SAY CHEESE: Nordmenn har for alvor fått øynene opp for lokale osteperler. Ostesalget har eksplodert etter at Norge gikk til topps i Oste-VM forrige helg, melder kjedene. Foto: Lisa Westgaard
SAY CHEESE: Nordmenn har for alvor fått øynene opp for lokale osteperler. Ostesalget har eksplodert etter at Norge gikk til topps i Oste-VM forrige helg, melder kjedene. Foto: Lisa WestgaardVis mer

Ostesalget til himmels etter norske triumfer i Oste-VM:

Salgseksplosjon: - Folk har blitt gale etter disse

Nordmenn over hele landet løp om kapp til ostedisken denne uken, melder de tre store dagligvarekjedene.

Nysgjerrige nordmenn har sørget for stor trafikk i ostediskene denne uka. Etter at gulosten til en liten melkebonde fra bergenskanten ble kåret til verdens beste forrige helg, har osteinteressen gått til himmels, forteller dagligvarekjedene.

VERDENSMESTER: Jørn Hafslund fra Ostegården tok gull i oste-vm forrige helg. Det fikk nordmenn til å kjøpe mer av alle typer ost. Foto: Hanen
VERDENSMESTER: Jørn Hafslund fra Ostegården tok gull i oste-vm forrige helg. Det fikk nordmenn til å kjøpe mer av alle typer ost. Foto: Hanen Vis mer

- Jeg kan bekrefte at salget har eksplodert. Folk har blitt gale etter norske spesialoster etter Oste-VM. Det gjelder ikke bare hvit ost, men nesten alle varianter, opplyser kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen.

Coop selger flere av produktene fra Ostegården, ysteriet som stakk av med seieren i forrige helgs Oste-VM, i sine Extra, Obs og Coop Mega butikker.

- Alt fra denne produsenten ble revet vekk fra hyllene dagen etter at kåringen var et faktum, forteller Kristiansen.

Økte med 700 prosent

- Dette er ikke store volumprodukter, men vi kan likevel vise til en vekst på over 700 prosent på Fanaosten. Det er ikke så mange kilo av VM-vinneren i norske butikker, men vi har fått tak i et utvalg fra Ostegården for salg i lokalmarkedet rundt produsenten i Hordaland.

Coop har hatt en generell vekst i ostesalget i hele år, forteller Kristiansen.

- Det er utrolig morsomt at norsk ost klarer å markere seg i verdenseliten, og vi skal gjøre det vi kan for å selge spennende oster fra store og små produsenter.

Fokus på småskalaost

Coop vil ha fullt fokus på norsk småskalaost i tiden framover, opplyser Kristiansen:

YSTA FOR HAND: Fjellost fra Beitostølen laget av melk fra kuer som gresser 1000 m.o.h.. Foto: Matmerk
YSTA FOR HAND: Fjellost fra Beitostølen laget av melk fra kuer som gresser 1000 m.o.h.. Foto: Matmerk Vis mer

- Vårt mål er å være en støttespiller i lokalsamfunnet. Nærhet til det norske er viktig for oss. Den senere tids oppmerksomhet rundt norsk ost er gledelig og viktig for at vi fremdeles skal kunne dyrke og bruke norske mattradisjoner.

- Stor interesse

Frederik Jahr, Rema 1000, bekrefter utviklingen, og forteller at det også i deres forretninger har vært stor trafikk denne uken:

PRAKTKAR: Verdens beste ost i 2016, Kraftkar fra Tingvollost, er fremdeles ettertraktet over hele verden. Foto: Matmerk
PRAKTKAR: Verdens beste ost i 2016, Kraftkar fra Tingvollost, er fremdeles ettertraktet over hele verden. Foto: Matmerk Vis mer

- Kjøpmennene våre forteller om stor interesse blant kundene for spesialoster etter Oste-VM. Den siste uken har vi hatt en vekst på 10 prosent i kategorien.

Menykjeden melder om disker som er støvsugd for VM-vinneren. Kjeden kan også notere seg for en generell og merkbar salgsoppgang for alle typer ost:

UPASTEURISERT: Voll Ysteri var først ute med å lage upasteurisert ost med Mattilsynets velsignelse. Foto: Matmerk
UPASTEURISERT: Voll Ysteri var først ute med å lage upasteurisert ost med Mattilsynets velsignelse. Foto: Matmerk Vis mer

- Salget av Fanaost har eksplodert, men vi selger også mer av andre norske oster fra Ostegården og fra ulike andre gårdsysterier, sier osteansvarlig i meny, Siri Helen Hansen-Barry.

Kommunikasjonsrådgiver Nina Horn Hynne opplyser at salget i ukene 43, 44 og 45 viser en vekst på 25 prosent på håndskåret ost for Meny, sammenlignet med de tre samme ukene i fjor.

SALGSVEKST: Kraftig vekst for norsk ost denne uka også i Meny- kjeden. Her ved osteansvarlig Siri Helen Hansen-Barry. Foto: Meny
SALGSVEKST: Kraftig vekst for norsk ost denne uka også i Meny- kjeden. Her ved osteansvarlig Siri Helen Hansen-Barry. Foto: Meny Vis mer

- De 36 ostene som ligger på salgstoppen har alle vokst mer enn 100 prosent, og hele 28 av ostene er norske, forteller hun.

Økningen i uka som har gått etter Oste-VM har vært på 23,9 prosent, sammenlignet med samme uke i fjor.

- Ost er en viktig varegruppe for Meny, og kjeden åpnet nylig ny butikk i Sandefjord, Meny Indre Havn, med eget ostemodneri, opplyser Horn Hynne.

Ost er blitt trendy

Butikksjef på Meny Fornebu, Håkon Linnæs, merker klart at ost er blitt et trendprodukt:

- Vi har opplevd en stor oppsving i salg av norske, håndskårne, lokaloster den siste uka, mens de tilsvarende importerte har ligget flatt i salgsutvikling. På topp ligger de norske lokalostene.