TRE PÅ TOPP: Pepsi Max (i midten), Coca-Cola uten sukker (tidl Zero) og Solo Super topper brussalget i kategorien som øker mest. Foto: Lars O Gulbrandsen
TRE PÅ TOPP: Pepsi Max (i midten), Coca-Cola uten sukker (tidl Zero) og Solo Super topper brussalget i kategorien som øker mest. Foto: Lars O GulbrandsenVis mer

Norge topper sukkerfrikategorien i Europa:

Salget til værs: -Norsk favoritt ypper med klassikerne

Sola fikk fart på Solo.

Med tropevarmen kom lysten på brus. I juli måned hev vi innpå, viser nye tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen. Hakk i hæl på colafavorittene følger en norsk brus.

Sukkerfritt på topp

Først og fremst er det sukkerfritt mange ville ha i årets varmeste måned.

Mens brussalget som helhet økte med 5,7 prosent i juli, hadde sukkerfri brus en vekst på formidable 15,6 prosent.

Øverst på bestselgerlista troner Pepsi Max og Coca-Cola Zero, men Solo Super ligger på en god tredjeplass.

Norge selger nå mer sukkerfri brus enn brus tilsatt sukker.

- Så langt i år står sukkerfritt for 51 prosent av bruskonsumet. Det er best i Europa, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Salget til værs: -Norsk favoritt ypper med klassikerne

I Storbritannia, nummer to på sukkerfri brus i Europa, står sukkerfritt for 43 prosent av brussalget, mens tallene for Belgia er 39 prosent og Finland 36 prosent.

Lettere og sunnere

Salgsøkningen avspeiler rekordvarmen, men også at nordmenn er opptatt av lettere, sunnere alternativer, mener Nome.

- Norge har en eksepsjonell posisjon på sukkerfri brus. Dette har bransjen og forbrukerne oppnådd i fellesskap, uten den minste drahjelp fra myndighetene, sier han.

- Sukkerforbruket i Norge har blitt betydelig redusert. Også vann – fra spring og flaske – har økende popularitet blant storforbrukerne av leskedrikker, altså de unge, sier forbruksforsker Annechen Bahr Bugge ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, Oslo Met Storbyuniversitetet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk sjarmør

Gull til Pepsi Max og sølv til Coca-Cola Zero er ikke overraskende i colalandet Norge. Pepsi Max er tilsynelatende vinneren både i Norge og når nordmenn handler brus fra Sverige.

VINNER. Sukkerfritt i alle varianter har hatt en god sommer. Her Pepsi Max-varianten Ginger og Coca Cola Zero.. Foto: Lars Eivind Bones
VINNER. Sukkerfritt i alle varianter har hatt en god sommer. Her Pepsi Max-varianten Ginger og Coca Cola Zero.. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer

Dagbladet skrev før helga om rekordomsetningen til den svenske nettgodteributikken Max Godis. Drikkevarer utgjør 50 prosent av selskapets omsetning, med Pepsi Max som desidert største enkeltprodukt.

Den norske salgsstatistikken gir ingen volumtall for juli måned, men bildet er neppe særlig forskjellig her til lands.

Det er grunn til å tro at Pepsi Max har en like sterk posisjon i det norske markedet og ligger både ett og to hestehoder foran konkurrentene. I så fall drakk nordmenn 115 millioner liter Pepsi Max i fjor, beregnet ut fra salgstall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Solid posisjon for« norske» Solo

Solo Super smyger seg forbi både Fanta, Mozell og Sprite. Det overrasker ikke bryggeridirektøren.

- Solo har veldig god posisjon i Norge. Super er dessuten et vellykket produkt som i smak ikke skiller seg merkbart fra vanlig Solo, sier han.

Solo er oppfunnet i Spania, men oppskriften ble tatt med til Norge og de første flaskene med gult mineralvann ble tappet på Tønsberg Bryggeri i 1934.

Solo var i mange år selve brusen i Norge. Helt fram til 1960-tallet var appelsinbrusen landets mest solgte, med en markedsandel på 25 prosent. I løpet av 60-tallet ble Solo passert av Coca-Cola og seinere Pepsi, på salgsstatistikken.

Etter at Coca-Cola kom på banen har det vært særlig viktig for Solo å framstå som norsk. Forbruksforsker Annechen Bahr Bugge tror det norske imaget har betydning.

UTFORDRER: Den norske appelsinbrusen haler innpå colagigantene. Foto:
UTFORDRER: Den norske appelsinbrusen haler innpå colagigantene. Foto: Vis mer

- Gode, gamle, tradisjonsrike produkter gir en følelse av nasjonal og familiær tilhørighet, sier Bugge.

Hennes forskning viser at vi er grunnleggende konservative og tradisjonsbundne. Endringer av slike produkter bør skje langsomt.

Sukkerfritt siden 1956

Solo har hatt sukkerfrie varianter på markedet siden 1956. Kanskje ble de lansert som motvekt til Solo-reklamen fra 1952, som gledestrålende kunne meddele at Solo endelig var blitt som før krigen: Fullsukret. Reklamens mål var å vise at etterkrigstidas rasjonering og surrogattilsetning var over.

Den store overgangen fra sukkerholdig leskedrikker til sukkerfrie varianter kom ifølge forbruksforsker Bahr Bugge på 2000-tallet.

- Gjennom de siste 10-15 åra har vi sett en betydelig økende opptatthet av å redusere inntaket av sukker blant forbrukerne. De sukkerfrie leskedrikkene har vokst jevnt og trutt – særlig Pepsi Max – mens salget av sukkerholdig Cola har blitt drastisk redusert.