FUNKER IKKE: Regjeringen stopper nå arbeidet med å utvikle en tjeneste som skulle sammenligne priser i dagligvarebutikker over hele landet. Foto: Scanpix
FUNKER IKKE: Regjeringen stopper nå arbeidet med å utvikle en tjeneste som skulle sammenligne priser i dagligvarebutikker over hele landet. Foto: ScanpixVis mer

Legges på hylla:

Regjeringen skroter egen matpris-app: - For komplisert

Regjeringen stanser utviklingen av en portal for sammenlikning av dagligvarepriser.

(NTB): - For komplisert, mener forbrukerminister Linda Hofstad Helleland (H).

SKROTES: Forbrukerminister Linda Hofstad Helleland har besluttet å stanse utviklingen av en offentlig tjeneste som skulle sammenlikne priser i norske dagligvarebutikker. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix
SKROTES: Forbrukerminister Linda Hofstad Helleland har besluttet å stanse utviklingen av en offentlig tjeneste som skulle sammenlikne priser i norske dagligvarebutikker. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix Vis mer

Fredag skal Helleland redegjøre i Stortinget om bakgrunnen for beslutningen og be de folkevalgte om å skrinlegge planene.

Historien er som følger: I 2015 ba Stortinget regjeringen om å etablere en dagligvareportal for sammenlikning av dagligvarer. Portalen skulle gi informasjon om blant annet pris, næringsstoffer og kvalitet på dagligvarer i alle butikker over hele landet.

Forslaget fikk støtte av alle partiene, unntatt Høyre og Frp. Forbrukerrådet ble gitt ansvaret for å utvikle verktøyet, men etter nærmere to års arbeid skroter Helleland hele saken.

- Regjeringen advarte tydelig Stortinget mot å fatte dette vedtaket. Det er veldig vanskelig å få korrekt prissammenlikning på 40.000 varer fra 4.000 butikker, sier forbrukerministeren til NTB.

Det er det siste verktøyet som nå blir lagt på hylla. Beslutningen er i tråd med Forbrukerrådets anbefaling.

- Gjennom flere måneder med testing og kvalitetssikring, har vi sett at det ville ta flere år å få dette verktøyet på plass. Det er for stor risiko for feil. Som en offentlig tjeneste må alt være 100 prosent riktig, sier Helleland.

Allerede lansert

Den samme tjenesten ble imidlertid lansert allerede i august i fjor under navnet «Sjekk dagligvarer» av Hellelands forgjenger Solveig Horne (Frp) og direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland.

IKKE GODT NOK: Datagrunnlaget for varene er ikke godt nok til å sammenlignes, innrømmer nå Randi Flesland, administrerende direktør i Forbrukerrådet. Foto: Scanpix
IKKE GODT NOK: Datagrunnlaget for varene er ikke godt nok til å sammenlignes, innrømmer nå Randi Flesland, administrerende direktør i Forbrukerrådet. Foto: Scanpix Vis mer

- Det omsettes årlig dagligvarer for over 150 milliarder kroner i Norge, og det hentes ut milliardoverskudd. Ved å gi mer kunnskap, ønsker vi å øke både forbrukermakten og konkurransen, sa Flesland den gangen.

Nå må imidlertid Forbrukerrådet innse at det er for mange vanskeligheter:

- Datakvaliteten på varene er for dårlig til en slik tjeneste. Det å lage en kurv av merkevarer er enkelt å sammenlikne på tvers av butikker. Men, vi ville gjøre det mulig å sammenlikne priser på alle typer varer. For å sikre at dette ble en rettferdig sammenlikning, måtte alle dataene være veldig nøyaktige og helt konsistente. Det har vi nå innsett at ikke er tilfelle. Når vi ikke kan sammenlikne likt mot likt, har vi ikke lenger forutsetningene til å lage en slik tjeneste, sier Flesland til Dagbladet i dag.

- Kan du gi et eksempel?

- For at en appelsinjuice fra Coop og en fra Rema skal kunne sammenliknes, må vi motta detaljert nok informasjon digitalt – hvis vi skal gjøre en slik sammenlikning helt rettferdig. Det har vi ikke i dag.

Appen «Peiling» ble utviklet for å gi forbrukeren informasjon om ulike varer i butikkene. Den ønsker Forbrukerrådet nå å utvikle videre:

- «Peiling» ønsker vi å utbedre, slik at den blir mer nyttig for forbrukeren. Vi jobber for forbrukeren! Derfor vil vi også vurdere å utvikle andre måter å gi relevant prisinformasjon til forbrukeren på. Vi ønsker å gjøre valgene enklere. Gjennom «Peiling» har vi nå en app på kvalitet og innhold, men vi ønsker å bli bedre på priser. Når 55 prosent sier de tenker på pris først, så er det åpenbart viktig for folk, sier Flesland.

Konkurransetilsynet grep inn

Ifølge Helleland hører det også med til historien at Konkurransetilsynet grep inn mot et verktøy som direkte ville sammenlikne prisene, på grunn av faren for at det skulle utvikle seg et stilltiende prissamarbeid. I stedet forsøkte Forbrukerrådet å utvikle en såkalt «varekurv» for hver butikk, men måtte nylig kaste inn håndkleet.

Avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen forklarer Konkurransetilsynets rolle i saken på følgende måte:

- Konkurransetilsynets rolle i utviklingen av en prisportal og appen peiling har utelukkende vært å gi vurderinger og råd som angår eventuelle konkurransevirkninger. Og dette har vi hatt god dialog med Forbrukerrådet om. Den type prissammenlikninger med handlekurver som nå legges til side er vi i utgangspunktet ikke kritiske til, ut fra en konkurransefaglig vurdering, sier Gabrielsen til Dagbladet.

KONKURRANSEDEMPENDE: Avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen peker på at en tjeneste som sammenlikner priser i sanntid kunne virke mot sin hensikt og føre til et stilltiende prissamarbeid. Foto: Konkurransetilsynet
KONKURRANSEDEMPENDE: Avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen peker på at en tjeneste som sammenlikner priser i sanntid kunne virke mot sin hensikt og føre til et stilltiende prissamarbeid. Foto: Konkurransetilsynet Vis mer

- Dere hadde noen innvendinger da arbeidet med denne tjenesten ble innledet?

- Vi var skeptiske til å offentliggjøre samtlige priser i sanntid. En slik tjeneste kunne legge til rette for koordinering i markedet, og kunne dermed virket konkurransedempende. Men vi har siden hatt en god dialog med Forbrukerrådet om dette der vi har pekt på mulige løsninger på problemene knyttet til å offentliggjøre enkeltpriser.

- Hva tenker dere om at utviklingen av denne tjenesten nå avvikles?

- Vi har ikke noen sterke meninger om det. Vi har hele tiden hatt en god dialog med Forbrukerrådet og vil fortsette med det framover, uansett hvilke nye løsninger som kommer.

- Regjeringen vurdere om de skal videreføre appen «Peiling». Hvordan ser Konkurransetilsynet på det?

- Igjen, vi vurder bare det konkurransemessige, og er i utgangspunktet positive til appen. Men, det er opp til andre å vurdere nytten for forbrukerne, sier Gabrielsen.

Ikke mulig å sammenlikne priser

I likhet med Forbrukerrådet innser også Helleland at å sammenlikne priser på tvers ikke fører til gode nok sammenlikninger:

- Det er vanskelig å sette sammen en varekurv som gir korrekt prissammenlikning når det ikke finnes identiske varer i alle butikker, og når datagrunnlaget samtidig er mangelfullt eller ikke konsistent, forklarer Helleland.

- Hvordan tror du Stortinget vil reagere på at dere ikke greier å levere?

- Det må være opp til Stortinget. Men det er ikke forsvarlig å drive dette prosjektet videre. Det er tross alt skattebetalernes penger vi bruker på dette, framholder Helleland.

Uviss skjebne for «Peiling»

Selv om Forbrukerrådet ønsker å videreutvikle appen «Peiling», er den skjebne foreløpig uklar.

- Vi vet foreløpig ikke hva det vil koste drifte denne og hva forbrukerne vil få ut av den. Vi må kartlegge hva brukerpotensialet er, sier Helleland.

Appen er ment som et hjelpemiddel blant annet for folk med allergier og intoleranse for ulike matsorter. Appen gjør det mulig å søke opp eller skanne strekkoden på en vare og få beskjed om hva den inneholder.