Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Lindesnes fyr selger plastflaskepost:

Selger flaskepost i plast: - Tankeløst

- Et av utallige unødvendige og forsøplende produkter, mener Framtiden i våre hender.

FLASKEPLAST: På Lindesnes fyr selges disse flaskepostflaskene - i plast - med stor fare for at de havner rett i sjøen. Foto: Ånund Bygland
FLASKEPLAST: På Lindesnes fyr selges disse flaskepostflaskene - i plast - med stor fare for at de havner rett i sjøen. Foto: Ånund Bygland Vis mer

- Det første jeg tenkte var at dette var helt tankeløst. De livnærer seg av havet, så selger de plastræl som kastes rett på sjøen, sier Ånund Bygland til Dagbladet.

OPPGITT: Ånund Bygland er ikke imponert over miljøtankegangen til Lindesnes fyr. Foto: Privat
OPPGITT: Ånund Bygland er ikke imponert over miljøtankegangen til Lindesnes fyr. Foto: Privat Vis mer

Da han i sommer besøkte Norges sørligste punkt, Lindesnes fyr, fikk han seg en overraskelse da han var innom fyrmuseet.

- Der solgte de altså flaskeposter i plast, som mest sannsynlig blir slengt rett på sjøen. Jeg kontaktet dem via chatten deres og tok opp saken. Svaret var at de regnet med at folk skjønte at de ikke skulle kaste dem i havet. Det er ikke jeg så sikker på, hele poenget med en flaskepost er jo å sende den av sted med havstrømmen, sier Bygland.

Har bedret informasjonen

- Som fyrmuseum er vi opptatt av havet, miljøet og bærekraftsperspektivet. Flaskepost er et fenomen med mye innhold for mange - og det er internasjonalt. Vi har solgt dette reiseminnet i flere år, sier Siri Mathisen ved Stiftelsen Lindesnes fyrmuseum.

PLAKATER: Lindesnes fyr har presisert at flaskeposten bør sendes i post, og hengt opp plakater i butikk. Men er plasten nødvendig her? Plakat: Stiftelsen Lindesnes fyr
PLAKATER: Lindesnes fyr har presisert at flaskeposten bør sendes i post, og hengt opp plakater i butikk. Men er plasten nødvendig her? Plakat: Stiftelsen Lindesnes fyr Vis mer

- Denne sommeren har vi fått tre henvendelser om produktet, med spørsmål om hvorfor vi oppfordrer til forsøpling i havet. Vi har svart med først og fremst å takke for at gjester tar seg tid til å gi oss tilbakemeldinger - og spesielt kritiske. Det gir oss en mulighet for forbedring og utvikling, sier Mathiesen.

Nå har de tatt ytterligere grep for å gjøre det klart at flaskeposten ikke er ment å brukes som ordinære flaskeposter.

- Vi har laget en egen plakat til produktet for å informere om at flaskeposten er beregnet til å frankere og sende i posten. Vi har allerede erfart at gjester responderer svært positivt på denne informasjonen - slik at enhver tvil blir fjernet, sier Mathisen.

- Bør ta et standpunkt

- Det er bra de har satt opp plakat etter at folk har påpekt det, selv om jeg synes de burde ta et standpunkt og avsluttet salget. Men vi lever i en økonomisk verden, så det er penger i dass for dem ved å avslutte salget mens de har dem på lager. Så jeg skal forstå dem til en viss grad. Men det er for meg et lysende eksempel på manglende evne til å tenke langsiktig og grønt. Jeg tror ikke de hadde tapt mange hundrelapper på å ved å sende alt til gjenvinning heller, sier Bygland.

DYKKER: Tidligere i September dykket kronprins Haakon Magnus etter plast på Sjøstrand i Asker. Video: Andreas Fadum Vis mer

- Plastikkdrit burde vi i dagens samfunn holde oss for god for å pushe på andre. Det selges fortsatt plastikk-Q-tips, og mengder av våtservietter som består av bare plast. Alt skal visst «fases ut» i eget tempo, det er veldig liten driv fra kommersielle aktører for å få på plass en endring.

- Et totalt unødvendig produkt

Framtiden i våre hender (FIVH) er en av miljøorganisasjonene som jobber aktivt med plastproblematikken. Prosjektleder Sandra Sotkajærvi har følgende kommentar til plastflaskepost-salget:

TOTALT UNØDVENDIG: FIVHs Sandra Sotkajærvi er oppgitt over at slike plastprodukter finner veien til butikkhyllene i utgangspunktet.
TOTALT UNØDVENDIG: FIVHs Sandra Sotkajærvi er oppgitt over at slike plastprodukter finner veien til butikkhyllene i utgangspunktet. Vis mer

- Det er fint at de har tatt til seg tilbakemeldingene. Dette er et helt soleklart eksempel på at det nytter å si ifra og at forbrukere har stor påvirkningskraft. Det er jo bedre at de ber folk om å sende dette i posten enn å oppmuntre folk til å kaste det på havet.

- Men hvorfor ha dette produktet i utgangspunktet? Hva er vitsen med å sende et postkort innpakket i et plastprodukt? I plast som ikke engang kan gå inn i et pantesystem, som de ikke aner hvor blir sendt, der de har null kontroll over hvor plasten havner til slutt og hvordan den blir håndtert etter bruk.

- Sjansen er veldig stor for at dette havner på avveie uansett - enten direkte i naturen eller på en søppeldynge. Vi må få ned forbruket av unødvendig plast. Dette er et produkt som definitivt havner inn under denne kategorien, uavhengig av om det sendes i post eller direkte i havet, sier Sotkajærvi.

- Denne plastflaskeposten er bare ett av tusener av eksempler på helt meningsløse plastprodukter. Vi forbrukere burde si fra oftere når vi ser slike tullete produkter. Post gjerne på sosiale medier, det tror jeg har god effekt, sier Bygland.

- Det trengs også en større innsats fra politikerne på dette området, og et bedre regelverk. Og så trenger vi at flere bedrifter tenker utenfor boksen og viser at de tar miljøansvar, mener han.

Ser en positiv utvikling

Plastforurensing har vært et hett tema de siste åra, noe næringslivet og politikere har fått med seg, ifølge Sotkajærvi i Framtiden i våre hender.

- Det skjer utrolig mye i form av regelverk, EU-direktiver, næringslivsinitiativer og forbrukerbevissthet. Plast har blitt sentral i samfunnsdebatten og forbrukere ønsker å minimere sitt plastforbruk. Næringslivet har satt økonomi foran miljø i lang tid. Likevel skjønner smarte bedrifter at lineærøkonomien ikke er framtida, og flere og flere ser nå mot sirkulære bedriftsmodeller.

«Den store elefanten i rommet er det få som snakker om, nemlig det enorme overforbruket» Sandra Sotkajærvi

- Det krever mye kunnskap og forskning for å finne alternativer som faktisk er bedre i et klima- og miljøperspektiv. Mange i næringslivet jobber nå tett med forskningsinstitutter for å få den nødvendige kunnskapen, sier Sotkajærvi

Hun nevner to eksempler; PacKnoPlast, som forsker på bærekraftig matemballasje, og Forum for sirkulær plastemballasje, som utreder hvordan Norge skal nå EUs mål om at 50 prosent av all plastemballasje materialgjenvinnes i 2025.

Vil overforbruket til livs

- Plast i seg selv er et fantastisk produkt, men brukes for mye, men dagens enorme overforbruk og misbruk av unødvendige plastprodukter sammen med manglende avfallssystemer har ført til at plast har blitt et av våre tids største miljøproblemer.

- Det fokuseres mye på plast på avveie, og å få opp et marked for resirkulert plast. Og i det siste har vi kunnet lese mye om gjenvinningsproblematikken. Men den store elefanten i rommet er det få som snakker om, nemlig det enorme overforbruket. Forbruket av unødvendig plast må kraftig ned. Skjer ikke det, vil alle de andre tiltakene være som å tømme en lekk båt med teskje, sier Sotkajærvi. Dette kan du gjøre

Miljøorganisasjoner oppfordrer folk til å bruke forbrukermakten i langt større grad for å få legge press på politikere og næringsliv.

Framtiden i våre hender har følgende tips til hva som kan gjøres:

  • Vær bevisst på valgene du tar i butikken, og velg bort unødvendig plast der du kan.
  • Si ifra til nærbutikken, politikere og produsenter om produkter eller praksis du reagerer på. Ring, send e-post eller bruk sosiale medier.
  • Ros gjerne produkter eller praksis du mener bidrar positivt.

- Vi har god erfaring med positiv påvirkning. Det kan skape et «race to the top» som vi virkelig trenger. Å heie på dem som gjør noe viktig og løfte fram de gode alternativene er nødvendig for å vise folk at det nytter, og at det finnes alternativer som er bedre for miljøet, sier Sotkajærvi.

Disse tiltakene kan du gjøre selv:

  • Kjøp mindre nytt, ta bedre vare på det du har
  • Ikke å kjøpe klær av syntetiske materialer som akryl, polyester o.l.
  • Ikke kjøpe kosmetikk med mikroplast
  • Kjør mindre bil, for slitasje av bildekk er den største kilden til mikroplastutslipp i Norge
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media