VEGETAR: Alle kjedene opplever stor etterspørsel etter kjøttfrie grillvarianter, deriblant vegetarpølser. Foto: Dagbladet
VEGETAR: Alle kjedene opplever stor etterspørsel etter kjøttfrie grillvarianter, deriblant vegetarpølser. Foto: DagbladetVis mer

Populært med vegetarmat på grillen

Slår alle rekorder: Butikkene ribbes for vegetarpølser

Etterspørsel av vegetarmat til grillen slår alle rekorder.

(Dagbladet): Mange av oss elsker å grille, men stadig flere av oss synes det er digg med nye alternativer til de tradisjonelle kjøttstykkene. Med litt forberedelser kan du enkelt lykkes med fristende grønnsaker på grillen - eller du kan gyve løs på det enorme tilbudet av vegetarmat i nærbutikken din.

GÅR UNNA: - Vi har slitt med å etterfylle tilstrekkelig med vegetarmat, bekrefter Harald Kristiansen i Coop Norge.
GÅR UNNA: - Vi har slitt med å etterfylle tilstrekkelig med vegetarmat, bekrefter Harald Kristiansen i Coop Norge. Vis mer

Da Dagbladet eksperter i mai testet den nye vegetarmaten, fant ekspertene overraskende mye godt.

Både Rema 1000, Norgesgruppen og Coop melder at kassaapparatene har gått varme grunnet svært godt vegetargrillsalg så langt i sommer:

- Ja, vår vegetarserie Meatish har blitt veldig godt tatt imot av våre kunder, og vi ser en etterspørsel her. Salget av fryste vegetarretter øker også, sier kommunikasjonsrådgiver Rebecca Ophus i Rema 1000.

VEGETARBURGERE: Norgesgruppen er storfornøyde med lanseringen fra Koolen.
VEGETARBURGERE: Norgesgruppen er storfornøyde med lanseringen fra Koolen. Vis mer

Norgesgruppen konstaterer at omsetningen av vegetarprodukter allerede er doblet, sammenlignet med tall fra hele 2016.

- Da vi lanserte vegetarburgerne fra Koolen, var etterspørselen dobbelt så høy enn vi hadde trodd. Vi snudde oss raskt, slik at vi nå er godt dekket opp, sier kommunikasjonssjef Signe Bunkholt Sæter.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop medgir at etterspørselen er så stor at de i perioder har opplevd både tomme butikkhyller - og lagre.

- Det er spesielt pølsene som vi har hatt størst utfordringer med å holde trykket oppe, de har blitt veldig populære på kort tid. Det tror jeg handler om at dette er et hverdagsprodukt mange ønsker å prøve, og som faller i smak, mener Kristiansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Omsetningsrekod

Forsker Annechen Bugge ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) viser i sin studie «Mat, måltid og moral» (2015) at svært mange nordmenn har endret kostholdet og synet på mat siden begynnelsen av 2000-tallet.

- Både egen helse og miljøet er hovedårsakene. Andelen vegetarianere i Norge er liten, men vi ser en sterk økning av fleksitarianere – folk som for eksempel har kjøttfri mandag. På hjemmekjøkkenet er stavmikseren blitt en bestselger, og det overrasker meg ikke: Produsenter som finner nye, kreative grønnssaksretter som appellerer, vil se en økning, har Annechen Bugge tidligere fortalt til Dagbladet.

PØLSER: Coops vegetar-pølser opplever vekst på 70 prosent i forhold til i fjor.
PØLSER: Coops vegetar-pølser opplever vekst på 70 prosent i forhold til i fjor. Vis mer

Kjedens interne tall viser at Coop så langt i år opplever en økning på 70 prosent i salg av vegetar til grillen. Allerede har de notert seg flere omsetningsrekorder sammenlignet mot ukene i samme periode i fjor og i 2015.

I en undersøkelse som Sentio research gjorde på oppdrag for Nationen i januar, kom det fram at 25 prosent av befolkningen planlegger å redusere forbruket av rødt kjøtt i løpet av inneværende år. 72 prosent av oss har ingen planer om å redusere kjøttforbruket, mens 3 prosent svarer «vet ikke». Helsedirektoratet oppfordrer til å å begrense mengden rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt til 500 gram per uke..

OPPTENNING: Opptenning av grillen må gjøres riktig. Jan Ivar Nykvist viser deg hvordan. Bruk lokk og lag to varmesoner. Video: Anders Stai Fougner / Dagbladet Vis mer Vis mer

- Vi ser at vegetarproduktene appellerer til alle typer kunder – både til dem som har et vegetarisk kosthold og til dem som ønsker å kutte ned på kjøttforbruket, sier Harald Kristiansen i Coop.

Fjorårets nyheter rødbeteburger og burger med erter og bønner har i år fått følge av flere nye produkter.

-Handler opp mot helgen

Rema 1000 på sin side fikk en god mottagelse av Dagbladets eksperter, da de i februar lanserte kjøtterstatningen Meatish - som av utseende minner om tradisjonell kjøttdeig.

MEATISH: Kjøtterstatning fra Rema 1000.
MEATISH: Kjøtterstatning fra Rema 1000. Vis mer

Kommunikasjonssjef Signe Bunkholt Sæter hos Norgesgruppen viser til at butikkene deres har bestselgere både blant egne merkevarer og hos merkevare-leverandørene. Kundene over 40 år går for vegetarburgerne fra Koolen, mens de yngre ifølge Sæter kjøper grønnsakslasagne fra Fersk & Ferdig og Chicken Free Chunks fra Like Meat.

- Et annet interessant moment er at vi ser at det handles mye vegetarburgere på fredager og lørdager. Trolig skyldes dette at mange putter det på grillen sammen med annen mer tradisjonell grillmat, reflekterer Signe Bunkholt Sæter.