POPULÆR POST: Brus og godteri er populære varer å bestille på nett. Nå tar handelen av også på Vestlandet. Foto: Christopher Sjuve
POPULÆR POST: Brus og godteri er populære varer å bestille på nett. Nå tar handelen av også på Vestlandet. Foto: Christopher SjuveVis mer

Godteri på nett

Regjeringens grep skaper godis­bonanza over hele landet: - Omsetningen har økt med 100 prosent

- Vi sender i snitt 3600 kilo varer i døgnet, sju dager i uka.

(Dagbladet): Nordmenn grensehandler som aldri før. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser en markant økning i handelen fra Sverige.

Tradisjonelt har handelen foregått i de store kjøpesentrene langs grensa. Det nye er at netthandelen er i ferd med å skyte fart for alvor. Netthandelen innebærer at «harryhandelen» også når nye deler av landet.

HANDEL PÅ GRENSA: Grafen viser hvordan fysisk handel på grensa øker. Netthandelen er ikke tatt med i denne statistikken. Kilde: SSB
HANDEL PÅ GRENSA: Grafen viser hvordan fysisk handel på grensa øker. Netthandelen er ikke tatt med i denne statistikken. Kilde: SSB Vis mer

Dagbladets runde med de største aktørene viser at en stadig større andel av netthandelen går til Vestlandet og andre steder hvor det er upraktisk å komme seg over grensa for å gjøre handelen selv.

Sender ett tonn daglig

I høst startet Lars Laabak sammen med flere partnere opp Svenska Näthandelsgruppen. De holder til i Strømstad og driver nettbutikken Gottekungen.se.

PRIS ER VIKTIG: Lars Laabak mener pris er viktig, men at avgifter ikke er nok til å forklare farten i netthandelen. Foto: Privat
PRIS ER VIKTIG: Lars Laabak mener pris er viktig, men at avgifter ikke er nok til å forklare farten i netthandelen. Foto: Privat Vis mer

- I snitt sender vi mer enn ett tonn varer over svenskegrensa hvert døgn. Vi sender mye varer til områdene i Stavanger, Sandnes, Hordaland og Nord-Norge, forteller Laabak.

- Hva tenker du om at folk som bor langt fra grensa handler hos dere?

- Mange av kundene får på denne måten «ta del» i en grensehandel de stort sett hører om i nyhetssendinger og debatter om grensehandel og avgiftsøkninger. Dette gjør mange nysgjerrige, og de velger da netthandel, en enkel og grei måte å handle på.

- Hva er de mest populære varene?

- Drikke står for brorparten av varene vi selger til norske forbrukere, så vi kan si at dette er bestselgere, sier Laabak, som forventer at selskapet vil ha en omsetning på 20 millioner kroner i 2018.

- Skyldes salgsøkningen de norske avgiftene?

- Pris vil alltid være drivende for handel. I Norge kan du kjøpe fire-, seks- eller åttepakk Coca Cola eller Pepsi til redusert pris. Én 1,5 liter koster rundt 35 kroner hos lavprisbutikkene, mens en firepakk kan koste kr 89. Hva er prisen og logikken? Man skylder på avgifter, alltid. Det er nok heller en gylden anledning til å ta ut større marginer i en varegruppe med lav bruttofortjeneste, mener Laabak.

GODE DAGER: Steen Jonassen i tyske Yoolando sender over tre tonn varer i døgnet til Norge. Det meste går til Vestlandet. Foto: Privat
GODE DAGER: Steen Jonassen i tyske Yoolando sender over tre tonn varer i døgnet til Norge. Det meste går til Vestlandet. Foto: Privat Vis mer

Steen Jonassen jobber for det tyske selskapet Yoolando som også markedsfører seg i Norge som aktør på netthandel.

- Vi sender i snitt 3600 kilo varer i døgnet, sju dager i uka. Det går mest varer til vest- og sørvestlandet, forteller Jonassen.

- I forhold til de første månedene i fjor har omsetningen økt med 100 prosent. Om det bare kan tilskrives økt sukkeravgift, kan ikke vi bekrefte. Vi bruker mye ressurser på å markedsføre oss i Norge, og det bidrar også til økende omsetning.

Gode penger på grensehandel

Det samme bildet får vi av Morten Hansson i Maxgodis. Også der opplever de gode dager, med god drahjelp fra andre deler av landet.

GODTER SEG: Morten Hansson i Maxgodis opplever gode dager etter at sukkeravgiften ble innført. Foto: Maxgodis
GODTER SEG: Morten Hansson i Maxgodis opplever gode dager etter at sukkeravgiften ble innført. Foto: Maxgodis Vis mer

- Som markedsleder kan jeg naturligvis på et generelt grunnlag bekrefte at omsetningen har økt siden den nye sukkeravgiften ble innført 1. januar 2018, røper Hansson, og fortsetter:

- Vi kan også bekrefte at den befolkningen som har lengst vei til Sverige (for eksempel Vestlandet) representerer det største kundegrunnlaget.

PSK Bioenergi UG er et danskeid selskap som står bak godteributikk.com. De vil ikke ut med hvor mange kilo de sender til Norge, men kan opplyse at siden selskapet ble opprettet i 2014, har de hatt en årlig vekst på 30-40 prosent.

- Også i år forventer vi en tilsvarende vekst, forteller Alex Pedersen, eier og daglig leder.

- Vi selger mest til den norske vestkysten. Oslo står for mindre enn fem prosent av omsetningen, røper han, og legger til:

- De fleste av våre kunder kommer fra små steder hvor vareutvalget kanskje er begrenset. Derfor handler de godteri på nett. Noen er også ute etter varer som de muligens har kjøpt på ferie og har gode minner fra, men ikke får fatt på i Norge, sier Pedersen.