SØT PIZZA: Dr. Oetker har sluppet en ny type frossenpizza. Nemlig en med sjokolade på. Vi fikk italienske pizzakokker fra restaurant «Tipo» i Oslo til å vurdere den. Og folk på gata fikk også muligheten til å si sin mening. Foto: Per Ervland. Klipp: Endre Vellene. Vis mer

Dr.Oetkers nye sjokoladepizza flyr ut av butikkfryserne:

- Sjokoladepizzaen er en av våre beste lanseringer noensinne: Den kan likevel forsvinne fra butikkene

Er det bare nyhetens interesse, eller vil folk kjøpe den én gang til?

(Dagbladet): I september ble Dr.Oetkers sjokoladepizza lansert som en av flere hundre nye matvarer i dagligvarebutikkene.

Foreløpig har det vært en ubetinget suksess.

- På de første tre ukene har vi allerede levert godt over 50.000 sjokoladepizzaer til norske butikker. Vi solgte forrige uke nesten 15.000 Ristorante Sjokoladepizza ut av butikk i uken, og salget er økende, forteller produktsjef Even Brandeggen til Dagbladet.

- Dette er en av våre aller beste lanseringer noensinne, basert på salget de første ukene.

Gjenkjøp er viktig

Godt salg i produktets første uker er imidlertid ingen garanti for at sjokoladepizzaen forblir i frysedisken.

- Det vi ser nå er effekten av nyhetsverdien i produktet, aktivitetene vi gjør i butikk og vår markedsføring, sier Brandeggen.

De som kjøper sjokoladepizzaen nå, kjøper for første gang. For at produktet skal overleve, er det avgjørende med gjenkjøp; at dette er en vare som jevnlig får plass i handlekurvene.

- For å si noe om gjenkjøpet så trenger vi åtte til ti uker i salg.

Det er heller ikke nok at nye produkter selger bra, det må også selge bedre enn andre produkter - for det er begrenset plass i butikkhyllene.

Grandiosa: Det er klart vi følger med

Hos konkurrent Stabburet og Orkla Foods, som produserer Grandiosa, følger de nylanseringen med stor interesse, ifølge Bjørn Brennskag, kommunikasjonssjef i Orkla Foods Norge.

- Det spennende er jo å se om den får gjenkjøp, om den «fester seg i markedet», sier Brennskag til Dagbladet.

FØLGER MED: Bjørn Brennskag i Orkla Foods Norge. Vis mer

- Kommer det en sjokoladegrandiosa?

- Vi har jo ikke for vane å gå ut og si hva vi planlegger og ikke planlegger, men såvidt jeg vet, har det ikke vært mye diskutert.

Brennskag innrømmer likevel at temaet søte pizzaer diskuteres med jevne mellomrom, men at det foreløpig ikke har resultert i noen konkrete planer.

- Det er kjempespennde om Dr.Oetker har suksess med dette, det åpner opp mange muligheter. Det er klart vi følger med på dette, sier Brennskag.

- Aldri si aldri

Da Dr.Oetker annonserte sjokoladepizzanyheten, spurte vi forbruksforsker Annechen Bahr Bugge i SIFO om hvordan hun trodde nyheten ville bli mottatt i Norge. Hun var ikke overvettes positiv:

Hun pekte blant annet på at det kan være ekstra vanskelig å lansere produkter som snur om på etablerte forestillinger.

Men om Dr. Oetker kommer til å lykkes med en sjokoladepizza?

- Jeg tror det blir litt for uvant. Men aldri si aldri.

Når nye produkter skal inn i hyllene, må andre ut: Disse varene forsvinner fra butikkhyllene i år.

SJOKOLADEPIZZA: Fabio Addesse viser hvordan han lager sjokoladepizza på Tipo pizzeria i Oslo. Oppskriften får du her: Vis mer Vis mer