SMÅ MARGINER: Unge kvinner i hotell-og restaurantbransjen er særlig utsatt når noen går over streken, og det topper seg i desember, bekrefter Trine Hammer i Arbeidstilsynet. Hun etterlyser forandring i hotell- og restaurantbransjen. I desember topper alt seg, da er «alt lov».Foto: NTB Scanpix og privat
SMÅ MARGINER: Unge kvinner i hotell-og restaurantbransjen er særlig utsatt når noen går over streken, og det topper seg i desember, bekrefter Trine Hammer i Arbeidstilsynet. Hun etterlyser forandring i hotell- og restaurantbransjen. I desember topper alt seg, da er «alt lov».Foto: NTB Scanpix og privatVis mer

Sextrakassering:

Rapport avslører klåfingrede og ufine gjester: - Kommer «tilfeldigvis» borti rumpe eller pupper

Desember er fri flyt av mat og drikke, overtid, trusler og tafsing i hotell- og restaurantbransjen.

(Dagbladet): - Det er veldig mye kynisme i hotell- og restaurantbransjen, sier Trine Hammer.

Hammer vet hva hun snakker om. Hun er Arbeidstilsynets nasjonale koordinator for tilsyn med hotell-og restaurantbransjen.

Hotell - og restaurantbransjen har tusenvis av plettfrie bedrifter, og like mange kyniske aktører som spekulerer i ubetalt overtid, manglende kontrakter og uakseptabel atferd overfor arbeidstakere.

- Noen arbeidstakere vet ikke engang at de har krav på kontrakt, sier hun.

I helga fortalte en rekke restaurant-ansatte om ville tilstander på norske julebord - og at flere gjester er fulle før middagen.

Unge jenter mest utsatt

Akkurat nå, mens begrene svinges og julematen bæres inn på restauranter, er dette situasjonen:

  • Én av fem i hotell-og restaurantbransjen sier at de har opplevd seksuell trakassering på arbeidsplassen (Kilde: FAFO).
  • 14 prosent av kvinnelige hotell- og restaurantansatte i aldersgruppen 17-24 år har opplevd seksuell trakassering på jobb den siste måneden. (Kilde : Statens Arbeidsmiljøinstitutt, STAMI )
  • Antall henvendelser om seksuell trakassring i arbeidslivet til Likestillings-og diskrimineringsombudet LDO, dobles fra 2016 til 2017. Kilde: LDO)

Trine Hammer understreker at mange bedrifter verner om de ansatte og tilbyr anstendige arbeidsforhold. Det er de andre hun snakker om, og ønsker forandring hos.

Hun har selv kjent det på kroppen, både som kokk og servitør. Hun har vært kokken som jobbet så hardt at beina hovnet opp. Hun har vært servitøren som holdt kjeft og gjorde det hun skulle mens gjestene klådde og kollegene på kjøkkenet fortalte grisevitser.

- Man klarer det en dag, to dager, en uke. Så blir det en belastning, sier hun.

FRI FLYT: Mange tenker at klining er en del av julebordet. Får man ikke napp hos kollegaen, har man alltids servitøren. Foto: Shutterstock Vis mer

Fri flyt-måneden

Desember er måneden da det er fri flyt og «alt er greit», opplever Hammer.

- Det flyter av mat og drikke, svarte penger, seksuelle tilnærmelser og 16-åringer som tapper øl klokka ett om natta selv om de skal på skolen dagen etter. Vi må få bransjen og gjestene til å skjønne at dette faktisk ikke er greit, sier hun.

De klåfingrede og ufine gjestene er det mest typiske i hotell- og restaurantbransjen, viser rapporten om seksuell trakassering fra FAFO, utgitt tidligere i år. Atferden bagatelliseres og forkles som humor, vennskap eller uhell.

IKKE GJØR DETTE: Advokatfullmektig i Advokatfirmaet Hjort, Trygve Harlem Losnedahl, har gått gjennom en del dommer fra norske domstoler. På bakgrunn av disse har han laget en liste over hva du ikke bør gjøre på årets julebord, dersom du er glad i jobben din og kollegaene dine. Vis mer Vis mer

Som en kvinnelig ansatt uttrykker det slik: «Mange mannlige gjester har ofte presset meg til å gi klemmer, spesielt i beruset tilstand. Skjer også til tider at noen «tilfeldigvis» kommer borti rumpe eller pupper når jeg går forbi.»

- Det er sterkt å høre beskrivelsene og historiene bak, sier Bråten.

Fra Hollywood til overalt

Innen norsk helse og omsorg samt hotell- og restaurantbransjen jobber det få «kjendiser». At kjendiser verden over den siste tida har gått ut med sine #Metoo-erfaringer i andre bransjer, har likevel betydning for dem, tror forsker Mona Bråten i FAFO.

- Jeg tror det kan hjelpe at det skjer med alle, også de glamorøse, sier hun.

STORT PROBLEM: Fafo-forsker Mona Bråten har sammen med en kolllega nylig utgitt rapport om seksuell trakassering innen hotell og restaurant , helse og omsorg. - Trakasseringen kommer i første rekke fra kunder og gjester, dernest fra kolleger og overordnede, sier Bråten. Foto: FAFO, Vis mer

Sammen med kollega Beate Sletvold Øistad står hun bak rapporten om seksuell trakassering, basert på svar fra 3000 medlemmer i Fellesforbundet (Hotell og restaurant) og Fagforbundets medlemmer i helse og omsorg.

Rapporten viser omfanget, hvem som utfører trakasseringen, hvor ofte det skjer og hvilke konsekvenser det har for ansatte som utsettes for det.

Bråten er ikke overrasket over at en av fem sier de har opplevd seksuell trakassering på jobb.

- Våre tall overdriver ikke. Vi må anta at omfanget er større, sier hun.

Unge jenter mest utsatt

- Vi kan snakke så mye vi vil om at seksuell trakassering gjelder både kvinner og menn og forekommer i alle aldersgrupper, men ingen er mer utsatt for seksuell trakassering enn unge kvinnelige servitører, sier fagdirektør Claus Jervell hos Likestillings-og diskrimineringsombudet, LDO.

14 prosent i denne gruppen oppgir i en undersøkelse fra STAMI at de har opplevd trakassering den siste måneden. Det er nesten tre ganger så mange som de rundt fem prosent menn og kvinner i alle aldre som sier de har opplevd det samme.

Arbeidsforskerne peker også på at de yngste lever i et vanskelig spenn med høye jobbkrav i kombinasjon med lav jobbkontroll.

FLERE VARSLET: Fagdirektør Claus Jervell i LDO har aldri fått så mange henvendelser om seksuell trakassering som i år. Foto: LDO Vis mer

Hittil i år har ombudet mottatt 35 henvendelser og regner med 50 innen årets utløp. For ti år siden var tallet åtte henvendelser årlig

- 2017 er rekordår. Vi tror det skyldes #Metoo-kampanjen, sier Jervell og legger til:

- Hadde omfanget begrenset seg til 50, ville ikke situasjonen vært spesielt dramatisk. Vi tror imidlertid at omfanget er langt større. I anonyme undersøkelser oppgir mange flere at de de har opplevd seksuell trakassering på arbeidsplassen.

Alt å tape

Å melde fra om trakassering har vært et tapsprosjekt, mener Jervell.

- Man blir lett blir sittende igjen som den svake part. Noen kjenner på skam, andre er redde for at de selv blir stemplet, eller ikke tatt på alvor, sier han.

Jervell mener likevel at de rekordmange henvendelsene tyder på større varslingsvilje.

- Kanskje ser vi nå en endring. På den måten vil jeg si at rekorden er positiv, sier han.

Holder kjeft

De ansatte selv kaller bransjen seksualisert. Sjargongen kan være røff, man må tåle mye.

Blant Fellesforbundets medlemmer i hotell og restaurant og Fagforbundets medlemmer i helse og omsorg rapporteres det om både fysisk, verbal og ikke-verbal trakassering.

Mange opplever det som normalen. Noen blir sykmeldt, noen slutter. Over 50 prosent holder munn.

Mer enn halvparten av dem som har opplevd seksuell trakassering, har ikke fortalt det til noen, viser tallene fra FAFO.

- De trenger pengene, er den svake part, jobber i underordnede stillinger, kanskje løst tilknyttet og er redde for å miste jobben, sier Bråten.

Resignert

Når Trine Hammer beskriver arbeidsdagen på hotell og restaurant, blir hun ofte møtt med et skuldertrekk. Folk har hørt det før.

- Det er som om folk har akseptert at det er slik. Jeg forstår ikke hvordan er det er mulig. Forholdene som avdekkes i bransjen må tas tak i. Det som skjer er overhodet ikke greit.

NHO Reiseliv og Fellesforbundet lanserte i november kampanjen «#notonthemenu». Målet er å bekjempe seksuell trakassering på norske serverings- og utesteder. Siden i vår har de samarbeidet med Arbeidstilsynet, Likestillings- og diskrimineringsombudet og Hovedorganisasjonen Virke for å sette temaet på dagsordenen.

- Arbeidsgivere har en lovbestemt plikt til å sikre et trygt arbeidsmiljø for sine ansatte. Det må være lav terskel for å melde ifra til leder dersom man opplever seksuell trakassering, og lederen må ta det seriøst og ta tak i det umiddelbart, sier Kristin Krohn Devold, administerende direktør i NHO Reiseliv.

- I likhet med andre bransjer i både offentlig og privat sektor så har vi innimellom saker der det er uenighet om overtid, men vi opplever ikke at det er et problem som er spesielt utbredt i julebordsesongen, sier advokat Magne Kristensen i NRH Reiseliv.