NY RAPPORT: Forbrukerrådet har inntrykk av at enkelte produsenter satser på noen «alibiprodukter» med lavt saltinnhold, mens de gjør lite i de store volumproduktene. Foto: Tore Sandberg
NY RAPPORT: Forbrukerrådet har inntrykk av at enkelte produsenter satser på noen «alibiprodukter» med lavt saltinnhold, mens de gjør lite i de store volumproduktene. Foto: Tore SandbergVis mer

Saltinnhold, Saltpartnerskapet

Sa de skulle ta vekk salt, men det stemte ikke helt

Kjøttprodusentene skuffer mest i ny undersøkelse.

(Dagbladet): Produsentene av bearbeidede kjøttprodukter er verstingene på salt. Det viser en ny undersøkelse laget av Forbrukerrådet om saltinnholdet i 15 matvarekategorier i perioden 2011 - 2017.

BEKYMRET: Forbrukerrådet ønsker å følge opp matvareindustriens og dagligvarekjedenes løfter om å gjøre maten sunnere, slik som å kutte ned på innholdet av salt. Fagdirektør Gunstein Instefjord synes resultatet er nedslående. Foto: Forbrukerrådet.
BEKYMRET: Forbrukerrådet ønsker å følge opp matvareindustriens og dagligvarekjedenes løfter om å gjøre maten sunnere, slik som å kutte ned på innholdet av salt. Fagdirektør Gunstein Instefjord synes resultatet er nedslående. Foto: Forbrukerrådet. Vis mer

Selv hos produsenter som gjennom det såkalte Saltpartnerskapet i regi av Helsedirektoratet, har pliktet seg til å minske innholdet av salt, skjer det lite.

- Saltinntaket i befolkningen er dobbelt så høyt som anbefalt. Det meste får vi i oss gjennom bearbeidet mat. Likevel gjør enkelte produsenter lite med saltet i de store volumproduktene, sier Gunstein Instefjord, fagdirektør for handel i Forbrukerrådet.

Han mener utviklingen går sakte.

- Enkelte produsenter framstår som seriøse, mens andre bringer mye salt inn i kostholdet til forbrukerne. Vi har også inntrykk av at enkelte produsenter satser på noen «alibiprodukter» med lavt saltinnhold, mens de gjør lite i de store volumproduktene.

Salt fra Hønefoss

SALT GRILL: Bedriften på Hønefoss har lovet å få ned saltinnholdet. Likevel viser undersøkelsen at saltinnholdet ligger konstant på grillpølsene til Leiv Vidar Foto: Endre Vellene
SALT GRILL: Bedriften på Hønefoss har lovet å få ned saltinnholdet. Likevel viser undersøkelsen at saltinnholdet ligger konstant på grillpølsene til Leiv Vidar Foto: Endre Vellene Vis mer

Grillpølsene til Leiv Vidar hadde i 2011 1,8 gram salt pr 100 gram.

Året etter økte saltinnholdet till 2,2 gram, mens innholdet siden 2014 har ligget på 2 gram, betydelig over målet til Saltpartnerskapet på 1,7 gram pr 100 gram.

- Dere er med i Saltpartnerskapet og kjenner målene. Likevel økte innholdet en periode og ligger nå over anbefalt nivå. Hvor seriøst jobber dere med saltproblematikken, markedssjef Asbjørn Koller i Leiv Vidar?

OPTIMIST: Markedssjef Asbjørn Koller i Leiv Vidar sier at selskapet jobber kontinuerlig med å redusere saltinnholdet.
OPTIMIST: Markedssjef Asbjørn Koller i Leiv Vidar sier at selskapet jobber kontinuerlig med å redusere saltinnholdet. Vis mer

- Det medfører ikke riktighet at saltinnholdet i Leiv Vidars grillpølser har økt. Årsaken til at det kan fremstå slik er at målingen tidligere ble definert ut fra mengden tilsatt salt, mens den nå er basert på totalt innhold av natrium. Vi jobber kontinuerlig med å redusere saltinnholdet, og vår siste måling viste et innhold på 1,7. Dette indikerer at vi lykkes med våre tiltak, men vi vil måtte gjøre flere målinger for å kunne fastslå hvor langt vi er kommet. Vi vil oppdatere saltinnholdet på våre forpakninger så snart vi har statistisk signifikante data, sier Koller til Dagbladet.

Ifølge Koller tar Leiv Vidar reduksjon av saltinnhold på største alvor, og ser på dette som et viktig bidrag til bedring av folkehelsen.

Grillpølsene til Leiv Vidar ligger ifølge dataene i undersøkelsen på topp i saltinnhold, sammen Finsbråten Berlinerknäcker, urøkt bratwurst knacker fra samme produsent og Gilde Bacongrill.

De øvrige grillpølsene fra Gilde, Finsbråten, småprodusenter og butikkkjedenes egne merkevarer har et saltinnhold i tråd med målet, under eller rundt 1,7 gram pr 100 gram.

Mye kjøtt i pølsa ser ut til å kunne kompensere for mye salt i produktene. «Folkets Grillpølse 80 % kjøtt» har bare 1,4 gram salt, mens grillpølsa med like mye kjøtt fra Nordfjord er aller best i klassen, med bare 1,3 gram pr 100 gram pølse.

Coop har gjort jobben

Blant Coops sju grillpølseprodukter ligger seks produkter på Saltpartnerskapsmålet, 1,7 gram salt pr 100 gram.

SKAPER VANER: Får du mat med mye salt tidlig i livet, er det gjerne saltrik mat du velger senere. -Vi retter oss mot barnefamilier når vi velger produkter for lavere saltinnhold, sier Hege Berg-Knutsen i Coop. Foto: STEIN J. BJØRGE
SKAPER VANER: Får du mat med mye salt tidlig i livet, er det gjerne saltrik mat du velger senere. -Vi retter oss mot barnefamilier når vi velger produkter for lavere saltinnhold, sier Hege Berg-Knutsen i Coop. Foto: STEIN J. BJØRGE Vis mer

- Vi begynte tidlig og hadde gjort mye av jobben da vi ble med på saltpartnerskapet i 2015. Siden har vi bare fortsatt, sier Hege Berg-Knutsen, ansvarlig for egne merkevarer i Coop.

Kjeden har ifølge Berg-Knutsen redusert saltinnholdet i egne produkter med opp mot 170 tonn årlig. Målet er å bidra til å gjøre det enklere for kundene å spise litt sunnere i hverdagen.

- Vi har satset på hverdagsvarer som pølser, pålegg, kjøttdeig, fiskemat og brød, typiske produkter for barnefamilier, sier hun.

EN JOBB Å GJØRE: Leiv Vidar på Hønefoss har fortsatt en jobb å gjøre med oppskriftene om bedriften vil bidra til folkehelsa. Foto AGNETE BRUN
EN JOBB Å GJØRE: Leiv Vidar på Hønefoss har fortsatt en jobb å gjøre med oppskriftene om bedriften vil bidra til folkehelsa. Foto AGNETE BRUN Vis mer

Coop gjør det jevnt over bra i undersøkelsen, men ligger noe over saltmålet for X-tra fiskekaker.

Mindre salte wienerpølser

På wienerpølsesiden kan Leiv Vidar vise til et saltinnhold blant det laveste i kategorien. Mens målet ligger på 1,7 gram pr 100 gram, skilter Leiv Vidar med 1,4 og 1,6 gram.

En produsent som Åkeberg-Skoglund må derimot skjerpe seg. Bedriften leverer wienerpølser med 2,1 gram salt pr 100 gram, langt mer enn det aksepterte.

MINDRE SALT: Produsentene har de siste årene redusert saltinnholdet i servelat. Foto: Jon Terje H. Hansen
MINDRE SALT: Produsentene har de siste årene redusert saltinnholdet i servelat. Foto: Jon Terje H. Hansen Vis mer

Kjøttboller ligger nå på 1,6 gram pr 100 gram, hvilket er under saltmålet på 1,7 gram per 100 gram. Servelat ligger i gjennomsnitt også under den anbefalte grensa på 1,9 gram.

Salami-fella

SALT: Coop har nærmere 170 tonn mindre salt i produktene sine enn tidligere. - Vi har gjort en innsats over mange år, sier Hege Berg-Knutsen, sjef for egne merkevarer i Coop. Foto: Coop
SALT: Coop har nærmere 170 tonn mindre salt i produktene sine enn tidligere. - Vi har gjort en innsats over mange år, sier Hege Berg-Knutsen, sjef for egne merkevarer i Coop. Foto: Coop Vis mer

Er du glad i salami, skal du være obs. Saltinnholdet i salami spriker veldig, og kan lett forvirre. Gilde «Go´og mager salami», et presumptivt sunt produkt, har et saltinnhold på 5,8. Det samme har Gildes vanlig salami, begge deler godt over målet på maks 5 gram.

Verre er det med spesialsalami fra Gilde og italiensk salami fra Grilstad. Begge har et saltinnhold på 6 gram. Vil du dra ned på saltet, bør du ligge unna.

Coop ligger litt under eller akkurat på målet.

Lanserer nytt med mye salt

Fra 2011 til 2017 er saltinnhodet i brød redusert fra 1,1 til 0,9 - og er nå på nivå med det anbefalte. Også produsentene av tortilla-lefser har gjort en jobb.

Samtidig lanseres nye produkter som i en del tilfeller ligger langt over målet for saltinnhold satt av Helsedirektoratets Saltpartnerskap.

- Det er nedslående og bidrar til å opprettholde preferanse for saltsmak, sier Instefjord.

Trenger nye mål

Forbrukerrådet mener saltmålene ble satt for lavt da Saltpartnerskapet ble inngått i 2015, blant annet fordi gjennomsnittlig saltinnhold i enkelte kategorier allerede var på nivå med målet da det ble satt.

- Det er behov for å sette nye konkrete mål for saltreduksjon, både gjennom partnerskapet og innenfor Nøkkelhullordningen, sier Instefjord.

Det gjelder alt fra pølser og pålegg til fiskeprodukter, knekkebrød og, grovbrød.

Henriette Øien, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, er ikke helt enig.

- Selv om noen mål kanskje kunne vært mer ambisiøse, er Helsedirektoratet svært godt fornøyd med at det er inngått samarbeidsavtale med nær 80 aktører i dag. Saltpartnerskapet er en unik samarbeidsavtale. Et grunnlag for arbeidet var at det i fellesskap ble satt realistiske saltmål som aktørene samlet kunne stille seg bak, skriver hun i en e-post til Dagbladet.

30 prosent ned

Overordnet mål for helsemyndighetene er å redusere saltinntaket med 30 prosent innen 2025. Øien mener at forbrukerne gradvis må venne seg til mindre saltsmak. Helsedirektoratet har stor tro på arbeidet og ønsker, som Forbrukerrådet og aktører i bransjen, å videreføre saltpartnerskapets arbeid og sette nye saltmål fra 2019.

- Helt klart, jobben må fortsette, sier Hege Berg-Knutsen i Coop

- Men det finnes et laveste nivå. Maten må jo smake godt også.