MED GOD SAMVITTIGHET: Ja, vanlig melk er sunnere, men det er stor forskjell på vinneren og taperne i denne testen. Vinneren kan du drikke med god samvittighet. Foto: ERIK HELGENESET
MED GOD SAMVITTIGHET: Ja, vanlig melk er sunnere, men det er stor forskjell på vinneren og taperne i denne testen. Vinneren kan du drikke med god samvittighet. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Ernæringstest av sjokolademelk:

Sjokolademelk: Vinneren er så sunn at du kan drikke den istedenfor vanlig melk

Vinneren har minimalt med sukker og 50 prosent mer protein og kalsium enn annen melk.

Melk og meieriprodukter er vår viktigste kilde til kalsium, og også en viktig kilde til jod som mange får i seg for lite av.

Men hva med sjokolademelk, hvor sunt er egentlig det?

Det enkleste svaret på dette er at vanlig melk er sunnere enn sjokolademelk. Men så er det ikke fullt så enkelt. For noen sjokolademelk er faktisk et helt greit alternativ til melk, i hvert fall hvis du velger en av dem som har fått terningkast 4 eller høyere i denne testen.

Størrelsen teller

Velger du en av testens vinnere, får du altså ikke i deg så mye mer sukker enn hvis du drikker vanlig melk.

Velger du for eksempel testens vinner, får du en sjokolademelk som i motsetning til mange av de andre typene, inneholder minimalt med sukker, og 50 prosent mer protein og kalsium enn annen melk.

Denne sjokolademelken kan altså godt drikkes istedenfor vanlig melk. Ulempen er selvfølgelig at den er en del dyrere enn vanlig melk.

Også de som har fått terningkast 4 er et greit alternativ til melk for deg som ikke er så glad i vanlig melk. I hvert fall hvis du har et ellers sunt og variert kosthold og ikke forsøker å gå ned i vekt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Drikker du eller barna dine sjokolademelk ofte, kan det være lurt å velge den typen som inneholder minst sukker, fett og kalorier. Det er også lurt å se litt på størrelsen.

Når du først har en sjokolademelk drikker du gjerne opp hele. Da blir det ofte litt mye sukker og kalorier hvis du velger de største typene.

Sjokolademelk etter treningen

Etter en treningsøkt trenger du både protein og karbohydrater. Sjokolademelk inneholder like mye protein som vanlig melk, og har dessuten mer karbohydrater enn melk i form av sukker.

Forskning viser at sjokolademelk både kan erstatte væsketap og restituere slitne muskler etter trening, sannsynligvis på grunn av innholdet av natrium og kalium.

MØ: I en undersøkelse Edelman Intelligence har gjort for den amerikanske organisasjonen Dairy Management, kommer det fram at over 16 millioner amerikanere tror at sjokolademelk kommer fra brune kuer.Video: Dagbladet / NTB Scanpix Vis mer Vis mer

Sjokolademelk og annen melk inneholder dessuten en fin blanding av karbohydrater og proteiner av svært god kvalitet. Etter en skikkelig treningsøkt der det er lenge til neste måltid, kan du altså gjerne drikke en sjokolademelk.

Sjokolademelk etter utholdenhetstrening kan øke prestasjonen ved neste treningsøkt.

Det er viktig å være klar over at du i slike tilfeller godt kan velge sjokolademelk som ikke nødvendigvis kommer best ut i denne testen.

Etter en treningsøkt kan sjokolademelken nemlig godt inneholde mer karbohydrater og sukker enn hva du bør tillate deg ellers.

Testresultater

Slik testet vi:

  • For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av sjokolademelk, har vi sett på innhold av kalorier, protein, mettet fett, sukker og kalsium per 100 g med sjokolademelk.
  • Mengden protein og kalsium trekker opp, mens mengden sukker, mettet fett og kalorier trekker ned. Smak er ikke en faktor i testen.
  • I testen er produktene rangert fra terningkast 3 til 6. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at den sunneste får terningkast 6 og den minst sunne får terningkast 3.
  • Et produkt som får terningkast 3 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter og matvarer. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 3 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.