Kampen om dagligvarekundene:

Rema 1000 taper kunder, Coop med storoffensiv

Slik utviklet dagligvaremarkedet seg i fjor.

DAGLIGVAREBRANSJEN: I dag legger analysebyrået AC Nilsen frem tall for hvordan den norske dagligvarebransjen utviklet seg i fjor. NorgesGruppen vokste mest. Illustrasjonsfoto: Meny
DAGLIGVAREBRANSJEN: I dag legger analysebyrået AC Nilsen frem tall for hvordan den norske dagligvarebransjen utviklet seg i fjor. NorgesGruppen vokste mest. Illustrasjonsfoto: Meny Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Det norske dagligvaremarkedet økte med 1,1 prosent i fjor, viser ferske tall fra AC Nielsen.

Dette er en historisk lav vekst, ifølge Hege Witsø-Bjølmer i AC Nielsen.

NorgesGruppen var den butikkjeden som økte mest i 2017, med 0,82 prosentpoeng. Rema 1000 falt mest, med 0,99 prosentpoeng.

Coop økte sin markedsandel med 0,29 prosentpoeng, mens Bunnpris, falt med 0,11 prosentpoeng.

Det kan høres marginalt ut, men det er en stor kake som skal deles. Totalmarkedet for dagligvarer, eksklusive netthandel, er på rundt 171 milliarder kroner, opp 1,9 milliarder kroner fra i fjor.

Totalt ble det etablert 29 nye butikker i 2017.

Kampen om lavpriskundene

Det er lavprissegmentet som driver utviklingen. Lavprissegmentet dominerer markedet, ifølge Nielsen, og det er her butikketableringen er størst.

Nå er 65,7 prosent av totalmarkedet lavprisbutikker.

I forkant av dagens presentasjon fortalte kilder til Dagbladet at lavpriskjeden til Coop, Extra, ville være den største vinneren i 2017, mens på kjedenivå var det NorgesGruppen som vokste mest og tok flest markedsandeler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer