REKO-ringer, mat rett fra bonden

Selger mat på Facebook: - Det koker!

Småprodusenter jubler over ny salgskanal.

MAT PÅ FACEBOOK: Christopher Lomholt er en av mange bønder som har begynt å selge varene sine på Facebook via såkalte Reko-ringer.
MAT PÅ FACEBOOK: Christopher Lomholt er en av mange bønder som har begynt å selge varene sine på Facebook via såkalte Reko-ringer.Vis mer

Sju, åtte biler står parkert på Bygdøy Kongsgård. Noen har åpne bagasjerom, andre har satt fram bokser med matvarer ved siden av bilen. Små, hjemmelagede skilt viser hvem står hvor, slik at folk skal finne fram til de ulike bøndene og produsentene.

- Dette kunne bare ikke komme fort nok, sier en blid Ragna Gilmore som har bestilt grønnsaker på Facebook fra Sørkedalen hagebruk.

- Her er det grønnsaker jeg ikke har sett siden jeg bodde i Sydney, forteller hun begeistret.

ENDELIG: Ragna Gilmore er fornøyd etter å ha kjøpt mat via Facebook.
ENDELIG: Ragna Gilmore er fornøyd etter å ha kjøpt mat via Facebook. Vis mer

Som over 150 000 andre nordmenn har hun blitt medlem av en såkalt Reko-ring.

Ny salgskanal

Reko-ringene er en svært hurtigvoksende ny salgskanal for bønder som selger direkte til forbrukeren, uten noen fordyrende mellomledd.

Alt kjøp og salg foregår i en Facebook-gruppe. Overlevering av varer gjøres til avtalt tid og sted.

Reko-ringene dukker opp som paddehatter over hele landet. Til nå er det 40 aktive Reko-ringer.

Vi var til stede da den ferskeste Reko-ringen på Bygdøy i Oslo hadde sin første avlevering på torsdag. Sju-åtte småprodusenter møtte opp på Bygdøy for å levere mat direkte til kunder som har bestilt.

Bygdøy Reko-ring er nå den andre i Oslo. Først ute var St. Hanshaugen Reko-ring som ble etablert tidligere i sommer.

- Kundene betaler omtrent det samme som i butikk, men her får de møte den som har produsert maten, forklarer Christopher Lomholt som administrerer Bygdøy Reko-ring på Facebook. Selv selger han varer fra Sørkedalen Hagebruk.

Omsetter snart for en milliard

DISRUPTIVT: Per Egil Pedersen mener den nye salgskanalen er disruptiv og har stort potensial. Foto:f NHH
DISRUPTIVT: Per Egil Pedersen mener den nye salgskanalen er disruptiv og har stort potensial. Foto:f NHH Vis mer

Reko-ringen er et fenomen som startet i Finland, men som nå har spredd seg til hele Norden. I hele Norden er det over 800 000 medlemmer og i Norge er det på full frammarsj.

Per Egil Pedersen, professor ved NHH, jobber med et forskningsprosjekt om fenomet.

- Det er ingen sentral organisasjon, ingen som eier konseptet. Reko-ringen er et plattformfenomen. Det har en disruptiv karakter, ikke helt ulikt Airbnb og Uber, forklarer han til Dagbladet. Han tror fenomenet har potensial til å vokse seg stort.

FACEBOOK-BONDE: Christopher Lomholt tilbyr sine grønnsaker på Facebook og er fornøyd med at Bygdøy Reko-ring har avhold sin første avlevering.
FACEBOOK-BONDE: Christopher Lomholt tilbyr sine grønnsaker på Facebook og er fornøyd med at Bygdøy Reko-ring har avhold sin første avlevering. Vis mer

- Vet vi noe om omsetningen?

- Det er ingen som fører noe regnskap, så vi må belage oss på noen omtrentlige beregninger, sier Pedersen og fortsetter:

- Om vi legger sammen bestillingene i Drammen Reko-ring, så ser vi at de hadde en omsetning på 3,5 millioner kroner på ett år. De fleste Reko-ringene er litt mindre enn den i Drammen. Så om vi for enkelhets skyld sier at snittet er på tre millioner og ganger det med 40 Reko-ringer, så er blir det 120 millioner. Men, dette er altså svært omtrentlig.

- Om man ser på Reko-ringen som et nordisk fenomen, og gjør den samme beregningen, så er det ikke lenge før man når en milliard i omsetning.

Hallelujastemning i Sverige

I Norge ble den første Reko-ringen etablert i november 2017. Rebekka Bond var engasjert av Norsk Bonde- og Småbrukarlag da dette plutselig dukket opp:

FORT GJORT: Småprodusentene som kommer overleverer varene til kundene som har bestilt. Det hele er over på 30 minutter.
FORT GJORT: Småprodusentene som kommer overleverer varene til kundene som har bestilt. Det hele er over på 30 minutter. Vis mer

- Jeg begynte å jobbe i et prosjekt som het Matnyttig. Målet med prosjektet var å få småprodusenter til å selge direkte til forbrukerne. Dette er en utfordring for mange i dag, sier Bond som fortsatt er prosjektansvarlig.

- Vi reiste land og strand rundt og arrangerte møter og studieturer. Mens vi holdt på med dette, kom vi over Reko-ringen i Sverige, forteller hun.

- Vi skjønte raskt potensialet og nærmest kastet oss inn i bilen og dro på spontantur. Og det var jo reneste hallelujastemningen der!, forteller hun og fortsetter:

- Jeg tenkte med en gang: Dette er genialt. Nå skal vi ha Reko-ring i Norge!

FØRSTE REKO-RING: Det er første gang Bygdøy Reko-ring arrangerer en overlevering, men håpet er at det skal bli en fast ordning.
FØRSTE REKO-RING: Det er første gang Bygdøy Reko-ring arrangerer en overlevering, men håpet er at det skal bli en fast ordning. Vis mer

Etter turen til Sverige gikk tingene raskt.

Det kom kjapt i stand et møte med Thomas Snellmann, mannen som først fikk ideen og ga navnet Reko-ring. Det står for øvrig for «Rejäl Konsum», som i overført betydning betyr «pålitelig forbruk».

- Går av seg selv

- Dermed hadde hjulene begynt å trille. Min oppgave er egentlig bare å sette i gang, forteller Bond.

Når Reko-ringen er oppe og står, så går det mer eller mindre av seg selv, med god hjelp av lokale ildsjeler. Hver ring administrerer seg selv, forklarer Bond.

- Det er gøy å se hvor mange det er som engasjerer seg. Nå er det Reko-ringer i 40 byer i Norge. Noen er mer aktive enn andre.

FACE TO FACE: Slik ser annonsen ut. Folk som vil bestille skriver inn en kommentar og så møtes man ansikt til ansikt under avlevering.
FACE TO FACE: Slik ser annonsen ut. Folk som vil bestille skriver inn en kommentar og så møtes man ansikt til ansikt under avlevering. Vis mer

- Hvordan organiseres det hele?

- Det er veldig flat struktur. Alt foregår på Facebook. Og det betyr at Reko-ringen sprer seg viralt gjennom venner og venners venner.

- Kan alle selge her?

- Har du noe å selge og du er godkjent av Mattilsynet, så er det bare å lage en fin annonse og melde seg inn i en Reko-ring. Så enkelt er det.

- Det er veldig effektivt. Det hele er over på omtrent en halvtime.

Tatt helt av

Er det noen Reko-ringer som skiller seg ut?

- Ja, det er to Reko-ringer som har tatt helt av. Det ene er i Drammen. Og den i Trondheim kaller vi nå for verdens største Reko-ring!

Men, det er mange andre som også er store. På Lillestrøm er det for eksempel en med over 10.000 medlemmer.

ØKER STADIG: Reko-ringene øker stadig i omfang og dukker opp over hele Norge.
ØKER STADIG: Reko-ringene øker stadig i omfang og dukker opp over hele Norge. Vis mer

Kundene er alle slags folk, men også matgeeks, hipstere, folk som er opptatt av klima og mange sier de er veldig opptatt av å ta vare på nærmiljøet.

- Vi vet at det er en viss andel som er veldig opptatt av disse spørsmålene. Så potensialet er der.

- Da vi startet opp i Kristiansand oppdaget vi raskt at vi måtte ha en hel arena om vi skulle få plass til alle. Så ja, dette kan bli veldig stort.

Bond forteller også at Mattilsynet har vært veldig begeistret og positive til Reko-ringen. For dem betyr det at jobben blir enklere fordi salget er i litt organiserte former.

FENOMENALT: Reko-ringene dukker opp over hele landet. Her fra en utlevering i Førde Foto: NBS / Ulf Rugumayo Amundsen
FENOMENALT: Reko-ringene dukker opp over hele landet. Her fra en utlevering i Førde Foto: NBS / Ulf Rugumayo Amundsen Vis mer

- Betaling foregår direkte mellom produsent og kunde. Noen vil ha betalt på forhånd, og andre betaler på stedet. Om noen ikke plukker opp det de har betalt for, så blir det en sak mellom kunde og produsent. Det går som regel greit.

Reko-ringen i Trondheim: - Det koker!

- Det koker i Trondheim!, sier Siv Elin Krutvik som er en ildsjelene bak «verdens største reko-ring».

DET KOKER I TRONDHEIM: Det forteller Siv Elin Krutvik. Foto: Privat
DET KOKER I TRONDHEIM: Det forteller Siv Elin Krutvik. Foto: Privat Vis mer

- Det har vært en kjempesuksess helt fra starten i mai i fjor. I Trondheim har folk lenge vært opptatt av å vite hvor maten kommer fra, hvordan den produseres. Det har vært stor oppmerksomhet på lokalmat i lang tid. Derfor var nok folk veldig modne for dette konseptet, forteller Krutvik.

- Hva er årsaken til suksessen?

- Det er jo en del av den grønne bølgen, sier Krutvik og fortsetter:

I Trondheim er det omtrent 80 produsenter i ringen. Av dem deltar om lag 50 produsenter fast eller svært regelmessig gjennom hele året. Det er nå 19.000 medlemmer.

- Hver fjortende dag er det utleveringer. Vi har blitt så mange at vi nå bruker en time, men det likevel svært effektivt.

- Og det ser ut til å bli vokse?

- Dette er faktisk framtida. Det handler egentlig om at det moderne digitale møter det tradisjonelle. Og det elsker folk, sier Krutvik på telefon til Dagbladet.