Bærekraft:

Regjeringens plastfadese: - For komplisert med gjenbruk

En samlet plastbransje ønsker å pålegge seg selv en ny avgift for å få fortgang i gjenbruken. Men, regjeringen setter seg på bakbena.

PANT: Coca-Cola og de andre drikkevareprodusenter vil øke andelen av gjenbruksplast, men møter motstand i regjeringen. I fjor gikk 564 millioner flasker gjennom norske panteautomater og omtrent like mange bokser. Foto: Scanpix
PANT: Coca-Cola og de andre drikkevareprodusenter vil øke andelen av gjenbruksplast, men møter motstand i regjeringen. I fjor gikk 564 millioner flasker gjennom norske panteautomater og omtrent like mange bokser. Foto: Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I en bemerkelsesverdig og historisk lobbykampanje har store bryggerier som Coca-Cola, Hansa, Mack, Carlsberg, Grans og en samlet plastbransje trygla om å få på plass en avgift på plast - etter modell fra dagens miljøavgift.

Initiativet ble tatt for å gjøre det lønnsomt å gjenbruke plast i Norge, men ble av uforklarlige årsaker stoppet i Finansdepartementet.

- Vi har jobbet i fem år for å til denne avgiften, sier Kjell Olav Maldum, som er administrerende direktør i bedriften Infinitum som eier og driver pantesystemet for drikkevarer i Norge.

- Det er ganske enestående at en samlet bransje ber norske myndigheter om en avgift som gjør produksjonen dyrere, men det er altså tilfelle i denne saken.

Maldum forklarer at såkalt jomfruplast (ny plast) i utgangspunktet er billigere enn gjenvunnet plast. Det betyr at dersom markedet får bestemme, vil det ikke lønne seg å kjøpe og bruke gjenvunnet plast.

- Coca-Cola bruker i dag om lag 25 prosent gjenvunnet plast i sine flasker. Det er bra, men de ønsker faktisk å øke denne andelen. Men, ettersom gjenvunnet plast er dyrere, får de det ikke til å svare seg økonomisk. Slik er det også for resten av bransjen, sier Maldum og utdyper:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer