Matvarene som forsvinner i høst:

Se alle varene som blir borte: Siste sjanse til kupp i butikkene

En rekke matvarer forsvinner fra butikkhyllene i disse dager. Blant dem finner du et merke som for bare ti år siden var markedsleder.

UT AV BUTIKK: Nå er det slutt for en rekke varer - og du kan gjøre et kupp i butikk. Illustrasjonsfoto: Elisabeth Dalseg
UT AV BUTIKK: Nå er det slutt for en rekke varer - og du kan gjøre et kupp i butikk. Illustrasjonsfoto: Elisabeth Dalseg Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): 23. august i år var det slutt for et lite stykke norsk merkevarehistorie: Da ble det aller siste begeret med påleggssalat produsert på Denja-fabrikken på Elverum.

I vår besluttet eier Orkla Foods å legge ned Denja-fabrikken.

Denja-historien startet med at Laurvig Sæbefabrikk ble grunnlagt i 1916. Siden 1952 har de laget påleggsalater for norske frokostbord.

Denja ble en etablert merkevare, og så sent som i 2007 var Denja markedsleder innen majonesbaserte salater.

- Hva gikk galt?

- Salget gikk nedover, og det var ikke lenger lønnsomt. Det er trist, men sånn er det, sier Bjørn Brennskag, kommunikasjonssjef i Orkla Foods til Dagbladet.

Forklaringen er sammensatt, men likevel enkel.

Antallet merker på markedet har økt, og alle de store kjedene har påleggsalater under egne merkevarer. Sist ut var Coop og Eldorado (NorgesGruppen). Deres salater ble lansert i mai i år, omtrent samtidig som nyheten kom om nedleggelsen av Denja.

Denne timingen er mer tilfeldig enn en skulle tro. Ifølge Brennskag startet slutten på Denja i 2010-2011 med hovedkonkurrent Delikats produktutvikling.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer