SMÅSPISING: Vil du ned i vekt bør du spise mat som holder deg mett lenge når du først spiser. Foto: Yuganov Konstantin / Shutterstock / NTB scanpix
SMÅSPISING: Vil du ned i vekt bør du spise mat som holder deg mett lenge når du først spiser. Foto: Yuganov Konstantin / Shutterstock / NTB scanpixVis mer

Slik lurer du hjernen: Gå ned i vekt uten sult

Her er maten som metter - og maten som trigger.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Er du sulten eller bare litt fysen på noe søtt? Det er ikke alltid like lett å skille mellom dette, og gir du etter hver gang du har søtsug kan de ekstra kiloene snike seg innpå.

Sult er et naturlig og hjelpsomt signal utløst av hormoner som forteller at kroppen trenger påfyll av kalorier og næringsstoffer.

- Det beste tipset mot sult er derfor å spise, som igjen utløser hormoner som signaliserer at vi skal føle oss mette, sier Christine Sundgot-Borgen, doktorgradsstipendiat ved Norges idrettshøgskole.

Sulten etter vektnedgang

I en nylig publisert studie fulgte Catia Martins, førsteamanuensis ved institutt for klinisk og molekylær medisin ved NTNU, 34 overvektige personer i to år sammen med flere forskere. Pasientene veide i snitt 125 kilo og fikk fedmebehandling på et behandlingssenter, trening, opplæring i kosthold og samtaler med psykolog.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn