ÆRLIGHET VARER LENGST: I utlandet har de merket en ny og kreativ type svinn fra butikker med selvbetjeningskasser. I Norge betaler ærlige kunder heller mer enn de må. Foto: Matkroken / Coop
ÆRLIGHET VARER LENGST: I utlandet har de merket en ny og kreativ type svinn fra butikker med selvbetjeningskasser. I Norge betaler ærlige kunder heller mer enn de må. Foto: Matkroken / CoopVis mer

Svinn fra selvbetjeningsbutikker:

Roper varsko om ny type butikk-tyverier: - Advarer mot gulrot-trikset

Briter svindler selvbetjente butikker. Nordmenn oppfører seg annerledes.

Selvbetjente kasser i butikker kutter køtida, men fører også til en ny type tyveri fra butikk, melder avisa the Times. En britisk undersøkelse har beregnet at briter stjeler for rundt 35 milliarder kroner hvert år.

Dette tilsvarer rundt 50 kroner hver måned per person.

Emmeline Taylor, professor i kriminologi ved University of London, har undersøkt hvordan folk snyter ved selvscannings-maskinene. Blant annet ble professoren oppmerksom på et triks som brukes mange steder - og som går ut på at kundene handler kostbare avokadoer, legger dem på vekta og slår dem inn som billige gulrøtter. En kontroll viste at en butikk hadde solgt langt flere «gulrøtter» enn de hadde på lager. I et annet tilfelle oppdaget en butikk at enkeltkunder hadde kjøpt 18 kilo gulrøtter på en gang.

- Dessverre skyldtes ikke det et plutselig ønske hos kundene om å gå over til sunne matvaner eller et behov for å øke inntaket av A-vitamin. I stedet var det bevis på en ny form for butikktyverier, konstaterer professor Emmeline Taylor overfor The Times.

Dette er heldigvis langt fra hverdagen i norske butikker med selvbetjente kasser. Ifølge Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, har de ikke registrert noen forskjell i svinn mellom butikker med og uten selvbetjente kasser.

- Vi ser at folk er opptatt av å gjøre det riktig i selvbetjeningskassene. Det kan noen ganger være vanskelig å finne riktig produkt, men er de usikre på hvilket produkt de skal velge i kassa, opplever vi at de heller ofte velger det dyreste alternativet, sier Harald Kristiansen til Dagbladet.

Coop er derfor opptatt av å ha personale tilgjengelig i området med selvbetjeningskasser, slik at kunder som står fast kan få rask hjelp, og ikke betaler mer enn de må.

ÆRLIGE KUNDER: De som vil stjele, stjeler, men brorparten av kundene betaler heller for mye om de er i tvil i selvbetjeningskassa, forteller Harald Kristiansen. Foto: Coop.
ÆRLIGE KUNDER: De som vil stjele, stjeler, men brorparten av kundene betaler heller for mye om de er i tvil i selvbetjeningskassa, forteller Harald Kristiansen. Foto: Coop. Vis mer

Dette betyr ikke at det ikke er svinn fra butikker med selvbetjeningskasser, men de har så langt ikke registrert at noen har benyttet seg av gulrottrikset.

- Folk som vil stjele, gjør det uansett.

- Stjeler før de kommer til kassa

Supermarkedkjeden Meny har tilsvarende erfaringer. Ifølge kommunikasjonsrådgiver Nina Horn Hynne har de ikke gjort spesifikke undersøkelser på dette, men de erfarer at brorparten av tyveriene skjer inne i selve butikken.

- Noen butikker er mer utsatt for forsøk på juks enn andre, dette blir vi fort oppmerksomme på og setter inn tiltak for å unngå dette.

De har også tilgjengelig personale i området med selvbetjeningskasser, for å hjelpe med riktig registrering av varer.

GODE KONTROLLRUTINER: Hos Meny er heller ikke svinnet større fra butikker med selvbetjeningskasser, forteller Nina Horn Hynne. Foto: Meny
GODE KONTROLLRUTINER: Hos Meny er heller ikke svinnet større fra butikker med selvbetjeningskasser, forteller Nina Horn Hynne. Foto: Meny Vis mer

- Vi jobber dessuten kontinuerlig med å gjøre søkemulighetene på skjermen best mulig og logisk for kundene.

I tillegg til å hjelpe kundene skal servicepersonalet også holde et lite øye med dem.

- Vi opplever tidvis at kunder bevisst forsøker å jukse eller unnlate å skanne varer, og har kontrollrutiner for å fange opp dette.

Stikkprøver

I tillegg til at butikkene har personale som skal følge med, tar de også jevnlig stikkprøver.

KUNDELOJALITET: Stikkprøver kan oppfattes negativt av kundene, og det er situasjonsbetinget, ifølge Tor W. Andreassen.
KUNDELOJALITET: Stikkprøver kan oppfattes negativt av kundene, og det er situasjonsbetinget, ifølge Tor W. Andreassen. Vis mer

Dette kan være en årsak til at kundene heller overbetaler for varer, dersom de er usikre, og kan slå negativt ut over tid, sa Tor W. Andreassen, professor i innovasjon ved NNH, til Dagbladet i forbindelse med at Coop testet ut selvbetjeningsbutikker i Danmark.

- Studier viser at noen reagerer sterkt negativt i en slik situasjon, noe vi tolker som at de føler seg mistenkeliggjort, at butikken ikke har tillit til dem som kunde.

Det kan knyttes til situasjonen, og at vi ikke er vant til å bli kontrollert i butikk.

- Dette er litt rart, da man jo på flyplasser er helt innforstått med denne typen tilfeldige kontroller. Kanskje er det konteksten som oppleves annerledes.

Siden den gang har Matkroken, som er en del av Coop-systemet, åpnet sin første helt selvbetjente butikk i kjelleren på Steen & Strøm i Oslo.

Tar med en ekstra

Den svenske møbelkjeden Ikea var først ute med selvbetjeningskasser i 2008. Ifølge kommunikasjonsrådgiver Stine Odland forekommer det svinn, men målinger de har gjort viser at det ikke er noen endring etter at de installerte selvbetjeningskassene.

STJELER IKKE MER: Svinn forekommer, men ikke mer i selvbetjeningskasser enn ordinære kasser, forteller Stine Odland. Foto: Ikea
STJELER IKKE MER: Svinn forekommer, men ikke mer i selvbetjeningskasser enn ordinære kasser, forteller Stine Odland. Foto: Ikea Vis mer

- Noe svinn er med hensikt, andre ganger er det uhell.

For eksempel er det vanskelig å vite om ett av de 12 kjøkkenglassene, eller én av de seks stolene ikke ble registrert med vilje eller på grunn av en glipp.

Og selv om noen åpenbart stjeler med hensikt, har kjeden forståelse for at det er mulig å gjøre en glipp.

Kreative metoder

Mens stjeling i kassa kan skje på impuls er planlagt tyveri et større problem. Et klassisk eksempel på dette er mennesker som handler, får kvittering, legger fra seg varene i bilen - og tar turen gjennom varehuset én gang til og plukker med seg akkurat de samme varene.

- Når de kommer til kassen viser de fram kvittering på varene og går rett igjennom, før de leverer varene inn i retur for å få pengene tilbake. Heldigvis har vi våkne ansatte som plukker opp dette.

Noen åpenbar feilregistrering av varer har de heller ikke merket, men så er alt skanning av strekkode, og ikke valg av varer på skjerm, slik som det er med grønnsaker i enkelte matbutikker.

- Ikea har alltid personale i området for selvbetjeningskasser. Disse er der først og fremst for å kunne hjelpe til, men er også trent for å se etter mulige tyverier.