TILBAKEKALT: De siste dagene er fire nye Anthon Berg-produkter - blant annet denne Luxury Gold 800 g - fjernet fra norske Taxfree-butikker.
TILBAKEKALT: De siste dagene er fire nye Anthon Berg-produkter - blant annet denne Luxury Gold 800 g - fjernet fra norske Taxfree-butikker.Vis mer

Anthon Berg marsipan tilbakekalles

Sjokoladedramaet tar ny vending: Mystisk taushet etter nye tilbakekallinger

I helga er ytterligere fire Anthon Berg-produkter blitt fjernet fra taxfree-butikkene i Norge.

(Dagbladet): Søndag kunne Dagbladet og en rekke medier rundt i Europa fortelle hvordan funn av plastbiter i sjokoladen tvinger Anthon Berg til å trekke produktene fra markedet. Plasten skal stamme fra produksjonsutstyret, og noen av bitene som er funnet skal være opptil tre centimeter lange.

I tillegg til å fjerne typen Sweet moments marzipan Bar og Sweet moments marzipan Collection fra taxfreebutikkene på Gardermoen, Værnes, Sola, Flesland og Kjevik, er nå enda mer godteri sendt i retur: Dette gjelder After Dinner Sjokolade, Marzipan Bar Cognac og sjokoladeeskene Luxury Gold og Diplomat 1 kg.

Det bekrefter kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i Travel Retail Norway - som står bak taxfree-butikkene. De har allerede varslet om den nye utviklingen på sine nettsider.

Tause dansker

- Det er mange kunder som heldigvis har tatt kontakt for å få pengene tilbake og kaster varene. Man må ikke ta sjansen på at sitt produkt ikke har plast i seg, fremholder Dagestad overfor Dagbladet.

Ledelsen i Toms i Danmark nekter konsekvent å redegjøre for hva de vil gjøre for å vinne kundenes tillit tilbake, og hvorvidt de klarer å fylle på med nye Anthon Berg-produkter i norske Duty Free-butikker før jul.

DUTY FREE: Kommunikasjonssjef Haakon Dagestad vet ikke om Anthon Berg kommer med nye varer med tanke på å rekke julesalget.
DUTY FREE: Kommunikasjonssjef Haakon Dagestad vet ikke om Anthon Berg kommer med nye varer med tanke på å rekke julesalget. Vis mer

- Takk for din henvendelse vedrørende vår tilbakekalling. Vi beklager saken. Problemet er adressert, og vi har ikke umiddelbart flere kommentarer, men henviser til pressemeldingen, skriver kommunikasjonssjef Rina Falkebo ved Toms i en e-post til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kan du i hvert fall si noe om nye Anthon Berg-produkter vil nå frem til julehandelen i Norge?

- Det kan jeg dessverre ikke. Jeg må henvise til pressemeldingen, og vi har ikke ytterligere kommentarer. Ha en fin dag! svarer Falkebo på Dagbladets oppfølgingsspørsmål i dag.

TAUS: Administrerende direktør Carsten Thomsen vil ikke kommentere noe, utover pressemeldingen som ble sendt ut. Foto: Toms Group
TAUS: Administrerende direktør Carsten Thomsen vil ikke kommentere noe, utover pressemeldingen som ble sendt ut. Foto: Toms Group Vis mer

I pressemeldingen som konsernet sendte ut torsdag, og oppdaterte søndag, skriver administrerende direktør Carsten Thomsen at man har valgt å tilbakekalle en rekke flere produkter, «for at det ikke skal herske tvil om Toms troverdighet som leverandør av høykvalitetsprodukter». Thomsen understreker at den utvidede tilbakekallelsen skjer, selv om Toms ikke på noe tidspunkt har mottatt reklamasjoner på de øvrige produktene som nå omfattes. På forespørsel fra Dagbladet nekter imidlertid Toms å si noe rundt de spesifikke produktene i Norge.

Kun omsatt på Taxfree-butikkene i Norge

Heller ikke Haakon Dagestad i Travel Retail Norway A/S kjenner til hvorvidt nye forsendelser er på vei:

- Nei, men det er ikke så farlig for oss - det viktigste er kundenes sikkerhet. Anthon Berg-produktene er viktige og populære hos oss, særlig nå i julen. Det er også mange produkter fra dem som ikke er berørt, så det er fortsatt mye Anthon Berg i Duty Free landet rundt, bekrefter Dagestad.

Avdelingssjef Gry Holmbakken i Mattilsynet er ikke kjent med at det foreligger nye opplysninger i saken, utover de to tilbakekalte produktene Dagbladet omtalte i helgen.

- I dette tilfellet har vi foreløpig bare fått beskjed om at de aktuelle Anthon Berg-produktene kun er omsatt på Tax free butikkene i Norge. Produsenten skal vite hvem de selger de ulike produktene til, slik at de er i stand til å trekke tilbake varene fra markedet ved behov (krav om sporbarhet), forteller Holmbakken.

TRYGGHET: Gry Holmbakken i Mattilsynet følger Anthon Berg-saken nøye.
TRYGGHET: Gry Holmbakken i Mattilsynet følger Anthon Berg-saken nøye. Vis mer

Holdt problemene hemmelig

Toms har hatt samme stilling i Danmark som Freia og Nidar har hatt hos nordmenn gjennom mange år. I 1954 fikk de kvalitetsstempelet "Leverandør til Det Kongelige Danske Hof". Omtrent samtidig kjøper de Anthon Berg.

Det som har skapt skandaleoverskrifter i hjemlandet Danmark, er at ledelsen i sjokoladegiganten Toms Group A/S - som eier Anthon Berg - i lang tid forsøkte å dekke over hendelsen.

Ifølge den danske avisen Ekstra Bladet - som har undersøkt saken nøye - har godterigiganten Toms holdt nyheten hemmelig i 117 dager. Like lenge skal Fødevarestyrelsen - Danmarks svar på Mattilsynet - ha kjent til skandalen som er under opprulling.

- Hva ville det norske Mattilsynet ha gjort, dersom denne hendelsen hadde oppstått i Norge?

- Det er ikke tillatt å selge produkter/mat som kan være helsefarlig, men hvis det likevel skulle komme ut et produkt som det er mistanke om er helsefarlig, skal produsenten starte tilbaketrekking av produktet med en gang. De skal også varsle Mattilsynet om dette. I de tilfeller hvor produktet har blitt omsatt til forbruker, skal produsenten gjøre alt de kan for å hindre helsefare. Det kan også bety at de må varsle forbrukerne om at det er et helsefarlig produkt på markedet, f eks via media, opplyser avdelingssjef Gry Holmbakken.

Hun legger til at Mattilsynet skal ha tilsyn med at produsenten gjør det som er nødvendig for å hindre at produktet gjør skade.

- De fleste bedriftene tar dette veldig alvorlig og gjør det de skal, men i de tilfellene de ikke tar affære, må vi gå aktivt ut og tilbakekalle produktene, konstaterer Holmbakken.

Pål Silseth - som er leder for Norsk Kundebarometer ved BI og partner i Barcode Intelligence A/S - har i mange år målt kundetilfreshet blant nordmenn. Han mener det er minst to faktorer som kan gå noe ut over salget på kort sikt.

TA GREP: Pål Silseth ved BI er ikke imponert over hvordan Toms har taklet denne saken så langt.
TA GREP: Pål Silseth ved BI er ikke imponert over hvordan Toms har taklet denne saken så langt. Vis mer

- Det første er jo usikkerhet knyttet til produktene på grunn av plastbitene. Det andre er tillitsbruddet Anthon Berg har vist kundene ved å ikke trekke tilbake produktene med en gang de oppdaget hva som hadde skjedd. Begge disse faktorene vil kunne føre til at den del kunder velger varer fra en annen produsent, mener Silseth.

- Kundene må føle seg trygge

Dagligvareeksperten mener det er avgjørende for den danske sjokoladegiganten at de nøye går gjennom rutinene, tar aktivt grep med å overbevise kundene at de skal rydde opp i det som har skjedd - og sikre at dette ikke kan skje igjen.

- Kundene må føle seg trygge på at bedriften varsler markedet øyeblikkelig ved avvik. Måten de har håndtert dette på frem til nå er jo langt fra betryggende. Når det gjelder mat, så er tillit til produktene og produksjonen svært viktig, understreker høyskolelektoren ved BI.