<strong>SAY CHEESE:</strong> Nordmenn har for alvor fått øynene opp for lokale osteperler. Ostesalget har eksplodert etter at Norge gikk til topps i Oste-VM forrige helg, melder kjedene. Foto: Lisa Westgaard
SAY CHEESE: Nordmenn har for alvor fått øynene opp for lokale osteperler. Ostesalget har eksplodert etter at Norge gikk til topps i Oste-VM forrige helg, melder kjedene. Foto: Lisa Westgaard Vis mer

Ostesalget til himmels etter norske triumfer i Oste-VM:

Salgseksplosjon: - Folk har blitt gale etter disse

Nordmenn over hele landet løp om kapp til ostedisken denne uken, melder de tre store dagligvarekjedene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Nysgjerrige nordmenn har sørget for stor trafikk i ostediskene denne uka. Etter at gulosten til en liten melkebonde fra bergenskanten ble kåret til verdens beste forrige helg, har osteinteressen gått til himmels, forteller dagligvarekjedene.

<strong>VERDENSMESTER:</strong> Jørn Hafslund fra Ostegården tok gull i oste-vm forrige helg. Det fikk nordmenn til å kjøpe mer av alle typer ost. Foto: Hanen
VERDENSMESTER: Jørn Hafslund fra Ostegården tok gull i oste-vm forrige helg. Det fikk nordmenn til å kjøpe mer av alle typer ost. Foto: Hanen Vis mer

- Jeg kan bekrefte at salget har eksplodert. Folk har blitt gale etter norske spesialoster etter Oste-VM. Det gjelder ikke bare hvit ost, men nesten alle varianter, opplyser kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen.

Coop selger flere av produktene fra Ostegården, ysteriet som stakk av med seieren i forrige helgs Oste-VM, i sine Extra, Obs og Coop Mega butikker.

- Alt fra denne produsenten ble revet vekk fra hyllene dagen etter at kåringen var et faktum, forteller Kristiansen.

Økte med 700 prosent

- Dette er ikke store volumprodukter, men vi kan likevel vise til en vekst på over 700 prosent på Fanaosten. Det er ikke så mange kilo av VM-vinneren i norske butikker, men vi har fått tak i et utvalg fra Ostegården for salg i lokalmarkedet rundt produsenten i Hordaland.

Coop har hatt en generell vekst i ostesalget i hele år, forteller Kristiansen.

- Det er utrolig morsomt at norsk ost klarer å markere seg i verdenseliten, og vi skal gjøre det vi kan for å selge spennende oster fra store og små produsenter.

Fokus på småskalaost

Coop vil ha fullt fokus på norsk småskalaost i tiden framover, opplyser Kristiansen:

<strong>YSTA FOR HAND:</strong> Fjellost fra Beitostølen laget av melk fra kuer som gresser 1000 m.o.h.. Foto: Matmerk
YSTA FOR HAND: Fjellost fra Beitostølen laget av melk fra kuer som gresser 1000 m.o.h.. Foto: Matmerk Vis mer

- Vårt mål er å være en støttespiller i lokalsamfunnet. Nærhet til det norske er viktig for oss. Den senere tids oppmerksomhet rundt norsk ost er gledelig og viktig for at vi fremdeles skal kunne dyrke og bruke norske mattradisjoner.

- Stor interesse

Frederik Jahr, Rema 1000, bekrefter utviklingen, og forteller at det også i deres forretninger har vært stor trafikk denne uken:

<strong>PRAKTKAR:</strong> Verdens beste ost i 2016, Kraftkar fra Tingvollost, er fremdeles ettertraktet over hele verden. Foto: Matmerk
PRAKTKAR: Verdens beste ost i 2016, Kraftkar fra Tingvollost, er fremdeles ettertraktet over hele verden. Foto: Matmerk Vis mer

- Kjøpmennene våre forteller om stor interesse blant kundene for spesialoster etter Oste-VM. Den siste uken har vi hatt en vekst på 10 prosent i kategorien.

Menykjeden melder om disker som er støvsugd for VM-vinneren. Kjeden kan også notere seg for en generell og merkbar salgsoppgang for alle typer ost:

<strong>UPASTEURISERT:</strong> Voll Ysteri var først ute med å lage upasteurisert ost med Mattilsynets velsignelse. Foto: Matmerk
UPASTEURISERT: Voll Ysteri var først ute med å lage upasteurisert ost med Mattilsynets velsignelse. Foto: Matmerk Vis mer

- Salget av Fanaost har eksplodert, men vi selger også mer av andre norske oster fra Ostegården og fra ulike andre gårdsysterier, sier osteansvarlig i meny, Siri Helen Hansen-Barry.

Kommunikasjonsrådgiver Nina Horn Hynne opplyser at salget i ukene 43, 44 og 45 viser en vekst på 25 prosent på håndskåret ost for Meny, sammenlignet med de tre samme ukene i fjor.

<strong>SALGSVEKST:</strong> Kraftig vekst for norsk ost denne uka også i Meny- kjeden. Her ved osteansvarlig Siri Helen Hansen-Barry. Foto: Meny
SALGSVEKST: Kraftig vekst for norsk ost denne uka også i Meny- kjeden. Her ved osteansvarlig Siri Helen Hansen-Barry. Foto: Meny Vis mer

- De 36 ostene som ligger på salgstoppen har alle vokst mer enn 100 prosent, og hele 28 av ostene er norske, forteller hun.

Økningen i uka som har gått etter Oste-VM har vært på 23,9 prosent, sammenlignet med samme uke i fjor.

- Ost er en viktig varegruppe for Meny, og kjeden åpnet nylig ny butikk i Sandefjord, Meny Indre Havn, med eget ostemodneri, opplyser Horn Hynne.

Ost er blitt trendy

Butikksjef på Meny Fornebu, Håkon Linnæs, merker klart at ost er blitt et trendprodukt:

- Vi har opplevd en stor oppsving i salg av norske, håndskårne, lokaloster den siste uka, mens de tilsvarende importerte har ligget flatt i salgsutvikling. På topp ligger de norske lokalostene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer