletraileren er uhyre populær, og folk tar kontakt og lurer på når den kommer til deres by fra tidlig på høsten.