MÅTTE STENGE: De to serveringsstedene i lokalene til gamle Dickens ble hastestengt mandag. Foto: Bergens Tidende
MÅTTE STENGE: De to serveringsstedene i lokalene til gamle Dickens ble hastestengt mandag. Foto: Bergens TidendeVis mer

Mattilsynet slo til

Skandale på Bergen-restaurant: Slo alarm etter rottelortfunn

De gamle restaurantlokalene til Dickens har en av Bergens beste beliggenheter, men Mattilsynet var ikke glade for hva de fant der.

- Rotter er smittebærere av sykdomsframkallende mikroorganismer og kan derfor utgjør en reell helsefare for mennesker. Vi har derfor nulltoleranse overfor gnagere i næringsmiddelbedrifter. Det er svært viktig å rengjøre lokalene etter uønsket besøk, sier Irmelin H. Grini i Mattilsynet til Dagbladet.

TOK GREP: Førsteinspektør Irmelin H Grini i Mattilsynet. Foto: Privat
TOK GREP: Førsteinspektør Irmelin H Grini i Mattilsynet. Foto: Privat Vis mer

Førsteinspektøren var ansvarlig under inspeksjonen tilsynet mandag denne uka gjennomførte hos restaurantene MM og IL Forno, i det gamle Dickens-bygget sentralt i Bergen. Bergens Tidende var de første til å melde om Mattilsynets funn av inntørket rottelort i lokalene til MM.

I tilsynsrapporten - som også Dagbladet har fått tilgang til - går det fram at tilsynet observerte gammel inntørket rottelort på lageret i en krok under en trapp. Det sto kasser med brus i dette området, og det var skittent rundt og under kassene.

«Mattilsynet ble gjort kjent med at personalet hadde sett en rotte inne i lokalene i baren for tre uker siden. Skadedyrfirma var kontaktet og det ble utført tiltak. Rotten ble fanget, og det var vasket akkurat i det området der den ble sett. Det kunne ikke vises dokumentasjon på slike tiltak. Vi fikk vite at det har over lengre tid vært høy aktivitet av rotter i området bak restauranten, og derfor utført noe nødvendig tetting av bygg /yttervegg,» skriver Irmelin Grini i rapporten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mattilsynet mener det er svært sannsynlig at en rotte inne i bygget kan ha vært i kontakt med overflater som ikke seinere har vært rengjort. Dette utgjør risiko for smitte til næringsmidler som lagres og håndteres her.

- Vi vurderte regelbruddet som svært alvorlig for mattryggheten og fattet derfor hastevedtak om å stenge driften umiddelbart, for å sikre at vedtaket raskt ble fulgt opp, forteller førsteinspektøren.

- Hvor ofte skjer det at man finner rottelort på en restaurant?

- Det er vanskelig å si et eksakt tall, men i Bergen har det historisk sett vært noen områder av sentrum som har en større belastning, spesielt nær sjøen. Virksomheter som holder til i bygg med eldre bygningsmasse med hull og åpninger har lettere for å få besøk av rotter. Dette er det en del av i Bergen sentrum, sier Grini.

Byggearbeid og forsøpling gir økt aktivitet av rotter.

- Vi har hatt flere saker med skadedyr i restaurant i perioder der bakken graves opp ved pågående byggearbeid og renovering. Etter at nødvendig renhold var utført og helserisikoen fjernet, kunne de to spisestedene gjenåpne tirsdag morgen, sier hun.

- Lei oss

Inventum Gruppen - som står bak restaurantene MM og Il Forno - tar Mattilsynets reaksjon på største alvor. Dagbladet har vært i kontakt med selskapet, men daglig leder Bjørn Gerry Viksund vil ikke si noe mer enn det han uttalte til Bergens Tidende i dag:

- Når Mattilsynet finner mangler, leverer vi ikke på det nivået vi identifiserer oss med. Vi beklager, og er skrekkelig lei oss, sier han.

Ifølge Viksund er dette første gangen at selskapet har fått problemer med Mattilsynet.

- Jeg tror rotteproblemet har sammenheng med at det har vært mange ombygginger i området den siste tida, kombinert med at lokalet har stått tomt over en lang periode, sier han, og lover oppfølging som følge av Mattilsynets funn.

- Vi har et eksternt skadedyrfirma som er på ukentlig inspeksjon. Alle tiltak de har kommet med, er blitt fulgt opp umiddelbart. Vi har drevet spisesteder i over 30 år, og har aldri hatt problemer med Mattilsynet tidligere. Det er trygt å spise hos oss, avslutter han overfor Bergens Tidende.

- For vår del er det viktig å presisere at vi hadde dokumentasjonen Mattilsynet etterlyste, og at de har fått denne. Den var bare ikke i umiddelbar nærhet for den ansatte da inspeksjonen fant sted, sier Helge Bro Matland, markeds- & kommunikasjonssjef i Iventum Gruppen.