LETTBRUS: Kan du egentlig bli tjukk av lettbrus? Nei, mener eksperene en gang for alle. Foto: Vintage Tone / Shutterstock / NTB scanpix
LETTBRUS: Kan du egentlig bli tjukk av lettbrus? Nei, mener eksperene en gang for alle. Foto: Vintage Tone / Shutterstock / NTB scanpixVis mer

EN GANG FOR ALLE:

Seniorforsker: - Lettbrus gjør deg ikke tjukk

Ikke grunn til å tro at lettbrus gjør deg tjukk, mener eksperter. Nå er det bekreftet i en ny studie.

Noen forskere påstår at søtstoffer i mat og drikke kan føre til økt vekt, selv om de ikke inneholder kalorier. En systematisk forskningsgjennomgang viser at det ikke er støtte for påstanden, ifølge Folkehelseinstituttet.

De intense søtstoffene har fått dette navnet fordi de er hundre til flere tusen ganger søtere enn sukker. Derfor trengs det mye mindre mengder av de intense søtstoffene for å gi samme grad av søthet som sukker, ifølge Folkehelseinstituttet.

Siden stadig flere utvikler overvekt og fedme, er det viktig å finne ut om det å erstatte sukker med intense søtstoffer kan hjelpe folk å opprettholde en sunn vekt, eller det motsatte.

- Resultatene fra de beste oversiktsartiklene vi fant, antyder at folk som bytter ut sukkeret i mat og drikke med intense søtstoffer, vil få i seg mindre energi (færre kalorier), noe som er positivt for å holde en lavere vekt. Den oppsummerte forskningen som finnes støtter derfor ikke påstanden om at lettbrus gjør deg tjukk, sier seniorforsker på Folkehelseinstituttet Trine Husøy.

Vanlig brus inneholder omtrent 55 gram sukker i hver halvliter. Det tilsvarer 18 sukkerbiter. Denne sukkermengden vil tilføre kroppen 935 kj/200 kcal med energi, det vi på folkemunne kaller 200 kalorier. For eksempel gir da en halvliter sukkerholdig brus rundt 10-15 prosent av den energien mange kvinner og tenåringer trenger på et helt døgn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo Jøran Hjelmesæth er ikke i tvil om at lettbrusen er bedre for vekta enn sukkerholdig brus.

- Jeg anbefaler helt klart lettbrus over vanlig, sukkerholdig brus. Særlig dersom du er glad i brus og drikker mye av det, så gjør du lurt i å gå for de sukkerfrie variantene. I vanlig brus er det ofte over 40 kilokalorier per desiliter brus. Drikker du mye brus så blir det raskt mange kalorier, sier han.

Professor Jøran Hjelmesæth. Foto: Sykehuset i Vestfold
Professor Jøran Hjelmesæth. Foto: Sykehuset i Vestfold Vis mer

- Noen alternative søtstoffer kan inneholde noen få kalorier, men i lettbrus er det som regel null kilokalorier siden det ofte brukes aspartam. Og det er helt trygt, ifølge Hjelmesæth.

«En voksen person kan drikke flere liter lettbrus daglig uten fare for helseskade» Jøran Hjelmesæth

- En voksen person kan drikke flere liter lettbrus daglig uten fare for helseskade, sier han.

Det er altså ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for å drikke lettbrus, det er nemlig ikke den som gjør utslaget på vekta di. Ditt øvrige kosthold har derimot langt mer å si.

- Å drikke lettbrus har ingenting å si for midjemålet dersom du ellers har et sunt kosthold, sier Hjelmesæth, som legger til at den nyeste forskningen heller ikke tyder på at lettbrus er farlig for helsa.

- Søtstoffer er trygge

Inntaket av søtstoffer i den norske befolkning har blitt vurdert flere ganger. Selv personer som drikker mye lettbrus og lettsaft får ikke i seg mer intense søtstoffer enn det norske og europeiske myndigheter regner som trygt.

Seniorforsker Husøy synes likevel det er viktig å påpeke at vann er den beste tørstedrikken.

Seniorforsker Trine Husøy. Foto: Fhi
Seniorforsker Trine Husøy. Foto: Fhi Vis mer

- I Norge har vi godt vann rett fra springen. Vann er gratis, inneholder ingen kalorier og tilfører kroppen det den trenger av væske. Vann er dessuten bedre for tennene enn alle typer brus, sier hun.

Professor Birger Svihus anbefaler også lettbrus fremfor sukkerholdig brus.

- For overvektige og/eller personer med diabetes er dette absolutt det beste å drikke når man skal drikke brus, men drikke uten søtsmak er så klart best. For aktive folk uten disse problemene, kan brusen gjerne inneholde sukker, så lenge det ikke blir for store mengder, sier han.

Omdiskutert tema

På internett og i media finnes det mange sterke meninger om mulige skadevirkninger ved intense søtstoffer i mat og drikke. Påstander om at intense søtstoffer kan føre til vektøkning ser ut til å stamme fra store amerikanske undersøkelser.

Forskerne har observert at personer som drikker mye lettbrus har høyere gjennomsnittsvekt enn de som ikke drikker lettbrus, men kan imidlertid ikke svare på om lettbrus er årsaken til den høyere vekten. Det kan også være motsatt – at folk med vektproblemer velger å drikke mer lettbrus. I tillegg klarer ikke forskerne bak disse studiene å beregne godt nok hvor mye intense søtstoffer deltakerne totalt har fått i seg gjennom mat og drikke, ifølge Folkehelseinstituttet.

Om forskningen

Folkehelseinstituttet skriver i pressemeldingen at forskerne fra Folkehelseinstituttet og Vitenskapskomiteen for mat og miljø har brukt systematiske og etterprøvbare metoder for å samle alle vitenskapelige oversiktsartikler om søtstoffer og vekt som er publisert internasjonalt de siste ti årene.

Forskerne fant 40 oversiktsartikler som oppsummerte forskning på intense søtstoffer, og effekten på vekt og appetitten. I under halvparten av disse (14 av 40) forklarte forfatterne hvordan de hadde valgt ut studiene de hadde tatt med i oversiktsartiklene. Mens forfatterne i noen av oversiktsartiklene hadde forsøkt å finne alle relevante studier, hadde andre forfattere bare tatt med resultater fra noen få studier.

Det er viktig å vurdere styrkene og svakhetene til studiene. Kun tre av de 40 oversiktsartiklene forskerne fant, fulgte gode forskningsmetoder for en systematisk oversikt, heter det i pressemeldingen.