EN MED ALT: Reitangruppen har alliert seg med TV-kokken Ole Martin Alfsen for å gjøre det enda mer fristende å stikke innom selskapets kiosker for å ta seg en matbit på farten. Foto: NTB/Scanpix
EN MED ALT: Reitangruppen har alliert seg med TV-kokken Ole Martin Alfsen for å gjøre det enda mer fristende å stikke innom selskapets kiosker for å ta seg en matbit på farten. Foto: NTB/ScanpixVis mer

Narvesen og 7-Eleven får stjerneløft

Reitans nye ess i ermet: Hyrer inn 4-stjernerskokken for å rydde i kiosken

Reitangruppen vil gi deg mer spennende mat på farten, og har satt TV-kokken Ole Martin Alfsens smaksløker på saken.

(Dagbladet): - Mye kunne vært bedre, konstaterer Ole Martin Alfsen.

Den erfarne TV-kokken, kokebokforfatteren og vinkelneren sikter til maten som selges fra hyller og varmeskap i landets kiosker og bensinstasjoner.

- Når jeg ser hva som tilbys av hurtigmat rundt om i ulike kjeder, er det ofte ikke veldig imponerende. Ingen lar seg friste av skrukkete pølser. Det vet jeg som sønn av en som med glødende engasjement har drevet bensinstasjoner hele livet.

I KULISSENE: Vanligvis ser du ham på TV- skjermen, men nå har Reitan-gruppen sikret seg Ole Martin Alfsen som ess i ermet når hurtigmaten hos Narvesen og 7-Eleven skal fornyes. Foto: NTB/Scanpix
I KULISSENE: Vanligvis ser du ham på TV- skjermen, men nå har Reitan-gruppen sikret seg Ole Martin Alfsen som ess i ermet når hurtigmaten hos Narvesen og 7-Eleven skal fornyes. Foto: NTB/Scanpix Vis mer

Nordmenn spiser stadig mer mat på farten, og vi har blitt mer bevisste. Tilbudet er stort og konkurransen kioskkjedene i mellom knallhard. Derfor har nå to av landets største kioskkjeder, Reitan-eide Narvesen og 7-Eleven, alliert seg med en av landets mest fremtredende matstemmer, TV-kokken Ole Martin Alfsen.

Alfsen er hyret på som strategi- og utviklingskonsulent av Reitan Convenience, som driver rundt 2300 kiosker i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Latvia, Estland og Litauen.

BIT FOR BIT: Jakten på den aller beste. Smakstest hos Reitan Convenience, slik Alfsen opplevde den. Foto: OMA/Instagram
BIT FOR BIT: Jakten på den aller beste. Smakstest hos Reitan Convenience, slik Alfsen opplevde den. Foto: OMA/Instagram Vis mer

-Vi har inngått dette samarbeidet for at jeg kan bruke min fagkunnskap til å gi dagens produkter et løft, og ikke minst se på fremtidens mat på farten. Klarer vi å få opp kvaliteten på maten i kioskene, er dette en vinn vinn-situasjon for alle parter.

Etter hva Dagbladet erfarer, vil Reitan-gruppen strekke seg svært langt for å imøtekomme tv-kokkens innspill, og er også forberedt på at deler av menyen må byttes ut.

Pølser og chiapudding

Petter Knutsen er kategori- og innkjøpsdirektør i Reitan Convenience Norway, selskapet som står bak kioskkjedene Narvesen og 7-Eleven. Han priser samarbeidet med kjendiskokken:

- Vi er heldige som har fått med Ole Martin på laget. Han har et engasjement for at folk skal få god og bra mat, også når de ikke rekker å planlegge, eller har liten tid. Dette stemmer godt med våre ambisjoner. I tillegg til utvikling av produkter, bidrar han på opplæring og kompetanseutvikling, opplyser Knutsen.

I ENDRING: Kioskmat anno 2018 er både vitaminshots og chiagrøt, pølser og pizza. Foto: Reitan Convenience
I ENDRING: Kioskmat anno 2018 er både vitaminshots og chiagrøt, pølser og pizza. Foto: Reitan Convenience Vis mer

Selskapet pusset i fjor opp samtlige Narvesen-kiosker langs Oslo Sporveier linjer, og merket raskt en stor økning i salget av mat, drikke, kaffe og bakst. Nå fortsetter satsningen.

HURTIGMAT I UTVIKLING: Kategori- og innkjøpsdirektør Petter Knutsen i Reitan Convenience. Foto: Reitan Convenience
HURTIGMAT I UTVIKLING: Kategori- og innkjøpsdirektør Petter Knutsen i Reitan Convenience. Foto: Reitan Convenience Vis mer

- Hva har kundene i vente?

- Vi fokuserer nå mer på både hvordan vi serverer maten, og på hva slags produkter vi tilbyr. Mange vil allerede ha merket seg noen av endringene vi har gjort. Narvesen og 7-Eleven er nå et bra sted for pizza og pølse, såvel som for chiapudding og ferskpresset juice.

Etterlyser våken betjening

Ole Martin Alfsen opplyser at han gjerne tar seg en pølse i ny og ne, men at han følger godt med på hva han blir tilbudt:

- Som kokk, og som kunde og forbruker, forventer jeg høy kvalitet også når jeg spiser mat på farten. Jobber du i kiosk, må du være våken og følge med på maten. Det er snakk om ferskvarer, og det handler om planlegging. Hvis du har de beste pølsene, vil du jo også selge flere av dem.

- Hva får deg til å snu og gå ut av en kiosk?

- Når jeg ser at ansatte og utsalgsteder, uansett kjede, ikke bryr seg om kvaliteten på maten. Kioskansatte som ikke har noen stolthet. Selv om pizza og pølser er forholdsvis enkel mat å tilberede, må de ansatte følge med og passe på at de serverer et produkt som virkelig frister.

MAT PÅ FARTEN: Stadig flere stikker innom kiosken for en kjapp matbit. Her fra en av mange Narvesen-kiosker, som i løpet av fjoråret ble pusset opp og gitt ny profil. Foto: Reitan Convenience
MAT PÅ FARTEN: Stadig flere stikker innom kiosken for en kjapp matbit. Her fra en av mange Narvesen-kiosker, som i løpet av fjoråret ble pusset opp og gitt ny profil. Foto: Reitan Convenience Vis mer

Alfsen ser lyst på fremtiden for dem som løper innom kiosken på jakt etter noe godt på farten:

- Reitangruppen tar dette på alvor. Jeg synes det er gøy at de ser fremover og ønsker å gjøre noe med dagens og ikke minst fremtidens kioskmat, for dette vil kreve mye, også av utsalgsstedene. En del av min jobb her er dessuten å få oppdragsgiver til å snakke med råvareleverandørene. Bakeren og pølsemakeren vet mest om produktene sine, og bør lyttes til. Hva bør man ta hensyn til for å få det beste ut av råvarene?​

Pølser, bakst og pizza

Petter Knutsen i Reitan Convenience fastslår at kioskene er i endring, og at mat på farten og små mellommåltider blir en stadig viktigere inntektskilde.

- Hva plukker vi helst med oss av kioskmat?

- Pølser er fortsatt størst i våre butikker, deretter følger bakst og pizza. Men vi har en fin salgsutvikling på ferskt påsmurt. For første gang ser vi for eksempel at det omsettes mer baguetter enn pølser på våre bensinstasjoner.

- Merker dere økt etterspørsel etter sunnere og grønnere mat?

- Stadig flere velger sunnere alternativer, og vi selger mye juice og «grønnsakshots». Wraps og salater øker stadig, og flere velger nøtter og barer, fremfor sjokolade og godteri. Men når det er sagt, er det fortsatt de tradisjonelle valgene som selger klart mest. Så det blir vel riktig å si at vi ser endringene, men de store utslagene i salgstall er ikke der ennå.

- Er lokalmat og lokale råvarer noe tema i denne sammenheng?

- Innenfor convenience og kioskmarkedet er etterspørselen per i dag liten. Men vi benytter norske leverandører på både pølser, pizza og bakevarer til våre butikker.

Skiller nordmenn seg fra andre land når de blir sultne, og må ha en kjapp matbit? Ja, mener Knutsen, som har kjennskap til utviklingen i kioskbransjen i sju ulike land:

- Noen er mer opptatte av sunn mat enn andre. Det selges for eksempel langt mer salat i våre utsalg i både Danmark og Sverige, enn i Norge.

Middag og kaffe på Deli de Luca

Også hos konkurrenten, Deli de Luca, som eies av Norgesgruppen, ruster man seg mot en framtid der stadig flere velger enklere løsninger i matveien:

- Vår målsetning er å være råest på innovasjoner, og å lansere flere nyheter enn våre konkurrenter. Vi har en innovasjonsplan for 2018 som er offensiv. Konkurrentene skal tidlig opp om morgenen for å klare å lansere flere spennende nyheter enn oss, sier kjedens leder, Tormod Lier.

Han ønsker ikke å avsløre konkrete produktnyheter, men røper at det blant annet vil skje mye spennende innenfor hvitt kjøtt og ferdige måltidsløsninger.

OFFENSIV: - Konkurrentene skal stå tidlig opp om morgenen for å klare å lansere flere spennende nyheter enn oss, varsler Tormod Lier, kjedeleder i Deli de Luca. Foto: Norgesgruppen
OFFENSIV: - Konkurrentene skal stå tidlig opp om morgenen for å klare å lansere flere spennende nyheter enn oss, varsler Tormod Lier, kjedeleder i Deli de Luca. Foto: Norgesgruppen Vis mer

Lier peker på en klar endring i nordmenns forhold til mat:

- Stadig flere kunder har blitt mer bevisste på hva de spiser. Vi gir dem derfor muligheten til å velge sunnere produkter i tillegg til alt annet vi har å tilby. Som et eksempel får våre kunder gratis frukt ved kjøp av kampanjeprodukt hos Deli de Luca.

Lokal mat hos Mix

- Vi opplever at kundenes kvalitetskrav øker på alt som serveres på farten, og at det først og fremst er på dette området vi fremover skal fortsette å innfri, uttaler Svein Erik Alstad-Evjen, kjedeleder i Mix, som eies av NorgesGruppen Servicehandel AS.

KIOSK MED SERVERING: Fra Mix-kiosken på Ullerål, Hønefoss. Foto: Norgesgruppen
KIOSK MED SERVERING: Fra Mix-kiosken på Ullerål, Hønefoss. Foto: Norgesgruppen Vis mer

Alstad-Evjen trekker fram kjedens milkshake, håndlaget med kuleis fra Hennig Olsen, som en stor suksess i de to siste årene.

MIX: Kjedeleder Svein Erik Alstad-Evjen Foto: Norgesgruppen
MIX: Kjedeleder Svein Erik Alstad-Evjen Foto: Norgesgruppen Vis mer

- Men også vår cheeseburger med ekte cheddar og hjemmelaget dressing har etablert seg som en nasjonal storselger. I tillegg er grovere brødalternativer og mer grønt tilbehør på full fart oppover.

Mix-kjeden skiller seg fra de andre kioskjedene ved å ha lokal forankring hos kjøpmenn over hele landet. Menyen preges av lokale spesialiteter, forteller kjedelederen.

- Det betyr at vi serverer alt fra butikklagde salater, grove påsmurte baguetter og varme ostesmørbrød på surdeigsbrød til folk i farten. Sultne kunder med bedre tid får egenprodusert pizza, fish and chips, vegetarburger, pølser og andre tallerkenretter, sier Alstad-Evjen.