DAGLIGVAREBRANSJEN: I dag legger analysebyrået AC Nilsen frem tall for hvordan den norske dagligvarebransjen utviklet seg i fjor. NorgesGruppen vokste mest. Illustrasjonsfoto: Meny
DAGLIGVAREBRANSJEN: I dag legger analysebyrået AC Nilsen frem tall for hvordan den norske dagligvarebransjen utviklet seg i fjor. NorgesGruppen vokste mest. Illustrasjonsfoto: MenyVis mer

Kampen om dagligvarekundene:

Rema 1000 taper kunder, Coop med storoffensiv

Slik utviklet dagligvaremarkedet seg i fjor.

(Dagbladet): Det norske dagligvaremarkedet økte med 1,1 prosent i fjor, viser ferske tall fra AC Nielsen.

Dette er en historisk lav vekst, ifølge Hege Witsø-Bjølmer i AC Nielsen.

NorgesGruppen var den butikkjeden som økte mest i 2017, med 0,82 prosentpoeng. Rema 1000 falt mest, med 0,99 prosentpoeng.

Coop økte sin markedsandel med 0,29 prosentpoeng, mens Bunnpris, falt med 0,11 prosentpoeng.

Det kan høres marginalt ut, men det er en stor kake som skal deles. Totalmarkedet for dagligvarer, eksklusive netthandel, er på rundt 171 milliarder kroner, opp 1,9 milliarder kroner fra i fjor.

Totalt ble det etablert 29 nye butikker i 2017.

Kampen om lavpriskundene

Det er lavprissegmentet som driver utviklingen. Lavprissegmentet dominerer markedet, ifølge Nielsen, og det er her butikketableringen er størst.

Nå er 65,7 prosent av totalmarkedet lavprisbutikker.

I forkant av dagens presentasjon fortalte kilder til Dagbladet at lavpriskjeden til Coop, Extra, ville være den største vinneren i 2017, mens på kjedenivå var det NorgesGruppen som vokste mest og tok flest markedsandeler.

BEINHARDT: Konkurransen er beinhard, sier Kristine Aakvaag i Kiwi. Foto: NorgesGruppen
BEINHARDT: Konkurransen er beinhard, sier Kristine Aakvaag i Kiwi. Foto: NorgesGruppen Vis mer

- Det er beinhard konkurranse, sier Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi, som nå har en markedsandel på 20,8 prosent.

Coop extra har en markedsandel på 12,6 prosent, men et mål om å bli størst. I løpet av 2018 planlegger de å åpne 100 nye Extra-butikker. Ifølge Extra-sjef Christian Hoel vil dette i hovedsak være omprofileringer av andre butikker i Coop-systemet, særlig Prix-butikkene.

FORDELINGEN PÅ KONSEPT: Markedet slik det ser ut når det fordeler seg på de ulike konseptkjedene. Rema 1000 har som eneste kjede bare ett butikk-konsept. Norgesgruppens billigkjede er Kiwi og Coop har Coop Extra. Kilde: AC Nielsen
FORDELINGEN PÅ KONSEPT: Markedet slik det ser ut når det fordeler seg på de ulike konseptkjedene. Rema 1000 har som eneste kjede bare ett butikk-konsept. Norgesgruppens billigkjede er Kiwi og Coop har Coop Extra. Kilde: AC Nielsen Vis mer

Rema 1000 har nå en markedsandel på 23,4 prosent, ned fra 24,4 prosent i fjor. Rema kommenterer tallene slik:

SER FRAMOVER: Mette Fossum i Rema 1000 ser allerede framover og gleder seg over positive tegn i inneværende år. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
SER FRAMOVER: Mette Fossum i Rema 1000 ser allerede framover og gleder seg over positive tegn i inneværende år. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Vis mer

- Som vi har sagt flere ganger tidligere, var 2017 et røft år. Nå gleder vi oss over den gode utviklingen vi har hatt i 2018. Der ser vi at stadig flere kunder kommer til oss for å kjøpe varer til de laveste prisene, sier Mette Fossum, direktør for kommunikasjon- og samfunnskontakt i Rema 1000, til Dagbladet.

Geir Myklebust, dagligvareekspert i Balanza, var i forkant av offentliggjøringen av tallene, mest spent på å se Rema 1000s utvikling. ​

- Jeg vil tro at de har stabilisert seg. Ja, det er mulig de har falt siden denne tiden i fjor, men jeg vil anta at tall for siste kvartal i 2017 viser at det er mer fart der enn for et år siden.

TRE STORE: Dagligvarekjedene deler Norge mellom seg. Rema faller omtrent 1 prosent litt, til 23,4 prosent. Kilde: AC Nielsen
TRE STORE: Dagligvarekjedene deler Norge mellom seg. Rema faller omtrent 1 prosent litt, til 23,4 prosent. Kilde: AC Nielsen Vis mer

- Om ikke Rema 1000 har stabilisert seg nå, så vil det komme. Og det skal vi være glad for. Vi trenger heller flere daglivarekjeder enn færre.

I tredje kvartal hadde Rema 1000 en markedsandel på 23,5 prosent, så fallet har fortsatt det siste kvartalet, men flatet noe ut.

Kjede Markedsandel 2016 Markedsandel 2017 Endring i prosentpoeng mot 2016
NorgesGruppen42,3%43,1%0,82
Coop29,4%29,7%0,29
Rema 100024,4%23,4%-0,99
Bunnpris3,9%3,8%-0,11
Øvrige0,1%0,1%-0,01

Hvor viktig er egne merkevarer?

- Noe av det som er med på å skille kjedene fra hverandre er kjedenes egne merkevarer. Hvor viktig er de for kjedenes sukess?

- Når vi ser at vi må bidra til å drive innovasjon, så ser vi jo at det er viktig, sier Hoel og viser til Coops vegetarsatsning, som har vært med på å drive markedet, og størst bredde og dybde på økologi.

Grensehandel opp

Markedet for online dagligvarer har vokst med cirka 30 prosent, og er nå på 2 milliarder kroner. Grensehandelen har økt med 23,4 prosent til 11 milliarder kroner.

Nielsen Shopper Trends viser at 62 prosent har kjøpt dagligvarer langs grensen de siste 12 månedene.

De mest utsatte kategoriene er vaske- og husholdningprodukter, samt helse og skjønnhet.

Dollar stores, billigbutikker som Europris, Nille og Rusta, konkurrerer innenfor personlig hygiene og vask og husholdningsprodukter. Disse er ikke med i beregningen på grunn av manglende grunnlag, men Europris kan vise en totalvekst på seks prosent.