Raser mot Foodora: - Historieløst

Martin Skaug i Sjømatrådet mener matleveringstjenesten pisser på nasjonalskatt i ny reklamekampanje. Foodora er enige i kritikken, og skal gjøre endringer.

HÆSTKUK: Dette budskapet har møtt tromsøværinger i bybildet de siste dagene.
HÆSTKUK: Dette budskapet har møtt tromsøværinger i bybildet de siste dagene.Vis mer

«For deg som syns tørrfesk smaka h*****k.», lød plakaten der matleveringstjenesten Foodora annonserte at de har ankommet «Nordens Paris».

Det fikk Martin Skaug til å rase på Facebook. Han kritiserer blant annet tekstforfatternes manglende forståelse av begrepet hæstkuk og av dialekten. Tromsøværinger bruker ikke a-endinger, og det siste de vil er å bli tatt for å gjøre det, skriver han.

- Og så da, den største fornærmelsen av dem alle: E det liksom TØRRFESKEN dåkker ska pesse på? Den eldste eksportvaren vi har i Norge, fisken som bygde landet, fisken som har holdt liv i hus og heim her i nord i hundrevis av år, fisken som verden over anses som en supereksklusiv delikatesse - fisken som flere av dåkkers potensielle kunda her i byen stolt har satt øverst på menyen, skriver Skaug.

INDIGNERT: Martin Skaug ble fornærmet da han så Foodora-reklamen. Foto: Norsk sjømatråd
INDIGNERT: Martin Skaug ble fornærmet da han så Foodora-reklamen. Foto: Norsk sjømatråd Vis mer

- Historieløst

Skaug jobber som kommunikasjonsrådgiver i Norges sjømatråd, som markedsfører norsk sjømat både her i landet og internasjonalt. Han satt på bussen mandag morgen da han så kampanjen og innså at noe var riv ruskende galt.

- Jeg fikk en veldig sterk følelse av at her er det noen søringer som har forsøkt å forstå oss nordlendinger, men så tråkker de i salaten, og ender opp med å vise at de er både historie- og kunnskapsløse, sier han til Dagbladet.

Han synes det er skuffende at ikke flere kjenner til tørrfiskens betydning for norsk fiskerinæring, og dens særegne posisjon i norsk mathistorie - spesielt i Nord-Norge. Det er et av Norges eldste eksportprodukter, og har vært en viktig handelsvare i over 1000 år.

TØRRFISK: Fisken henges som den nesten alltid har gjort her på Røst i Lofoten. Foto: Berit Roald / NTB Scanpix
TØRRFISK: Fisken henges som den nesten alltid har gjort her på Røst i Lofoten. Foto: Berit Roald / NTB Scanpix Vis mer

For fem år siden ble tørrfisken fra Lofoten det første norske matproduktet som fikk status som Protected Geographical Indication (PGI) i EU, og rykket med det opp i den eksklusive europeiske matligaen sammen med fransk champagne og italiensk parmaskinke. Mesteparten av eksporten går i dag til Italia.

- Jeg blir indignert som både nordlending og sjømatentusiast. Det er historieløst og latterlig. Jeg tror jeg skjønner hva de ville, men det er helt skivebom, sier Skaug.

- Jeg håper ingen italienere har sett reklamen, legger han lattermildt til.

Endrer kampanjen

I en e-post til Dagbladet skriver presseansvarlig for Foodora, Lise Aarstrand, at de er enige i Skaugs kritikk.

- Denne kampanjen ble ikke slik som Foodora skal drive markedsføring, skriver hun, og legger til:

- Her har det blitt tenkt at dette er uskyldig moro, men vi burde gått en runde til og sett flere sider av saken. Vi skal være en god partner som skaper ringvirkninger og vekst i lokalmiljøet og for lokale produsenter. Vi skal ikke såre noen eller undergrave fantastiske produkter.

Hun forteller videre at de kommer til å gjøre endringer i kampanjen på grunn av kritikken.

Skaug er glad for at Foodora har tatt til seg kritikken, og at de nå gjør endringer.

- Det viser jo først og fremst at det å lage en kampanje som spiller på humor krever en fingerspitzgefühl. Jeg tror ikke at det var Foodoras intensjon, men dette mener jeg endte opp som en platt parodi på nordlendinger og en hån mot en nasjonalskatt vi har jobbet i årevis for å løfte.