Rema 1000 til topps i Danmark

Rema 1000 knuser Lego

For første gang blir Lego slått på hjemmebane.

BRIKKENE FALLER PÅ PLASS: Rema 1000 går forbi Lego i popularitetsmåling i Danmark. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
BRIKKENE FALLER PÅ PLASS: Rema 1000 går forbi Lego i popularitetsmåling i Danmark. Foto: Audun Braastad / NTB scanpixVis mer

De siste årene har det stormet rundt Rema 1000 her hjemme. Feilslåtte avgjørelser førte til tapte markedsandeler, men etter at lavpriskjeden har vendt tilbake til sitt gamle slagord er kampen mot konkurrentene KIWI og Extra tilbake for fullt.

Denne uka ble den norskeide kjeden kåret til danske kvinners favoritt, i en måling foretatt av meningsmålingsinstituttet YouGov. På spørsmål om hvilket varemerke kvinner har best inntrykk av, får Rema 1000 en score på 58,9 og skyver dermed leketøysgiganten Lego ned til annenplass med score på 56,4.

Det er første gang på flere år at noen har utfordret Legos førsteplass. Søstrene Grene er helt nye på listen og tar en overraskende tredjeplass med en score på 55,7.

Senior manager Roar Rude Trangbæk i Lego-konsernet ønsker ikke å kommentere hvordan lekekloss-giganten opplever å bli skjøvet bort fra førsteplassen i sitt eget hjemland.

- Men det jeg vil si er at vi selvsagt er veldig glade for å være plassert så høyt på lista som vi er. Det understreker vår evne til å utvikle stadig nye opplevelser for barn, påpeker Trangbæk.

YouGovs tall viser at Rema 1000 og Lego fra 2014 har hatt en diametralt forskjellig utvikling.

- Faktisk er det ingen spesielle aldersgrupper som peker seg ut. Det er med andre ord den danske kvinnen som har trykket lavpriskjeden til sitt bryst, sier research team manager Per Ståle Ekrol.

Tydelige på bærekraft

Administrende direktør Henrik Burkal i Rema 1000 Danmark jubler over den nye topp-plasseringen. Han mener at nøkkelen er deres lave priser og tydelige grep rundt bærekraft:

- Vi er opptatt av å levere stort sett alt til hverdagen og å selge til laveste pris uansett hvor mye man kjøper. Vi har også stort fokus på områder som økologi, sunnhet, matsvinn og plast og vet at det er temaer kvinner og de unge generelt er opptatte av, sier Burkal til Dagbladet.

JUBLER: Administrerende direktør Henrik Burka i Rema 1000 Danmark.
JUBLER: Administrerende direktør Henrik Burka i Rema 1000 Danmark. Vis mer

Direktør for kommunikasjon, Mette Fossum, medgir at Rema 1000 i Norge har ting å lære av søsterbutikkene i Danmark:

- Rema 1000 i Danmark ligger foran på utvikling av egne merkevarer, økologi og er svært dyktige i sin kommunikasjon med kundene. Dette er områder vi jobber med å bli bedre på i Norge og vi er allerede på god vei, sier hun.

Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole er godt kjent med den norske lavpriskjedens suksess i Danmark og at konkurrentene Aldi og Lind nå har økt vareutvalget kraftig for å møte konkurransen.

- At det gikk helt til topps denne uka er fantastisk imponerende, sier han.

Pål Silseth, leder for Norsk Kundebarometer ved BI og partner i Barcode Intelligence AS, mener at Rema 1000 i Danmark må levere på flere felt for å holde Lego unna også i tiden framover:

EKSPERT: Pål Silseth, leder for Norsk Kundebarometer ved BI.
EKSPERT: Pål Silseth, leder for Norsk Kundebarometer ved BI. Vis mer

- I bunn og grunn så handler det da om å være snill gutt (eller pike) og samtidig levere svært godt ovenfor kundene. Du kan selvsagt også få en del positive medieoppslag hvis du er flink på innovasjon som mediene er interessert i å skrive om, understreker Silseth.

- Forskjellen er større for Rema 1000 enn for de andre kjedene. Det kan jo tyde på at de treffer relativt godt overfor kvinner i Norge også.

Ifølge tallene fra Norsk Kundebarometer 2018 er norske kvinner mer tilfreds enn menn med Rema 1000.

- Forskjellen er større for denne lavpriskjeden enn for de andre kjedene. Det kan jo tyde på at de treffer relativt godt overfor kvinner i Norge også, mener eksperten fra BI.

Ifølge administrende direktør Henrik Burkal i Rema 1000 Danmark har kvinner og menn ulike handlemønster:

- Generelt kan man si at kvinner er mer opptatt av egen og hele familiens sunnhet enn menn når der ute og handler. Derfor har vi fokus på økologiske varer, astma-, allergi- og svanemerkede varer. Produkter som er merket fullkorn og nøkkelhull er også viktig.