UT AV BUTIKK: Nå er det slutt for en rekke varer - og du kan gjøre et kupp i butikk. Illustrasjonsfoto: Elisabeth Dalseg
UT AV BUTIKK: Nå er det slutt for en rekke varer - og du kan gjøre et kupp i butikk. Illustrasjonsfoto: Elisabeth DalsegVis mer

Matvarene som forsvinner i høst:

Se alle varene som blir borte: Siste sjanse til kupp i butikkene

En rekke matvarer forsvinner fra butikkhyllene i disse dager. Blant dem finner du et merke som for bare ti år siden var markedsleder.

(Dagbladet): 23. august i år var det slutt for et lite stykke norsk merkevarehistorie: Da ble det aller siste begeret med påleggssalat produsert på Denja-fabrikken på Elverum.

I vår besluttet eier Orkla Foods å legge ned Denja-fabrikken.

Denja-historien startet med at Laurvig Sæbefabrikk ble grunnlagt i 1916. Siden 1952 har de laget påleggsalater for norske frokostbord.

Denja ble en etablert merkevare, og så sent som i 2007 var Denja markedsleder innen majonesbaserte salater.

- Hva gikk galt?

- Salget gikk nedover, og det var ikke lenger lønnsomt. Det er trist, men sånn er det, sier Bjørn Brennskag, kommunikasjonssjef i Orkla Foods til Dagbladet.

- Etter at Orkla tok over Denja i 2013 gjorde man alt for å redde merket. Både mye og sunnere smaker, ny emballasje og flytting av produksjon, sier Bjørn Brennskag. Foto: Orkla
- Etter at Orkla tok over Denja i 2013 gjorde man alt for å redde merket. Både mye og sunnere smaker, ny emballasje og flytting av produksjon, sier Bjørn Brennskag. Foto: Orkla Vis mer

Forklaringen er sammensatt, men likevel enkel.

Antallet merker på markedet har økt, og alle de store kjedene har påleggsalater under egne merkevarer. Sist ut var Coop og Eldorado (NorgesGruppen). Deres salater ble lansert i mai i år, omtrent samtidig som nyheten kom om nedleggelsen av Denja.

Denne timingen er mer tilfeldig enn en skulle tro. Ifølge Brennskag startet slutten på Denja i 2010-2011 med hovedkonkurrent Delikats produktutvikling.

Delikat endret emballasjen, noe som ga dem et forsprang Denja aldri klarte å ta igjen, til tross for at mange tiltak ble iverksatt.

GJENNOMSIKTIG: Hos hovedkonkurrent Delikat er toppingen på salaten synlig - et grep som har gjort dem til markedsleder. Denja fikk ikke ny emballasje på plass før i 2015. Foto: Produsentene
GJENNOMSIKTIG: Hos hovedkonkurrent Delikat er toppingen på salaten synlig - et grep som har gjort dem til markedsleder. Denja fikk ikke ny emballasje på plass før i 2015. Foto: Produsentene Vis mer

- Det tar tid å komme med mottiltak, og i ettertid ser vi at de ikke virket, sier Brennskag.

Og nå er det altså slutt.

Hovedkonkurrent Delikat har følgende kommentar til Denja-nedleggelsen:

- Vi er stolte over at vi har lyktes med å bygge Delikat sterke i salatkategorien over tid, med produkter og innovasjoner som kundene og forbrukerne vil ha. Samtidig liker vi konkurranse, og Denja har skjerpet oss. Nå må vi ta et enda større ansvar for å bygge kategorien, sammen med kundene, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i Mills.

- En helt naturlig prosess

Hvert år kommer tusenvis av nye matvarer i butikk, de aller fleste lanseres i et av de tre store nyhetslippene i februar, mai og september.

Det meste som forsvinner fra Tines sortiment i høst er sesongvarer, forteller Veronika Skagestad Aubert i Tine. Foto: Tine
Det meste som forsvinner fra Tines sortiment i høst er sesongvarer, forteller Veronika Skagestad Aubert i Tine. Foto: Tine Vis mer

Når noen varer skal inn - må også andre ut, dette er en naturlig del av produktutvikling. Det er likevel ikke like vanlig at hele merkevarer forsvinner fra markedet.

- Mye er sesongprodukter som går ut, noe er endring i smaker, mens for eksempel Sunniva Lett er produkter som bare ikke gjorde det så godt, sier Veronika Skagestad Aubert, kommunikasjonsrådgiver i Tine til Dagbladet.

- Dette er en helt naturlig prosess hos oss, sier Bjørn Brennskag, i Orkla Foods.

De tar kontinuerlige valg basert på salgstall, produkter forsvinner jevnlig fra hyllene, men det blir ekstra synlig når butikkene rydder plass til nyhetene.

- Når noe har livets rett, så fortsetter vi å produsere det.

Her er noen av matvarene som blir borte i høst:

I tillegg til pålegg- potet og tilbehørssalatene fra Denja, er det slutt for Noras flaskesyltetøy Squeezy Bringebær lett, Toro Stroganoff med potetstappe, Trondhjems Turistproviant og de fire suppene i Vår beste-serien til Toro.

SLUTT: Trondhjems Turistproviant skal ikke lenger produseres. Når det er tomt i butikk, er det slutt. Foto: Orkla Foods
SLUTT: Trondhjems Turistproviant skal ikke lenger produseres. Når det er tomt i butikk, er det slutt. Foto: Orkla Foods Vis mer

Fra Tine forsvinner en av fjorårets store nyheter; Sunniva lett eple og Sunniva lett eple/appelsin - en serie med sukkerredusert juice. Den fikk et år på markedet før den ble borte.

Blant de andre Tine-produktene som blir borte er presset limonade, kesam med blåbær og acai og kesam med sitron. (Rettelse: iskaffene mocca og cappuccino blir ikke borte slik vi opprinnelig skrev, de får kun endret emballasje.)

Fjordland sanerer Kremet torskegryte, Kylling Chop Suey, fiskekaker med råkost og poteter, langtidskokt svinenakke og Sunt & godt kyllingboller.

I tillegg er det slutt for Yoplait Safari Duobeger med frukt og Safari banan.