NYE TIDER: Januar er for mange synonymt med slanking. Her får du Roede-kursledernes beste tips til hvordan du skal klare å gjennomføre vektnedgangen. Foto: Shutterstock
NYE TIDER: Januar er for mange synonymt med slanking. Her får du Roede-kursledernes beste tips til hvordan du skal klare å gjennomføre vektnedgangen. Foto: ShutterstockVis mer

Ble det i overkant mye pinnekjøtt og berlinerkranser i jula?

Slanket tusenvis: Avslører triksene som redder deg etter godterismellen

Grete Roedes kursledere røper sine aller beste tips for hvordan du skal lykkes med vektnedgangen og livsstilsendringen.

Ble det i overkant mye pinnekjøtt og berlinerkranser i jula? Sitter buksene litt trangere enn de burde?

VEIEN TIL SUKSESS: Roede-kursledernes nøkkeltips til et lettere liv.
VEIEN TIL SUKSESS: Roede-kursledernes nøkkeltips til et lettere liv. Vis mer

Akkurat nå ruster 220 sertifiserte Roede-kursledere over hele landet seg til ny dyst. De vet alt om trange bukser og vektutfordringer. Tusenvis av nordmenn har i det jubilerende selskapets 45 år lange historie kvittet seg med overflødige kilo ved frivillig å møte opp til veiing og coaching en gang i uka.

Dagbladet har spurt noen av de mest erfarne kurslederne om deres aller beste tips for å lykkes med vektnedgang og livstilsendring. Tipsene går på alt fra hva du skal gjøre når du møter motbakke, til praktiske råd om hva det er lurt å spise.

Applaus fra helsemyndighetene

Linda Granlund, divisjonsdirektør for folkehelse og forebygging i Helsedirektoratet, har sansen for kursledernes knep, og mener at de i stor grad er i tråd med direktoratets råd til befolkningen på dette området.

Søk i våre 5000 oppskrifter

- Her var det mange gode råd. Det er for eksempel veldig lurt å begynne i det små, med mindre endringer i livsstilen. Å tro at man skal lykkes ved å snu opp ned på alt, er ikke noe vi anbefaler, sier Granlund i en kommentar til Dagbladet.

Hun har også stor tro på verdien av å planlegge måltider og innkjøp, slik at man har sunn mat tilgjengelig når suget etter noe godt melder seg.

- Helsedirektoratet anbefaler at man har et generelt sunt og allsidig hverdagskosthold, der inntaket av mat er i overensstemmelse med hvor aktiv man er.

Granlund mener absolutt at det skal være lov å kose seg litt i helger og høytider, men advarer mot å la det skli ut:

- Det gjelder å ha et bevisst forhold til utskeielsene. Merker du at helgen har lett for å begynne allerede torsdag og vare til mandag, er det på tide å ta rev i seilene.

KNEKKEBRØD: Linda Granlund i Helsedirektoratet er positiv til kurslederknepene, og synes selv at det er godt å være tilbake til hverdagsknekkebrødet etter en lang julefeiring. Foto: Rebecca Ravneberg
KNEKKEBRØD: Linda Granlund i Helsedirektoratet er positiv til kurslederknepene, og synes selv at det er godt å være tilbake til hverdagsknekkebrødet etter en lang julefeiring. Foto: Rebecca Ravneberg Vis mer

Hun oppfordrer til å spise mye frukt, grønt og grove kornprodukter hele uka, og å komme fort på plass igjen etter eventuelle utskeielser:

- Jeg merker selv etter julen at det var godt å komme tilbake til knekkebrødet med leverpostei.

LOV Å FEILE: - Kurslederne har full forståelse for at det krever sitt å legge om livsstilen. Det er lov å feile, sier fagsjef i Grete Roede, Kari Bugge. Foto: Svein Brimi.
LOV Å FEILE: - Kurslederne har full forståelse for at det krever sitt å legge om livsstilen. Det er lov å feile, sier fagsjef i Grete Roede, Kari Bugge. Foto: Svein Brimi. Vis mer

Granlund benytter anledningen til å påpeke betydningen av å spise fisk jevnlig. En undersøkelse lagt fram rett før jul, viser at fiskeinntaket til gjennomsnittsnordmannen gikk ned med hele ti prosent fra 2016 til 2017. Dette er lite lystelig lesning for divisjonsdirektøren for folkehelse:

- Fisk er mager og veldig sunn mat, og perfekt for alle som vil ned i vekt, avslutter hun.

Stor pågang etter jul

- Jeg blir stolt og glad når jeg ser hva kurslederne svarer på Dagbladets spørsmål, sier Kari Bugge, fagsjef i Grete Roede.

- De møter kursdeltakerne med respekt, og er fullt på det rene med hvor vanskelig det er å endre en godt innarbeidet livsstil. Svarene tyder også på at de ser at det er menneskelig å trå feil, og at dette ikke er noe man skal miste motet av å gjøre.

Målet for et moderne Roede-kurs er «livsstilsendring og vektnedgang», og dette skal ifølge selskapet oppnås gjennom fokus på endrede mat- og treningsvaner, mental styrketrening og motivasjonsteknikker.

Bugge opplyser at det raser inn med påmeldinger til januarkursene, og at spesielt mange tar kontakt etter at jula er over.

- Noen meldte seg på allerede før jul og i romjulen, mens andre bestemmer seg litt mer på impulsen, forteller hun.

Hvordan skal du holde deg på den smale vei, og hva gjør du når du går på en smell? Hvordan finne motivasjonen når det røyner på, og hvor mye må du egentlig trene? Her får du kursledernes aller beste tips, samlet gjennom mange år i møte med nordmenn som vil ned i vekt.

Vi gjør oppmerksom på at Grete Roede A/S - i likhet med Dagbladet - er eid av Aller Media A/S.