(Dagbladet): I september ble Dr.Oetkers sjokoladepizza lansert som en av flere hundre nye matvarer i dagligvarebutikkene.
Foreløpig har det vært en ubetinget suksess.
- På de første tre ukene har vi allerede levert godt over 50.000 sjokoladepizzaer til norske butikker. Vi solgte forrige uke nesten 15.000 Ristorante Sjokoladepizza ut av butikk i uken, og salget er økende, forteller produktsjef Even Brandeggen til Dagbladet.
- Dette er en av våre aller beste lanseringer noensinne, basert på salget de første ukene.
Gjenkjøp er viktig
Godt salg i produktets første uker er imidlertid ingen garanti for at sjokoladepizzaen forblir i frysedisken.
- Det vi ser nå er effekten av nyhetsverdien i produktet, aktivitetene vi gjør i butikk og vår markedsføring, sier Brandeggen.
De som kjøper sjokoladepizzaen nå, kjøper for første gang. For at produktet skal overleve, er det avgjørende med gjenkjøp; at dette er en vare som jevnlig får plass i handlekurvene.
- For å si noe om gjenkjøpet så trenger vi åtte til ti uker i salg.
Det er heller ikke nok at nye produkter selger bra, det må også selge bedre enn andre produkter - for det er begrenset plass i butikkhyllene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger