A C Nielsentall 2018

Rema 1000 slår tilbake: - Lykkes med Solskjær-trikset

Rema 1000 er vekstvinner i et tøft marked.

VEKSTVINNER: Rema 1000 vokste mest av kjedene i fjor. Illustrasjonsfoto: Audun Braastad / NTB scanpix
VEKSTVINNER: Rema 1000 vokste mest av kjedene i fjor. Illustrasjonsfoto: Audun Braastad / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Rema 1000 var fjorårets vekstvinner, om man ser på de tre store kjedene. Kjeden økte sin totale markedsandel med 0,38 prosentpoeng. Til sammenlikning økte Norgesgruppen sin totale markedsandel med 0,10 prosent, mens Bunnpris falt med 0,13 og Coop falt 0,36 prosent.

Dagligvareekspert Erik Fagerlid mener at Rema 1000s framgang er forventet.

- Det underliggende er at Rema har en god og effektiv drift. De seinere åra har de gjort noen rare, strategiske valg, som nå er rettet opp. Nå har de utlikna farten til konkurrentene Kiwi og Extra og er der de skal være, sier han til Dagbladet.

- Hvilket enkeltgrep har vært mest effektivt?

- Rema 1000 har de siste åra vært i flere vanskelige situasjoner, og kom feil ut både med Æ-appen og «Bestevenn»-strategien. Selv om det er mange som står bak slike avgjørelser, må én gjøres ansvarlig, sier Fargerlid.

- Derfor kan man si at Rema har lyktes med Solskjær-trikset: Akkurat som Manchester United fikk ny giv etter at de byttet manager, opplever Rema det tilsvarende etter at de fikk ny administrerende direktør i Trond Bentestuen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer