Svineskam:

Salg av svinekjøtt: Nye tall overrasker

Matbutikkene har sett liten effekt av Brennpunkt-dokumentaren Griseindustriens hemmeligheter.

MER SVIN: På tross av negative oppslag i pressen øker salget av svinekjøtt i Norge. Foto: SANDBERG/TORE Dagbladet
MER SVIN: På tross av negative oppslag i pressen øker salget av svinekjøtt i Norge. Foto: SANDBERG/TORE DagbladetVis mer

Før sommeren slo NRKs Brennpunkt-dokumentar «Griseindustriens hemmeligheter» ned som ei bombe i det norske matfatet.

Dokumentaren avdekket systematisk dårlig dyrevelferd hos flere norske svinebønder.

Produsenter og dagligvarekjeder fryktet at dokumentaren ville slå negativt ut, men nye tall viser det stikk motsatte.

Liten dipp

Da Dagbladet var i kontakt med de store matbutikk-kjedene i begynnelsen av juli, hadde riktignok salget fått en liten dipp, men alle mente det var for tidlig å si noe om hvilken effekt den hadde hatt:

- Det er mange faktorer som spiller inn på salget. På denne tiden i fjor var det kjempefint vær, og alle grillet, mens været ikke har innbydd til det, så langt, sa Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, til Dagbladet.

NB! STERKE BILDER: NRK Brennpunkts dokumentar, «Griseindustriens hemmeligheter», er basert på skjulte opptak fra flere grisefarmer i Norge. Her innrømmer flere bønder at noe av det de gjør, er på kant med loven. Video: Piraya Film / NRK Brennpunkt Vis mer

For der sol og finvær inviterte til grilling og pølsefest i fjor, trakk vi innendørs i juliregnet.

Det tok ikke lang tid før sola tittet fram, og salget stabiliserte seg.

Ingen pølseskam

Hos Meny har de heller ikke sett noen nedgang i salg av svinekjøtt, med unntak av de første, våte julidagene.

- Vi ser en minimal nedgang for typiske svineprodukter og pølser i begynnelsen av juli, men det skyldes at det i samme periode i fjor var svært godt vær. Salget var stabilt før Brennpunktprogrammet, og vi har hatt fire kampanjer på svin i sommer, som i fjor, og kampanjene våre i år har solgt like godt som de gjorde i fjor, sier Nina Horn Hynne, informasjonssjef i Meny, til Dagbladet.

Hos Kiwi har de sett liknende tendenser, forteller informasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin.

INGEN ENDRING: Meny-kundene har ikke blitt nevneverdig påvirket av dokumentaren. Foto: Meny
INGEN ENDRING: Meny-kundene har ikke blitt nevneverdig påvirket av dokumentaren. Foto: Meny Vis mer

Coop opplevde også en liten nedgang i salg av rene kjøttstykker av svin i ukene etter dokumentaren ble sendt. Dokumentaren representerte imidlertid ikke et skille, forteller Silje Verlo Alisøy i Coop.

- Vi har hatt en nedgang i salget av rene stykker året sett under ett sammenliknet med i fjor, noe som betyr at nedgangen i salget startet før dokumentaren. På den andre siden har salget av pølser, som inneholder mye svin, hatt en økning i salget. Det samme gjelder for pålegg.

Hun peker også på et økt bevissthet blant kundene om å velge plantebaserte måltider.

Tar tid å endre vaner

Matsosiolog og forbruksforsker Annechen Bahr Bugge ved SIFO på Oslo Met er ikke overrasket over tallene.

- Det viser det matstudiene til SIFO alltid har vist – spisevaner er noe som endres relativt sakte, sier Bahr Bugge til Dagbladet

SAKTE ENDRING: Ifølge forbruksforsker Annechen Bahr Bugge endres norske spisevaner relativt sakte. Foto: SIFO
SAKTE ENDRING: Ifølge forbruksforsker Annechen Bahr Bugge endres norske spisevaner relativt sakte. Foto: SIFO Vis mer

- Kjøtt har fått en svært sentral plass i kostholdet vårt. Selv om det er en økende andel som er opptatt av å redusere inntaket sitt av kjøtt – særlig rødt kjøtt – er det de færreste som velger å bli vegetarianere. Tre prosent, sier Bahr Bugge til Dagbladet.

SIFOs undersøkelser viser at så mange som 75 prosent er helt eller delvis enig i utsagnet «Jeg er veldig glad i kjøtt». Den viktigste begrunnelsen for ønsket om å redusere kjøtt er egen helse (71 prosent), mens omtrent 30-40 prosent begrunner det med klima/miljø og dyrevelferd.

- Dyrevelferd er for øvrig blitt noe forbrukerne er blitt mer opptatt av de seinere åra – særlig kvinner.

Undersøkelser gjort før Brennpunkt-dokumentaren viser at forbrukerne har høy tillit til den norske bondens husdyrhold, de aller fleste foretrekker kjøtt produsert i Norge, og sju av ti mener husdyr i norsk matproduksjon har det bra.

En lang lørdag

Bahr Bugge forteller at omsetningstall for kjøtt viser nokså stabile tendenser de seinere åra – siste året har man sett en svak nedgang i forbruket av rødt kjøtt.

- Når svinekjøtt øker i løpet av sommeren – så kan nok dette knyttes til at sommeren kanskje kan betegnes som en «lang lørdag» - det er mye kos – mer kjøtt, mer pølser, mer grillmat, mer alkohol, mer snacks, mer godteri.

Antakelig er det nettopp svinekjøtt som legges oftest på norske griller.

Salget økte fem prosent

Kjøttprodusenten Fatland økte salget av svinekjøtt med omkring fem prosent totalt i juni og juli sammenliknet med samme periode i fjor, sier konsernsjef Terje Wester i Fatland til Nationen.

Han tror det etter hvert gode juliværet har vært en medvirkende årsak, og tror ikke salget hadde vært enda større om dokumentaren ikke hadde vært vist.

- Dokumentaren gjorde inntrykk, det skulle bare mangle. Samtidig virker det som om folk legger det de har lyst til å spise på grillen, uavhengig av det som kom fram i filmen. Jeg tror dessuten bønder generelt sett har tillit hos folket, sier han.

Nortura kan heller ikke se at NRK-dokumentaren har gitt utslag i salget av svinekjøtt.

Selskapet solgte mer pølser og bacon i juli i år sammenliknet med juli i fjor og et «normalår», som er gjennomsnittet de foregående åra, opplyser konserndirektør Harald Bjerknes i Nortura til Nationen.