Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Tobleronedyret:

Ser du hva Toblerone-logoen skjuler?

Når du har sett det, glemmer du det aldri.

ALPEBJØRN: De færreste har lagt merke til dyret som gjemmer seg i fjellene. Ser du det? Foto Scanpix/Steve Meddle
ALPEBJØRN: De færreste har lagt merke til dyret som gjemmer seg i fjellene. Ser du det? Foto Scanpix/Steve Meddle Vis mer

Man ser seg fort blind.

Flere av verdens mest kjente logoer skjuler mer enn hva man oppdager ved første øyekast.

I den sveitsiske sjokoladen Toblerone er det for eksempel en bjørn.

FJELLTOPP: Joda, det er en fjelltopp, men...
FJELLTOPP: Joda, det er en fjelltopp, men... Vis mer

Bjørn?

Ja. For dem som har sett den er det helt tydelig. Bjørnen har med jevne mellomrom blitt gjenstand for skriverier i utallige nettaviser.

BJØRN I BERN: Sveitsiske Bern omtaler seg bjørnenes by. Foto: Tourist Bern
BJØRN I BERN: Sveitsiske Bern omtaler seg bjørnenes by. Foto: Tourist Bern Vis mer

Likevel, de fleste nøyer seg med å konstatere at det er en fjelltopp. Og muligens har noen tenkt på de sveitsiske alpene.

Men, bjørn?

Joda. Om du ser nøye etter ser alle at det faktisk er konturene av en bjørn i tegningen av fjelltoppen.

Bakgrunnen for bjørnen er at sjokoladen kommer fra byen Bern i Sveits. Og Bern er kjent som bjørnebyen framfor noen. I alle fall i Bern.

I byen dukker bjørnen opp på flagg, bannere, fontener og bygninger. Og de kan selvsagt også skilte med en egen bjørnepark.

Video originally published on dagbladet.no/dbtv.no on 28.06.2013 HADDE DU TURT?: Adam måtte ty til originale knep da han skulle fange sin første sparassidae – også kjent som huntsman spider. Han hadde nemlig ikke lyst til å skade den.. Video: Adam Baker Vis mer

I tillegg til bjørneparken er gamlebyen også utstyrt med et eget innhegnet område for bjørner, kjent som The Bear Pit for engelskspråklige turister.

- Når så få legger merke til bjørnen, er det da en mislykka logo?

- Nei, den er ikke mislykka fordi den ikke har noen negativ effekt, sier Bendik Samuelsen, prorektor og professor ved BI. Han har også nylig skrevet boka Merkevareledelse (sammen med to andre forfattere).

FESTER SEG: En logo er vellykka om den kommuniserer og fester seg i hukommelsen, sier Bendik Samuelsen ved BI.
FESTER SEG: En logo er vellykka om den kommuniserer og fester seg i hukommelsen, sier Bendik Samuelsen ved BI. Vis mer

- En logo blir en del av merkevarens DNA, og er ofte viktig også for dem som jobber med merkevaren, ikke bare kundene. Vi har akkurat justert vår logo her på BI – og da måtte vi sørge for en velfundert, intern prosess, forteller han og legger til:

- Og selvsagt, som i dette tilfelle, kan Toblerone få litt ekstra oppmerksomhet rundt en kjent logo.

- Det beste med en slik logo er at man begynner å reflektere rundt det grafiske elementet. Og på den måten bidrar logoen til en annen type innlæring. Det betyr at det får en annen og sterkere form for forankring i hukommelsen. Det vil selvsagt kunne være positivt for varemerke, fremholder Samuelsen.

IKKE BARE: ...det er ikke bare en fjelltopp, men også en bjørn.
IKKE BARE: ...det er ikke bare en fjelltopp, men også en bjørn. Vis mer

- Gjenkjennelighet er avgjørende for et godt varemerke. Dersom det i tillegg kan kommunisere noe i tråd med verdier eller hva selskapet driver med, er det en bonus. Franske Carrefour er et eksempel på det. Det betyr altså veikryss og pilene i logoen spiller på akkurat det, sier Samuelsen til Dagbladet.

Et annet yndet eksempel blir også trukket fram i en CNN-artikkel. Det amerikanske spedisjonsfirmaet FedEx har også et symbol som er vrient å få tak i for mange.

Se god på denne logoen (ikke scroll!). Hint: Se etter en pil. Ikke? Nå kan du scrolle.

Ser du hva Toblerone-logoen skjuler?

Når du først har sett pilen, vil du aldri ikke se den igjen:

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media