GRØNNE NYHETER: Her er noen av de vegetarianske og veganske nyhetene som er nye i matbutikkene i høst.
GRØNNE NYHETER: Her er noen av de vegetarianske og veganske nyhetene som er nye i matbutikkene i høst.Vis mer

Nye dagligvarer høsten 2017, vegetar og vegan:

Salg av vegetarmat eksploderer: Her er høstens nyheter

Her er matnyhetene for deg som vil ha produkter uten kjøtt.

(Dagbladet): Aldri før har det blitt solgt mer vegetarmat, og aldri før har vi hatt så stort tilbud i dagligvarebutikkene til alle som ønsker en kjøttfri hverdag, viser informasjon fra norske dagligvarekjeder Dagbladet har innhentet.

- Det er ennå mye upløyd mark i Norge, men den grønne trenden er noe av det beste som har skjedd på lang tid, sier Asgeir Brevik, doktor i ernæringsvitenskap og studieleder på fakultet for helsefag ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), til Dagbladet.

Brevik er vegetarianer selv, men uttaler seg om det litt større bildet. For selv om rendyrket vegetar- og vegankost ikke har fått helt fotfeste, er det en helt klar dreining i folks bevissthet, ifølge dr Brevik.

Det har heller aldri vært så stort tilbud av grønnere alternativer i butikkene - og i høst blir det enda flere.

Se alle de grønne nyhetene lenger ned i artikkelen.

Tre årsaker til den grønne bølgen

Han trekker frem tre årsaker til at dette skjer nå.

Asgeir Brevik. Foto: HiOA2 Vis mer

Det ene er miljøaspektet. Folk ønsker å spise mer bærekraftig. Dyrevelferd er også en klar motivasjonsfaktor.

Det andre er at folk har mer tilgang på ernæringskunnskap enn man hadde før.

- Særlig blant unge er det stor bevissthet på helse og miljø. Dette er en av de store driverne, sier Brevik.

Nye produkter i butikkene er en tredje: Det er ikke mange år siden det var vanskelig å få tak i gode alternativer til kjøtt i butikk, nå har de mest velassorterte butikkene mange hyllemeter med kjøtterstatning - og noen har til og med egne vegetardisker.

Salgseksplosjon

Hos Coop Mega og Extra har salget av vegetarmat økt med 60 prosent hittil i år.

VEGETARDEIG: Nytt alternativ til kjøttdeig fra Meny. Vis mer

Ifølge Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, har Coops kjeder, solgt vegetarmat for nesten 32 millioner kroner.

- Vi ser at vegetarproduktene appellerer til alle typer kunder – både til dem som har et vegetarisk kosthold og til dem som ønsker å kutte ned på kjøttforbruket. Folk sier også at de er opptatt av å spise mer vegetarmat og dette forklarer den sterke veksten, sier Hege Berg-Knutsen, sjef for Coops egne merkevarer (EMV) i Norge til Dagbladet.

Hos Meny har vegetarsalget økt med 54 prosent så langt i år, sammenlignet med samme periode i fjor.

- Vegetarmat er ikke lenger forbeholdt vegetarianere. Det dreier ser ikke om å velge bort kjøtt eller fisk, men å ha mer å velge mellom. Nå skal økt synlighet i butikk, nye vegetarbutikker og dedikerte ansatte i butikken gjøre det lettere for kundene å velge vegetar, sier Espen S. Lie, leder i Meny-lauget, til Dagbladet.

Rema 1000 var den dagligvarekjeden som kom sist på vegetarbanen, men de overbeviste vårt testpanel da de lanserte Meatish-serien.

- Vi ønsker å forenkle hverdagen og tilby middagsalternativer til laveste pris for alle våre kunder. Vi ser at de kjøttfrie alternativene har slått godt an og opplever gode tilbakemeldinger fra våre kunder. Dette er et produkt som i hovedsak ble lansert i de områdene der vi opplever størst etterspørsel etter vegetar, og det lanseres nå i flere butikker etter kundenes ønske, sier Kaia Østbye Andresen, sjef for miljø og samfunnsansvar i Rema 1000.

Kjøtterstatninger

Salget av vegetarmat har tatt av, spesielt innenfor ferske kjøtterstatninger, slik som pølser og pålegg. Spesielt innenfor kjølt vegetarmat har Coop med sin egen serie Coop Vegetardag erobret en stor del av vegetarkundene, forteller Kristiansen.

Påleggene er størst i antall solgte enheter, og nå lanserer selskapet ytterligere to: skivet rød jalapenopålegg og italiensk salat.

Også hos Meny er kjøtterstatninger blant bestselgerne - i tilleg til ferdigmaten fra vegetardisken.

- Bestselgerne er pizza mozzarella, gresk salat og vårruller, mens mer typiske erstatningsprodukter som skivet veganost, frossen kjøttdeigserstatning, soyapølser, vegetarburger og pulled vegetar Oumph! også er populære, sier Nina Horn Hynne, kommunikasjonsrådgiver i Meny.

BRITISK: Linda McCartney-burgerne er svært populære i Storbritannia. Vis mer

Hos Rema 1000 utvider de vegetarsortimentet med den britiske bestselgeren frosne vegetarburgere fra Linda McCartney i to versjoner: Pulled pork og mozzarella. Disse vil selges eksklusivt hos Rema 1000.

Meny lanserer en ny «vegetardeig», et soyabasert alternativ til kjøttdeig, som skal kunne brukes til alt man vanligvis bruker kjøttdeig til.

Middagsmat

Hoff fortsetter sin vegetarsatsning, og lanserer en pose med frosne vegetarboller, laget på poteter, linser, aspargesbønner og grønnkål, med smak av hvitløk og urter.

Ikke helt ulikt grønnsaksbollene fra Ikea-restauranten?

Coop Vegetardag kommer også med en med en litt mindre versjon de har kalt pizzatopping; små krydrete boller, som er laget på vegetabilsk fiber, eggehvitepulver og olivenolje. I tillegg kommer en vegansk italiensk salat.

ALTERNATIV: Små potet- og grønnsaksboller fra Hoff. Vis mer

Det skal også være enklere å velge grønt om du vil ha ferdigmat. Findus har lansert en ny vegetarisk ferdigrett i frossendisken, Indisk curry med kikerter og søtpotet. Norgesgruppens Fersk & Ferdigserie Digg Vegetar har tidligere kun vært hos Kiwi, men nå kommer karri & kokos-retten også til Meny.

Lenge til middag? Wasa lanserer en vegansk versjon av sine populære knekkebrødsticks, Sandwich Hummus.

Alternativer i «meierihylla»

Coop lanserer også to veganske osteerstatninger, skivet med rød jalapeno-smak i skiver, og ferdigrevet til bruk på pizza, taco eller i salat.

KOKOSGURT: Som yoghurt, med base av kokos og mandler. Vis mer

Dream lanserer to nye «kokosgurter», et alternativ til yoghurt basert på kokosmelk, mandler og frukt: en med jordbær og en med mango og pasjonsfrukt. I tillegg lanserer de en plantebasert kokosdrikk på kokos og ris. Denne skal passe å bruke både varmt og kaldt.

Dream-produktene føres av utvalgte Meny- og Spar-butikker, samt enkelte Bunnpris og Jokerbutikker.

REVET: Vegansk osteerstatning fra Synnøve og Coop. Vis mer

Synnøve Finden har en vegetarisk gulost på markedet, det vil si ost med vegetarisk løype, og denne blir erstattet av et vegansk alternativ til gulost i to versjoner: En i skiver, og en ferdig revet variant.

Synnøve Finden har blant annet fått hjelp av Jane H. Johansen i Veganmisjonen til å utvikle Go' Vegan-ostene.