HELE BYGGRYN: Om gryna brukes i salater, supper, gryter eller grøt vites ikke, men at hele byggryn er populære akkurat nå, er det ingen tvil om. Foto: NTB Scanpix/Shutterstock
HELE BYGGRYN: Om gryna brukes i salater, supper, gryter eller grøt vites ikke, men at hele byggryn er populære akkurat nå, er det ingen tvil om. Foto: NTB Scanpix/ShutterstockVis mer

Sunnere byggryn

Slankefarsotten dobler salget: Rives ut av hyllene

Dagligvarekjedene melder om trafikk-kork foran hyllene med fisk, kylling, grønnsaker og grove kornprodukter.

Etter en lang og mett desembermåned er Ola og Kari tilbake på sporet, og vel så det. Helsemyndighetene kan heise flagget og finne fram fruktsalaten, for øverst på nordmenns handleliste akkurat nå står fisk, kylling, grønnsaker og grove kornprodukter.

BRA FOR HELSA: Hele byggryn har opplevd en kraftig salgsvekst.
BRA FOR HELSA: Hele byggryn har opplevd en kraftig salgsvekst. Vis mer

Etterspørselen etter sunn mat er eksplosjonsartet, skal vi tro dagligvarekjedene. Salget av ett spesielt produkt har nesten doblet seg på kort tid:

- Grove mel- og kornprodukter har hatt en enorm økning ved starten av året. I uke 2 solgte vi for eksempel 90 prosent mer av Hele Byggryn fra Møllerens enn vi gjorde i første uke av desember, opplyser Nora Mile Helgesen, kommunikasjonsrådgiver i Kiwi, til Dagbladet.

SUNT: Nora Mile Helgesen i Kiwi melder om stor interesse for sunn januarmat. Foto: Kiwi
SUNT: Nora Mile Helgesen i Kiwi melder om stor interesse for sunn januarmat. Foto: Kiwi Vis mer

Kjeden opplever tilsvarende økning for produkter som havremel, flere varianter fullkornris og ulike typer fullkorn frokostblandinger. Disse produktene har hatt en økning på mellom 40 og 52 prosent, sammenliknet med ukene før jul.

Fisk på alle fat

Mile Helgesen melder også om en formidabel økning i salget av fiskeprodukter, etter at kjeden lanserte sin momskuttkampanje på fisk.

- Vi økte salget på fisk med totalt 57 prosent den første uka av kampanjen, forteller hun.

Gulrøtter, blomkål, brokkoli og avokado er grønnsakene som må fylles på oftest i Kiwi-kjeden nå i januar.

- At hverdagen er tilbake ser vi også på salget av sunt pålegg, som kokt skinke, kyllingpålegg, makrell i tomat og sukkerfritt syltetøy.

Asiatisk burgerslager

Også Coop Norge melder om stor trafikk i hyllene med fiskeprodukter. Og det er særlig to pakninger som mer enn andre havner i handlekurven, forteller kommunikasjonsrådgiver Silje Verlo Alisøy:

MYE FISK: - Fisk selger bra i januar, sier Silje Verlo Alisøy i Coop Norge.
MYE FISK: - Fisk selger bra i januar, sier Silje Verlo Alisøy i Coop Norge. Vis mer

- Coop fiskeburger Asian style, og laksefilet i 250 gramspakker har solgt 81 og 40 prosent mer i første uke av januar enn i siste uke av november.

POPULÆR: Mange har forelsket seg i den asiatiske fiskeburgeren fra Coop, viser tallene.
POPULÆR: Mange har forelsket seg i den asiatiske fiskeburgeren fra Coop, viser tallene. Vis mer

Fiskeboller, kokt scampi og reker i lake er også populære januarprodukter hos Coop.

- Vi vet at mange har som nyttårsforsett å spise sunnere, og at det i januar går store mengder av kylling, fisk, frukt og grønnsaker. Dette har vi tatt høyde for. For eksempel har leverandøren vår av kylling, Den Stolte Hane, jobbet ekstra de siste helgene for å sørge for at vi har nok.

I fjor kunne Coop Norge notere seg for en økning i salget av grønnkål på hele 305 prosent for hele januar 2018, sammenliknet med hele desember 2017.

Også i år har salget av salater, frukt og grønnsaker eksplodert.

At lavpriskjeden Coop Extra kjører 22 prosent medlemsbonus på frukt og grønnsaker ut januar gjør selvsagt også sitt til at mange handler og spiser grønnere.

Rekordsalg av suppe

Rema 1000 merker at hjulene er i gang igjen, og at mange familier kjenner på tidsklemma og vil ha enkel og sunn middagsmat.

I løpet av den første uka i 2019 solgte kjeden hele 65 000 liter fersk suppe, en vekst på over 30 prosent i forhold til 2018.

SUPPESUKSESS: Kjapp suppe på pose har slått an blant Rema 1000-kundene.
SUPPESUKSESS: Kjapp suppe på pose har slått an blant Rema 1000-kundene. Vis mer

- Mange har en pose eller to stående i kjøleskapet, og tilsetter det de har av rester. Slik får de en sunn og god middag til lav pris, som alle vil like. Den ferdige fiskesuppa kan også enkelt tilsettes fiskefilet eller fisketerninger og grønnsaker, sier kategoridirektør Ole Førre Skogstø.

Kommunikasjonssjef Frederik Jahr melder om god vekst også innen frukt og grønt.

- I januar ønsker kundene våre å spise sunnere, og i årets første uke var det avokado, kål, epler, salater og ferdigkuttede grønnsaker som vokste mest, opplyser han.

Fiskewok og salatbar

I Meny-butikkene har betjeningen i fiskedisken på nyåret hatt full hyre med å forsyne kundene med ferdigblandede ingredienser til fiskewok.

SALAT: Mange kjøper ferdig wok og salat, ifølge Nina Horn Hynne i Meny.
SALAT: Mange kjøper ferdig wok og salat, ifølge Nina Horn Hynne i Meny. Vis mer

- Den består av grønnsaker, fiskebiter og scampi, og stekes opp hjemme. Her har vi opplevd en eksplosjon i salget i første uke i januar, sammenliknet med samme uke året før, opplyser kommunikasjonsrådgiver Nina Horn Hynne.

Men også i salatbaren har det vært travelt. Meny solgte like mye ferdigkuttede grønnsaker og salatingredienser i løs vekt de tre første dagene av 2019, som de normalt gjør i løpet av en hel uke (seks dager).

MYE BESØKT: Salatbaren i Meny-kjeden har opplevd storinnrykk etter jul. Foto: Meny
MYE BESØKT: Salatbaren i Meny-kjeden har opplevd storinnrykk etter jul. Foto: Meny Vis mer

- Vi har ellers en god vekst for frukt- og grøntavdelingen i årets første uke. Det er helt klart at kundene ønsker en grønnere hverdag.

Kjøpmann, Jan Trygve Blekastad, hos Meny Ringnes Park i Oslo, registrerer ikke bare at folk er opptatt av et sunt og grønt kosthold i januar, men at stadig flere spiser vegetarmat hele året.

- Jeg solgte dobbelt så mye vegetarprodukter i løpet av 2018, som i 2017. I julesesongen opplevde vi en ekstrem etterspørsel etter vegisterkaker og nøttestek, og kundene utfordrer oss på dette området hele tiden. De er nysgjerrige på nye vegetarprodukter, og er generelt opptatt av hva de spiser.