REN SVINDEL: I fjor mottok Coop 7 klager på svindel-SMS. I år er antallet tidoblet. Skjermdump: Coop
REN SVINDEL: I fjor mottok Coop 7 klager på svindel-SMS. I år er antallet tidoblet. Skjermdump: CoopVis mer

Coop har eget svindelteam:

Roper varsku om ny type butikksvindel: - Advarer mot poengtrikset

Antall klager på svindel-SMS er tidoblet fra i fjor.

«Dine 27000 poeng utløper i morgen. Bruk dem før de utløper i vår pointshop her http://bitly.svindel»

De aller aller fleste har lært seg å være skeptisk når de får e-poster med gavekort, invitasjoner til konkurranser eller premier i konkurranser de strengt tatt ikke kan huske å ha deltatt i.

EGET SVINDELTEAM: Sikkerhetsansvarlig Soner Sevin i Coop har opprettet et eget team som kun jobber for å stoppe svindel knyttet til Coops merkenavn. Arkivfoto: Karl Martin Jakobsen
EGET SVINDELTEAM: Sikkerhetsansvarlig Soner Sevin i Coop har opprettet et eget team som kun jobber for å stoppe svindel knyttet til Coops merkenavn. Arkivfoto: Karl Martin Jakobsen Vis mer

Sjekk e-postadressen og hvem som er avsender, er første bud, og trykk heller på en lenke for lite enn en lenke for mye.

Med smarte telefoner i veska er det blitt litt vanskeligere. For ikke alle SMS-er kommer fra et nummer, mange har et firmanavn som avsender, og hvordan skal kundene klare å skille Coop fra Coop?

SMS-svindel øker

I 2017 fikk Coop inn 952 henvendelser om svindel. Sju av dem gjaldt SMS-er. Hittil i år har det kun kommet inn ca 2500 klager på svindelforsøk, og brorparten av disse gjelder SMS - og de aller fleste klagene kom i oktober.

- Svindel er øverst på dagsorden. Vi har et eget team i sikkerhetsavdelingen som kun jobber med denne problematikken, sier Soner Sevin, sikkerhetsansvarlig i Coop, til Dagbladet.

Selv om svindlene ikke rammer Coop direkte, er det ikke heldig å ha navnet assosiert med svindler.

- Et lite tips til kundene: Vi kommuniserer kun med dem som har bedt om det. Har du ikke det, så er det svindel.

Slik lurer de deg

Du bør aldri trykke på lenker om du ikke er sikker på avsender, og når du blir bedt om å oppgi personopplysninger eller kredittopplysninger bør det ringe en varselbjelle.

Sevin forteller at Coop aldri ber om slik informasjon over e-post eller SMS - og han advarer mot poengsvindling:

- Vi ber alle som mottar slike meldinger om å slette den, og ikke trykke på noen av lenkene.

Det vanlige er at du blir bedt om å betale et symbolsk beløp, under dekke av for eksempel «frakt» eller at selskapet trenger kortopplysninger for å kunne validere gavekortet eller lignende. Senere blir opplysningene dine brukt til transaksjoner med langt høyere beløp.

- Nylig fikk vi en melding fra en kunde som hadde tapt flere tusen kroner. Vi sporet mail til avsender, og deretter har vi gjennom gode samarbeidspartnere innen finansbransjen kunnet bidra til at selskapet ble svartelistet, sier Sevin.

Mobilfilter fra Telenor

Dagligvarebransjen har tatt grep om situasjonen, og Coop og Norgesgruppen samarbeider nå med telekommunikasjonsbransjen for å få bukt med svindel-SMS-er.

- Slike SMS-er sendes i puljer. Straks vårt sikkerhetsteam fanger opp at det pågår en svindelkampanje på SMS, informeres våre kontakter i telekommunikasjonsbransjen. Teleselskapene har iverksatt rutiner til å stoppe SMSene, blant annet ved å filtrere bort mistenkelige SMSer. Det gode samarbeidet med teleselskapene bidrar til å stoppe masse-utsendelsen av SMSer, sier Sevin.

Mobilselskapene har også åpnet for å ansvarliggjøre SMS-aggregatorene, de som sender ut masseSMS-er på vegne av andre, slik at de skal ha større kontroll med kunder og hva som blir sendt ut gjennom den.

- Nå hender det at mobiloperatørene gir bøter til aggregatorselskaper som bidrar i SMS-svindler, sier Sevin.

For Telenor-kunder er sikkerheten enda et hakk bedre, forteller Sevin. Selskapet har installert et filter som filtrerer ut og stopper SMS-er med kritiske ord, litt som spamfilter i e-poster som er laget for å stoppe e-poster som inneholder visse ord.

- Vi har laget et softwarefilter, så om noen sender ut masse-SMS-er med «Coop» i seg, så stoppes det. Etter at de tok filteret i bruk har de nesten ikke hatt problemer med dem.

- Bruk kredittkort

- Den vanlige fremgangsmåten i slike saker er at forbrukeren godkjenner et trekk på et lite beløp som skal dekke for eksempel frakt. Senere misbruker svindlerne kortopplysningene til flere nye transaksjoner med høyere beløp, sier Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet til Dagbladet.

Som med all annen netthandel, er rådet å bruke kredittkort når du handler. Dersom du ikke får varen du har bestilt - eller dersom kortet ditt misbrukes videre, vil du kunne klage til banken.

- Ettersom disse transaksjonene som kommer etterpå er såkalte uautoriserte transaksjoner, har forbrukerne normalt krav på å få refundert beløpet fra finansinstitusjonen som har utstedt kortet, sier Elton.

Hjelper ikke å anmelde

Coop er ikke den eneste dagligvarekjeden som misbrukes av svindlere. Kiwi har også opplevd at merkevaren deres har blitt misbrukt. Kiwis sikkerhetskonsulent Alexander Gaska, forteller at også de har hatt god effekt av SMS-filteret.

ANMELDER: Alexander Gaska i Kiwi forteller at de anmelder alle sakene, men at det aldri har ført til noe.
ANMELDER: Alexander Gaska i Kiwi forteller at de anmelder alle sakene, men at det aldri har ført til noe. Vis mer

- Vi har ikke opplevd nye svindelforsøk på SMS etter dette, sier Gaska til Dagbladet.

Han forteller at de fleste svindelforsøkene der deres navn blir misbrukt nå er på e-post, men at hans inntrykk er at kundene er langt mer observante nå enn før, og mange melder fra med én gang de mottar slike meldinger.

- Vi politianmelder sakene og varsler Forbrukertilsynet, men vi har hittil ikke blitt kontaktet av politiet for avhør. Forbrukertilsynet forfølger linkene, men ofte en stund etter at angrepet er ferdig, og da er nettstedene fjernet, forteller Gaska.

Varsler i sosiale medier

Dagbladet har vært i kontakt med alle de store dagligvarekjedene, og alle forteller om misbruk av merkevarer og logo i svindelkampanjer.

Meny har tidligere opplevd å bli misbrukt i mailsvindel, sist i sommer.

- Vi informerer og advarer våre kunder via nettsiden vår og sosiale medier, sier Nina Horn Hynne i Meny til Dagbladet.

Også Kiwi og Coop forteller at de bruker sosiale medier og egne nettsider for å advare kundene sine når de vet at det er svindelforsøk på gang.

- Vi ser at enkelte useriøse aktører misbruker merkenavnet vårt i svindelforsøk, gjerne med lovnad om gaver. Vi jobber hardt for å stoppe svindelforsøk og oppfordrer kundene våre til ikke trykke på, dele, eller svare på slike henvendelser, sier Frederik Jahr i Rema 1000 til Dagbladet.