ENKELT: En undersøkelse som Juvente har gjennomført viser at det fortsatt er ganske enkelt for ungdom under 18 år å få kjøpt alkohol Foto: Scanpix
ENKELT: En undersøkelse som Juvente har gjennomført viser at det fortsatt er ganske enkelt for ungdom under 18 år å få kjøpt alkohol Foto: ScanpixVis mer

Stor undersøkelse:

Så lett får mindreårige kjøpt alkohol: Bunnpris på bunn

Ny rapport fra ungdomsorganisasjon avdekker salg av alkohol til mindreårige. Nå vil de innføre legitimasjonsplikt for alle.

(Dagbladet): I en fersk rapport fra ungdomsorganisasjonen Juvente kommer det fram at 26 prosent av diverse dagligvarebutikker og vinmonopol solgte alkohol til mindreårige ved ett eller flere forsøk i fjor.

I løpet av 2017 har mindreårige fra Juvente testet 972 butikker i til sammen 1240 forsøk. 144 kommuner i alle fylker, med unntak av Sør-Trøndelag, har vært med i undersøkelsen.

Kontrollene gjennomføres ved at en mindreårig, hovedsakelig mellom 13 og 16 år, prøver å kjøpe alkohol uten å framsetå eldre enn de er. Det brukes ingen form for falsk legitimasjon eller andre aldersmarkører. En kontrollansvarlig over 18 år observerer om forsøket resulterer i salg eller avvisning. Materialet samles opp og utgjør grunnlaget for denne rapporten. Juvente har også filmet med skjult kamera ved noen tilfeller.

Juvente har gjennomført disse kontrollene siden 2007, og selv om de ser en liten nedgang mener de at for lite har skjedd for å forhindre salg av alkohol til mindreårige.

Øyvind Kind Robertsen, leder i Juvente
Øyvind Kind Robertsen, leder i Juvente Vis mer

- Det er dessverre ingen overraskelse at over én av fire butikker selger alkohol til mindreårige. Å spørre om legitimasjon burde være enkelt å gjøre, men det skjer likevel for sjelden, sier Øyvind Kind Robertsen, leder i Juvente.

Vil innføre legitimasjonsplikt

Han foreslår å innføre legitimasjonsplikt for alle, og mener dette vil gjøre det enklere for både kunder og butikkansatte. Juvente vil også ha flere og bedre kontroller av salgs- og skjenkebevillinger. Salg til mindreårige mener de bør gi umiddelbar inndragning av bevilling.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Den skjønnsbaserte vurderingen som skjer i dag er problematisk, og kontrollene våre viser at altfor mange får kjøpt selv uten falsk legitimasjon eller andre forsøk på å framstå eldre. Gjennom rapporten vil vi tydeliggjøre for kommunene og butikkene hvilket ansvar de har for å sørge for god kontroll og gode rutiner, og få på plass tiltak for at dette ikke skal skje.

Bunnpris: - Nedslående

Bunnpris kommer dårligst ut i undersøkelsen, med salg i 38 prosent av forsøkene. Videre følger Coop-gruppen med 29 prosent salg. Av dagligvarekjedene gjør Kiwi det best, med salg av alkohol i 12 prosent av forsøkene. Vinmonopolet kommer aller best ut av undersøkelsen, hvor bare tre forsøk resulterte i salg.

- Dette var et svært nedslående resultat, og vi tar dette på høyeste alvor. Bunnpris har i utgangspunktet gode rutiner for dette, sier Tore Bjørnebo, driftsdirektør hos Bunnpris.

Han forteller at varer med alderskontroll har en stoppfunksjon i kassen som minner kassereren på å kreve legitimasjon til alle som ser yngre enn 25 ut. De har også e-læring og instrukser som alle medarbeidere signerer.

- Bunnpris vil selvsagt ta tak i dette og lage egne oppslag på bakrom i butikk, følge opp butikkene med avvik spesielt og foreta egne alderskontroller.

Coop: - Vi har en jobb å gjøre

- Når du ser resultatene fra Juvente er vi de første til å innrømme at vi har en jobb å gjøre. Vi har et stort ansvar, og det må vi ta. Det er rart at noe som er så tilsynelatende enkelt, som å spørre etter legitimasjon, tydeligvis likevel er så vanskelig. Vi må bare fortsette arbeidet, og håper at de tiltakene vi nå har satt i gang vil gi resultater, sier Coops kommunikasjonssjef, Harald Kristiansen.

Han forteller at Coop har lansert en ny kjedeskole for alle medarbeidere, hvor salg av alkohol vies mye oppmerksomhet. Målet er at dette skal øke bevisstheten om viktigheten og plikten de har til å sørge for at mindreårige ikke får kjøpt alkohol.

Når det gjelder Juventes forslag om å innføre legitimasjonsplikt for alle, sier han at de heier på alle tiltak som gjør det lettere for deres medarbeidere å sjekke legitimasjon.

- Vi diskuterer gjerne om dette kan være et alternativ, eller om det finnes andre løsninger.

Rema 1000

Ann-Kristin Pettersen, kommunikasjonssjef i Rema 1000 sier at de tar resultatene svært alvorlig.

IKKE BRA NOK: Ann-Kristin Pettersen, kommunikasjonssjef i Rema 1000 tar resultatene av undersøkelsen svært alvorlig. Foto: Rema
IKKE BRA NOK: Ann-Kristin Pettersen, kommunikasjonssjef i Rema 1000 tar resultatene av undersøkelsen svært alvorlig. Foto: Rema Vis mer

- Dette er ikke bra nok. Vi har stor fokus på viktigheten av å overholde regelverket rundt salg av alkoholholdig drikke både ved opplæring og varsel for kontroll ved salg i kasse. Vi jobber i disse dager med en holdningskampanje for å forbedre oss.

Spar, Joker og Nærbutikken

Anette Grønby Rein, informasjonsansvarlig for Kjøpmannhuset som representerer Joker, Spar og Nærbutikken, forteller at de ikke er fornøyd med resultatet for sine butikker.

- Dette er ikke bra nok og vi må gjøre tiltak umiddelbart. Driftsapparatet skal nå kontakte hver enkelt butikk som har gjennomført salg i kontrollen og gjennomgå rutiner og regler med alle ansatte. Vi må dessuten satse videre på god opplæring og informasjon i alle våre butikker, slik at det ikke skal finnes noen tvil om regelverket. Ølsalgsspillet, et nettspill som skal hjelpe ansatte å overholde alkohollovene, er ett av tiltakene som vi fortsetter å benytte oss av.

Kiwi: - Vi har en nullvisjon

Nina Horn Hynne, kommunikasjonsrådgiver fra Meny er ikke fornøyd med resultatene, og beklager at dette har skjedd i enkelttilfeller. Hun forteller at de jobber løpende med tiltak for å unngå at alkohol selges til mindreårige gjennom opplæring av kassemedarbeidere og egne stikkprøver. Kassesystemet til Meny får også opp en automatisk varsling til kassemedarbeideren når alkohol selges.

IKKE FORNØYD: Nina Horn Hynne i Meny forteller at de jobber fortløpende med nye tiltak for å unngå at mindreårige får kjøpt alkohol. Foto: Norgesgruppen
IKKE FORNØYD: Nina Horn Hynne i Meny forteller at de jobber fortløpende med nye tiltak for å unngå at mindreårige får kjøpt alkohol. Foto: Norgesgruppen Vis mer

- Vi fortsetter å iverksette våre tiltak for å forhindre salg av alkohol til mindreårige i Meny-butikkene, sier hun.

- Kiwi har en nullvisjon for salg av alkohol til personer under 18 år. Vi er tilfreds med at vi igjen er dagligvarekjeden som kommer best ut i Juvente-rapporten. Samtidig er vi ikke i mål, og vi må fortsette å arbeide kunnskapsstyrt og målrettet for å bli bedre, sier sikkerhetssjef i Kiwi, Andreas Wormdahl.

Han forteller at alle Kiwi-ansatte får grundig opplæring i regelverket for alkoholsalg. For å holde fokuset oppe gjennom hele året og sikre gjennomføring, er dette jevnlig tema på personalmøter. Internkontroll er også en viktig del av det forebyggende arbeidet. Wormdahl mener det ikke bare handler om å slå ned på avvik, men også å berømme god håndtering.

INTERNKONTROLL: Andreas Wormdahl i Kiwi forteller at internkontroll er en viktig del av jobben for å hindre at mindreårige for kjøpt alkohol. Foto: Norgesgruppen
INTERNKONTROLL: Andreas Wormdahl i Kiwi forteller at internkontroll er en viktig del av jobben for å hindre at mindreårige for kjøpt alkohol. Foto: Norgesgruppen Vis mer

- Det kan være ubehagelig og nærmest konfliktskapende å nekte personer under 25 år å kjøpe alkohol hvis de ikke har gyldig legitimasjon. Men dette øver våre butikksjefer på sammen med kassererne, slik at de skal føle seg trygge i slike situasjoner. I tillegg til å vurdere og kontrollere alder skal man også vurdere om kunden er beruset, eller om det kan foregå langing. Samtidig skal det gå kjapt i kassa, så det er klart at det må trenes og øves.

Vinmonopolet: Jevnlige kontroller

- Det er svært gledelig at vi kommer best ut i Juvente sin rapport. Vi hadde beklageligvis tre tilfeller der testpersonene til Juvente ikke ble spurt. Dette skal selvfølgelig ikke skje, og ved å ha kontinuerlig fokus på dette viktige arbeidet, og måle og teste våre ansatte, jobber vi for stadig å bli bedre, sier Hege-Lill Hagen Asp, kommunikasjonsrådgiver i Vinmonopolet.

Hun forteller at Vinmonopolets regelverk sier at alle kunder ansatte tror er under 25 skal bli spurt om legitimasjon. Ingen som ikke er gamle nok, eller kan dokumentere skal få kjøpt. Er ansatte i tvil, skal de alltid spørre. Alle kontrollene registreres på kassen, og kommunikasjonsrådgiver forteller at andelen ungdom som viser legitimasjon uoppfordret på Vinmonopolet har økt siden de startet med holdningskampanjer.

- Vinmonopolet holder jevnlige kontroller for å være sikker på at arbeidet prioriteres. I fjor ble eksempelvis alle våre butikker målt på gjennomføring av alderskontroll av såkalte, «mystery shoppere». Det er ungdom under 25 år som registrerer hvorvidt de blir spurt om legitimasjon i kassen.

- Predikator for alkoholavhengighet

Når det gjelder mindreårige og alkohol, mener Mette Vesterhus, overlege og spesialist i fordøyelsessykdommer, at det er et veletablert faktum at tidlig debut med alkoholforbruk er en sterk prediktor for framtidig alkoholavhengighet.

ØKT RISIKO: Mye tyder på at overforbruk av alkohol i ungdomsårene øker risikoen for en rekke sykdommer, forteller Mette Vesterhus, overlege og spesialist på fordøyelsessykdommer ved UiB.
ØKT RISIKO: Mye tyder på at overforbruk av alkohol i ungdomsårene øker risikoen for en rekke sykdommer, forteller Mette Vesterhus, overlege og spesialist på fordøyelsessykdommer ved UiB. Vis mer

- Det mest bekymringsfulle er kanskje at de som begynner med høyt alkoholforbruk i ungdommen og fortsetter, vil i ung voksen alder ha pådratt seg mange år med høyt forbruk som kan ha satt spor i lever og andre organer.

Overlegen forteller at mye forskning tyder på at overforbruk i ungdomsårene gir økt risiko for både akutt og kronisk leversykdom, kreft, hjerte- og karsykdom, skrumplever og psykiatrisk sykdom. Hjernen er også under utvikling til langt ut i 20-åra, og er da i et spesielt sårbart vindu.

- I studier som undersøker ungdommer, har man sett et lineært forhold mellom alkoholforbruk og dårligere kognitive evner, særlig kan alkoholbruk gå ut over hukommelsen.

Hun påpeker at ungdom ofte har et drikkemønster preget av «binge drinking», altså mer enn fem enheter på en kveld for gutter, og fire for jenter. Dette øker risikoen for å bli høykonsumenter av alkohol som voksne, og kan gi høyt blodtrykk og hjertearytmier. Overlegen forteller også at det er flere indikasjoner på at et slikt drikkemønster kan være mer skadelig for levra enn tilsvarende konsum over flere dager.