Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Dagligvarebransjen:

Smell for Rema 1000

Lavprissegmentet vokser: To nye butikker i uka.

REMA TAPER: Den ferske rapporten fra analysebyrået Nielsen viser at Rema 1000 nå taper markedsandeler. Foto: Scanpix
REMA TAPER: Den ferske rapporten fra analysebyrået Nielsen viser at Rema 1000 nå taper markedsandeler. Foto: Scanpix Vis mer

Artikkelen oppdateres

Lavprissegmentet øker, Rema 1000 er størst blant dem, men også den eneste lavpriskjeden som taper markedsandeler, viser en fersk rapport fra analysebyrået Nielsen.

Rema 1000s markedsandel på 23,9 prosent i fjor, har falt til 23,4 prosent i år.

- Dette er selvsagt ikke tall vi er fornøyd med. Min erfaring er at vi må være langsiktige i vårt arbeid, og gjøre de nødvendige endringene som skal til for at vi skal løfte oss dit vi ønsker å være. Min opplevelse dette første året er at vi har kjøpmenn som er helt unike og tenker langsiktig. De er formidable sin kundeforståelse og hvordan vi skal tilby varer til de laveste prisene i våre butikker, sier Trond Bentestuen, administrerende direktør i Rema 1000 Norge.

Prisen er viktig når nordmenn handler.

Aldri før har det vært flere lavprisbutikker i Norge. Antallet har økt med 42 butikker siden tredje kvartal i fjor, og lavprisbutikkene står nå for 68,5 prosent av omsetningen i totalmarkedet.

Vekstvinnere

Extra står for den største veksten, selv om en stor andel skyldes omprofilering av Prix-butikker. Totalt vokser Extra med 1,4 prosent (0,7 prosent uten Prix) og kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis er strålende fornøyd:

- Extra fosser videre og er vekstvinner for gudene vet hvilken gang. Det er fantastisk og viser at kundene liker kombinasjonen av lave priser og stort utvalg, sier Friis til Dagbladet.

Også NorgesGruppens lavpriskjede øker sine markedsandeler, med 0,5 prosentpoeng:

- Kiwi går så det suser, og vi fortsetter å ta andeler i et tøft lavprismarked, sier en lykkelig Kristine Aakvaag Arvin, informasjonssjef i Kiwi til Dagbladet.

- Slaget står i butikk, så veksten kommer først og fremst av fantastisk innsats av alle medarbeiderne i våre 674 butikker. Kiwi har dessuten fortsatt å presse priser i 2019, både på fisk, First Price, vaske- og hygieneprodukter, for å nevne noe.

Kjede Andel tom uke 39 2018 Andel tom uke 39 2019 Endring
NORGESGRUPPEN43,343,80,5
Kiwi21,422,00,5
Meny10,210,20,0
Spar / Eurospar7,17,30,1
Joker3,83,7-0,1
NG øvrige0,80,7-0,1
COOP29,029,10,1
Extra13,014,41,4
Coop Prix4,84,0-0,7
Obs5,04,8-0,2
Coop Mega3,83,7-0,1
Coop Marked1,81,6-0,2
Matkroken0,60,60,0
REMA 100023,923,4-0,5
BUNNPRIS3,73,6-0,1

Shopper mer

Totalmarkedet for dagligvarer er i vekst. Hittil i år har vi handlet for 2,1 milliarder kroner mer enn i samme periode i fjor, en vekst på 1,6 prosent.

En beskjeden vekst, skriver Nielsen i sin siste kvartalsrapport over tilstanden i det norske dagligvaremarkedet onsdag morgen.

Norgesgruppen er den største kjeden totalt med 43,8 prosent av markedet. Rema 1000 er den største lavpriskjeden med 23,4 prosent dekning, til tross for at de mister flest markedsandeler av lavpriskjedene i tredje kvartal, 0,5 prosentpoeng.

Kun Coop Prix mister høyere andel, men her bør en ha i mente at Coop har omprofilert flere Prix-butikker til Extra.

Nielsen ser likevel en positiv utvikling i flere kategorier. Det totale antall matbutikker har økt med tre - mens det har blitt 42 flere lavprisbutikker. Nærbutikker og supermarkeder mister terreng og faller med 31 og sju butikker, henholdsvis.

Grensehandelen øker

I tillegg til at kjedene spiser av hverandres markedsandeler, møter matbransjen ytre trusler:

Tototalmarkedet for dagligvarer på nett, både matkasser og nettmatbutikker, er omtrent på stedet hvil.

Grensehandelen øker i rekordfart. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser en økning på 10 prosent det siste året.

Såkalte dollar stores (Europris, Nille, Normal, et cetera) har hatt en vekst, men denne synes å avta noe. Rapporten «Norske dagligvarekjeder 2019» viser at andelen som handler på de nyere kjedene som Normal øker, mens både Nille og TGR sliter, heter det i Nielsens kvartalsrapport.

- Markedet for dagligvarer preges av lav vekst, derfor er vi veldig fornøyd med utviklingen så langt i år, sier konsernsjef Runar Hollevik.

HALVE KONGERIKET: - Det er en stor tillitserklæring at alle våre kjeder styrker seg i markedet, sier Hollevik. Foto: NorgesGruppen
HALVE KONGERIKET: - Det er en stor tillitserklæring at alle våre kjeder styrker seg i markedet, sier Hollevik. Foto: NorgesGruppen Vis mer

- Vi opplever sterk konkurranse også fra faghandel og grensehandel, og må derfor jobbe hardt med organisk vekst og effektiv drift også i tiden fremover, legger Runar til.

- Nå må vi få kundene til å få øynene opp for det unike med Obs-kjeden også. Ingen kjeder i Norge kan måle seg med verken utvalget eller kampanjene der, sier Coops Takle Friis.

- Vi skal også få vekst i Coop Mega og i nærbutikkene våre. Med færre supermarkeder og nærbutikker forsvinner deler av det fantastiske mangfoldet, og det kan vi ikke tillate.

Heller ikke Kiwi hviler på sine laurbær:

Målet vårt er å ha Norges mest fornøyde medarbeidere og kunder. Da kommer veksten av seg selv, sier Arvin.

Går motstrøms

Supermarkedene mister terreng, men NorgesGruppens supermarkedkjede Meny er likevel fornøyd.

- Aldri før har så mange kunder handlet hos Meny. Økt kundevekst tar vi som et tegn på at flere setter pris på at Meny jobber med å forbedre utvalget og handleopplevelsen i norsk dagligvare, sier Vegard Kjuus, administrerende direktør i Meny, til Dagbladet.

- Vi er tilfredse med vår markedsandel på 10,2 prosent - som er lik som i fjor - tatt i betraktning at vi har åtte færre butikker og konkurransen er knalltøff med mange butikketableringer.

I snitt ligger det nå nesten sju lavprisbutikker rundt hver eneste Meny-butikk.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling