STERK KOST TIL FROKOST: Birger Svihus mener man må spise frokost om man vil, men ikke for å slanke seg. Foto: Anita Arntzen
STERK KOST TIL FROKOST: Birger Svihus mener man må spise frokost om man vil, men ikke for å slanke seg. Foto: Anita ArntzenVis mer

Ny frokostforskning:

Slankeeffekten av å droppe frokost vekker oppsikt: - Dra rett på jobb

Da slanke-forskerne så nærmere på frokosten, ble de overrasket: - Det er nesten utrolig.

Å spise frokost er en naturlig del av et godt kosthold og opplagt når du skal på slankekur. Denne oppfatningen står fremdeles sterkt i befolkningen.

Nå viser en amerikansk undersøkelse, som omtales av CNN, at alle som spiser frokost for å slanke seg, bør tenke seg godt om.

- Denne studien viser tydelig at det ikke er god idé, sier Dr Flavia Cicuttini som har ledet arbeidet med studien. Hun er professor i epidemiologi ved Monash University i Melbourne, Australia.

Studien tok for seg 13 kliniske undersøkelser, hvor noen gikk så langt som over 28 år. Materialet er hentet fra høy-inntektsland, i all hovedsak USA og Storbritannia.

Frokostspisere veier mer

I studien tok man for seg folk som spiste frokost regelmessig og folk som ikke spiste frokost. De undersøkte både hvordan frokost påvirket det daglige energiinntaket og hvordan det å spise tidlig på dagen gir utslag på vekt.

Forskerne fant at folk som spiser frokost får i seg 260 kalorier mer hver dag enn de som dropper frokost. De som ikke spiser frokost veier også i snitt en snau halvkilo mindre (0,44 kg).

Innrømmer svakheter

Forskerne er også raske med å påpeke svakheter ved egen studie. Det viktigste går på at flere av undersøkelsene ikke ble gjort over så langt tidsspenn som de hadde ønsket. Cicuttini understreker derfor at resultatene må tolkes med forsiktighet.

RETT PÅ: Dra gjerne rett på jobb, om du føler for det, sier Birger Svihus, professor ved NMBU. Foto: NMBU
RETT PÅ: Dra gjerne rett på jobb, om du føler for det, sier Birger Svihus, professor ved NMBU. Foto: NMBU Vis mer

- Det er artig at dette kommer opp igjen. Da jeg snakket om frokost for 10-15 år siden, ble det furore. Myten om at frokost er viktig for å holde vekten nede er det ingen vitenskapelig dekning for å hevde, sier Birger Svihus, professor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, NMBU.

- Noen såkalte epidemologiske studier kan muligens finne korrelasjoner som at frokost gir vekttap, men så vil andre liknende undersøkelser vise det motsatte, sier Svihus (som ellers påpeker at den gjeldende studien er en oppsummering av eksperimentelle studier).

Gjør det mer behagelig å gå ned i vekt

- Både nye og eldre eksperimentelle studier viser nettopp at å droppe frokost reduserer energiinntaket, som er en forutsetning for å gå ned i vekt. Men det er heller ikke slik at å droppe frokost alltid vil være effektivt, sier Svihus og har et råd til alle som vil gå ned i vekt:

- Undersøkelser, der man har «lurt» deltakerne på en måte som gjorde at de ikke visste hvilken tid på døgnet det var, har vist at sultfølelsen er mye sterkere i 1900-2000 tiden enn den er om morgenen. Så, dersom du vil ha en mer behagelig måte å spare kalorier på, bør du tenke på det.

- Om du vil ned i vekt, så må det jo være enklere å kutte ut det du ikke har så lyst på. Våkner du opp uten sultfølelse, så dra heller rett på jobb, mener Svihus.

- Det er nesten utrolig at denne myten fortsatt står så sterkt. Frokost-rådet er faktisk fjernet fra de offentlige kostholdsrådene («frokost» nevnes ikke med et ord, red. anm.).

- Hvem bør spise frokost?

- Det er klart, dersom du er kroppsarbeider, er det viktigere med frokost.

- Og hva med barn?

- Når det gjelder barn, er det litt annerledes. Instinktivt vil jeg si at barn bør spise frokost fordi de ofte er aktive. Barns dager er også veldig regulerte, slik at det er vanskeligere for dem å spise akkurat når de vil, slik mange har mulighet til i arbeidslivet. Men, jeg understreker at dette med at barn bør spise frokost heller ikke er hugget i stein, sett med forskerens øyne.

Interessant studie

- Dette er en interessant studie, men den har viktige svakheter og beviser verken at frokosten øker eller reduserer vekten, sier Linda Granlund divisjonsdirektør for folkehelse og forebygging i Helsedirektoratet og påpeker at oppfølgingstida i snitt er for kort til å si noe om vekttap (7 uker i snitt).

INTERESSANT: Linda Granlund, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, mener undersøkelsen er interessant, men har flere svakheter. Foto: Helsedirektoratet
INTERESSANT: Linda Granlund, divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, mener undersøkelsen er interessant, men har flere svakheter. Foto: Helsedirektoratet Vis mer

- Studiene som er inkludert har gjennomgående høy eller uklar risiko for systematiske skjevheter. Forskerne oppfordrer også selv til varsomhet i tolkningen av resultatene, sier Granlund, før hun påpeker at frokost kan bidra på en positiv måte:

- Generelt kan frokost bidra til et sunnere spisemønster. Jevnlige måltider gjør at man unngår store svingninger i blodsukkeret. Vi anbefaler at man finner den måltidsrytmen som passer for deg, enten det er tre hovedmåltider med ett–to mellommåltider eller fire hovedmåltider med et lite mellommåltid, sier hun og legger til:

- Mange føler ubehag og synes det er vanskelig å konsentrere seg når det går mer enn tre–fire timer mellom hvert måltid. Da kan det være lurt å spise regelmessige måltider, inkludert frokost.

Granlund viser også til tall fra det amerikanske vektregisteret. Her viser data at 78 prosent av alle som har gått ned 14 kilo og opprettholdt vekttapet i minst ett år spiser frokost hver dag.