Tallene har kommet:

Rema med katastrofetall: - Vi lykkes, kontrer sjefen

Kiwi og Coop er svært fornøyde med å ta andeler fra Rema.

REMA TAPER TERRENG: Rema viser til sen påske og lave priser når de forklarer tallene fra dagligvarehandelen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
REMA TAPER TERRENG: Rema viser til sen påske og lave priser når de forklarer tallene fra dagligvarehandelen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer

Kvartalsrapporten fra AC Nielsen om dagligvarehandelen er klar. Den viser at det er NorgesGruppen som har best fart akkurat nå. Og Rema taper mest.

Coop og Bunnpris faller med 0,1 prosentpoeng, mens Rema 1000 står for den største delen av tapet, og faller med 0,5 prosentpoeng. NorgesGruppen har nå 43,9 prosent av markedet, mens Coop har 29,1; Rema 1000 har 23,4 og Bunnpris 3,6.

Aftenposten skriver at med disse tallene faller Rema tilbake til 2017-nivå. Det var et katastrofalt Rema-år hvor de fikk mye negativ omtale i forbindelse med Æ-appen.

Hittil i år har den totale butikkmassen økt med fire butikker, målt mot tilsvarende periode i fjor. Det er lavprissegmentet som trekker lasset. Det er nå 35 flere lavprisbutikker, men 21 færre nærbutikker, og 10 færre supermarked.

Lavpriskjedene står for 68,5 prosent av totalmarkedet.

Rema: - Vi lykkes

- I Rema 1000 gjør vi det enkelt, vi senker prisene slik at kundene får mer for pengene hos oss. Det har gitt oss kundevekst i perioden, som viser at vi lykkes med arbeidet, sier Trond Bentestuen, administrerende direktør i Rema 1000 i Norge.

- Vi møter gode tall fra i fjor og vi har noe lavere andeler hittil i år, mye på grunn av forskyvning av påsken og generelt lavere priser på varene vi selger mye av, sier Bentestuen.

Bentestuen viser til at Rema vanligvis gjør det godt i høytider som påske - og at påsken havner i andre kvartal i år, får utslag for tallene.

- Markedsandelstallene fra Nielsen viser andeler i verdi. Når vi selger varer til lavere pris påvirker det andelstall på verdi negativt, forklarer Frederik Jahr, kommunikasjonssjef i Rema.

- Det viktige for oss er at våre lavere priser har gitt kundevekst og økt volum. Da lykkes vi med vårt mål om lavere priser og flere kunder som handler hos oss. Det er vi fornøyd med og det ønsker vi å takke kundene våre for, sier Jahr til Dagbladet.

Kiwi: Strålende fornøyd

- Vi er strålende fornøyd med starten av året, og vi er stolte og ydmyke over å fortsette den fantastiske andelsveksten. Kunden er sjefen i Kiwi, og vi ser på dette som en tillitserklæring fra kundene våre, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.

STRÅLENDE: Kiwi er fornøyd med utviklingen sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi. Foto: Kiwi
STRÅLENDE: Kiwi er fornøyd med utviklingen sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi. Foto: Kiwi Vis mer

- Kiwis andelsvekst skyldes i all hovedsak organisk vekst, altså vekst i eksisterende butikker. Bak disse tallene ligger det mye hardt arbeid av alle de flinke folka i våre 669 butikker.

- Vi startet året med en fiskekampanje, som ble meget godt mottatt av kundene. Samtidig innser stadig flere nordmenn at KIWI har de laveste prisene, noe den ene prisundersøkelsen etter den andre bekrefter, sier Aakvaag Arvin.

- Men det er ikke lenger nok å være billigst. Kiwi skal fortsette å kjempe for sunnhet til folket, slik vi har gjort de siste månedene med fiskekampanjen. Vi ble i forrige uke kåret til den mest bærekraftige dagligvarekjeden og den tredje mest bærekraftige merkevaren i Norge i Sustainable Brand Index. Vi skal jobbe fremover med å gjøre Norge litt grønnere, blant annet gjennom å investere i miljøbutikker, redusere matkasting og fortsette å fjerne unødvendig plast fra butikkene våre. Mangfold og inkludering er også viktig for oss, sier hun.

- Målet vårt er å ha de laveste prisene, det sunneste og grønneste konseptet og de mest fornøyde kundene og medarbeiderne, sier Aakvaag Arvin.

Coop: Kan bli størst

- Extra vokser 3,5 prosent organisk etter årets tre første måneder. Det er mest av samtlige lavpriskjeder. Dette, kombinert med nyetableringer og omprofileringer, gjør at kjeden også tar desidert mest markedsandel i første kvartal, sier Chritian i Hoel, kjededirektør i Coop Extra.

- Det er vanvittig moro i Extra om dagen. Ikke bare vokser vi mest i markedsandel som følge av nye butikker, vi vokser også mest i de eksisterende butikkene.

- Kundene krever tydeligvis noe i tillegg til lave priser, og det får de i Extra. Nå vet folk at vi er blant de aller billigste, og da blir det store utvalget vårt et enda større konkurransefortrinn! Med den takten vi har nå er vi større enn Rema lenge før jeg pensjonerer meg, sier en begeistret Hoel.

- Kundene har kåret Extra til lavpriskrigens store vinner. Det er helt fantastisk. Vi ringer i den store bjella. Dette er nemlig det vi i Extra kaller et gigantisk pling-øyeblikk. Kundene er de store vinnerne, sier han.

- Med denne veksttakten er jeg ikke redd for å tenke tanken om Extra som Norges nest største dagligvarekjede. Kanskje en dag den aller største, sier Hoel.