HVOR LENGE MÅ DU BEVEGE DEG FOR Å FORBRENNE SNACKSEN? Nå er lista med svarene her. Foto: NTB Scanpix
HVOR LENGE MÅ DU BEVEGE DEG FOR Å FORBRENNE SNACKSEN? Nå er lista med svarene her. Foto: NTB ScanpixVis mer

Så langt må du gå for å forbrenne kaloriene i snacks og søtsaker

Se lista: Så langt må du gå for å forbrenne…

Du skal gå langt for å nulle ut kaloriene i pølsa, bollen og Snickersen du nettopp spiste. Her får du oversikten! 

Nam! Lite er bedre enn en bolle i farta, en sjokoladebit til kaffen eller litt potetgull (se vår test her) foran skjermen. Hvis du var blant dem som måtte la dieselbilen stå i Oslo i går og heller tok beina fatt til jobb, kan du være på vei til et sunnere liv - hvis du vil!

UT OG GÅ: Hvor langt må du gå eller løpe for å forbrenne kaloriene i kosematen? Foto: Kyrre Lien / NTB SCANPIX
UT OG GÅ: Hvor langt må du gå eller løpe for å forbrenne kaloriene i kosematen? Foto: Kyrre Lien / NTB SCANPIX Vis mer

- I utgangspunktet er det demotiverende å se hvor langt du må gå for å forbrenne ulike typer godteri, men samtidig er det positivt å bli bevisst: Går du av t-banen eller bussen en stasjon tidligere enn det endelige stoppestedet dit hver dag, kan du få en fin treningsøkt. Særlig også dersom du har noen motbakker før du er hjemme! sier fysiolog Jonny Hisdal ved Oslo Universitetssykehus.

Eksperten på kaloriforbrenning understreker at dersom målet med mosjonen er å gå ned i vekt, er det forholdet mellom totalt kaloriinntak og aktivitet du bør tenke på.

- Mange tror at treningsøkta forbrenner mer enn den gjør, og ender opp med å spise ekstra etterpå. Det beste, og mest effektive rådet, jeg har til folk som vil unngå søtsug og godteri på kvelden, er: Ikke ha det tilgjengelig! Drikk mye vann og prøv heller å spise mat som ikke inneholder så mye energi; som rå grønnsaker, for eksempel brokkoli og blomkål. Disse grønnsakene er gode å knaske på og demper sultfølelsen, fremholder Hisdal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men hvis viljestyrken likevel skulle svikte deg, vet du egentlig hvor mange kalorier du hiver i deg når du griper til godsakene?

Her får du en oversikt over hvor lenge du må gå, jogge eller sykle for å forbrenne kaloriene i noen av våre vanligste snacksprodukter.

Vi har sett på bakevarer som muffins, sjokolader, boller, potetgull og pølse.

Muffins (100 g – 390 kcal)

Så lenge må du gå: 52 min

Så lenge må du jogge: 36 min

Så lenge må du sykle: 1 t 14 min

Doughnut m/melisglasur (253 kcal)

MANGES FAVORITT: Du må gå i bra tempo i en drøy halvtime for å forbrenne kaloriene i en doughnut. FOTO: Grete Roede AS. 
MANGES FAVORITT: Du må gå i bra tempo i en drøy halvtime for å forbrenne kaloriene i en doughnut. FOTO: Grete Roede AS.  Vis mer

Så lenge må du gå: 34 min

Så lenge må du jogge: 23 min

Så lenge må du sykle: 48 min

SØTT OG GODT: Men du må jogge i en drøy halvtime for å forbrenne kaloriene i den. FOTO: Grete Roede AS
SØTT OG GODT: Men du må jogge i en drøy halvtime for å forbrenne kaloriene i den. FOTO: Grete Roede AS Vis mer

Snickers (75 g – 374 kcal)

Så lenge må du gå: 49 min

Så lenge må du jogge: 34 min

Så lenge må du sykle: 1 t 11 min

Troika (68 g – 270 kcal)

Så lenge må du gå: 36 min

Så lenge må du jogge: 24 min

Så lenge må du sykle: 51 min

Rosinbolle (60 g – 214 kcal)

Så lenge må du gå: 29 min

Så lenge må du jogge: 20 min

Så lenge må du sykle: 40 min

FORT SPIST: 100 gram potetgull gir deg 685 kilokalorier. FOTO: Terje Bendiksby / NTB Scanpix
FORT SPIST: 100 gram potetgull gir deg 685 kilokalorier. FOTO: Terje Bendiksby / NTB Scanpix Vis mer

Potetgull, salt (100 g – 555 kcal)

Så lenge må du gå: 1 t 13 min

Så lenge må du jogge: 50 min

Så lenge må du sykle: 1 t 45 min

Baconpølse med brød, agurkmix, ketchup og rekesalat (685 kcal)

Så lenge må du gå: 1 t 31 min

Så lenge må du jogge: 1 t 3 min

Så lenge må du sykle: 2 t 5 min

Les også:

Burpees: Effektiv forbrenning på ti minutter (video)

Proffenes gode, sunne og billige middager

Trodde du kokosboller var sunn snacks?