Dagligvarebransjen:

Smell for Rema 1000

Lavprissegmentet vokser: To nye butikker i uka.

REMA TAPER: Den ferske rapporten fra analysebyrået Nielsen viser at Rema 1000 nå taper markedsandeler. Foto: Scanpix
REMA TAPER: Den ferske rapporten fra analysebyrået Nielsen viser at Rema 1000 nå taper markedsandeler. Foto: Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Artikkelen oppdateres

Lavprissegmentet øker, Rema 1000 er størst blant dem, men også den eneste lavpriskjeden som taper markedsandeler, viser en fersk rapport fra analysebyrået Nielsen.

Rema 1000s markedsandel på 23,9 prosent i fjor, har falt til 23,4 prosent i år.

- Dette er selvsagt ikke tall vi er fornøyd med. Min erfaring er at vi må være langsiktige i vårt arbeid, og gjøre de nødvendige endringene som skal til for at vi skal løfte oss dit vi ønsker å være. Min opplevelse dette første året er at vi har kjøpmenn som er helt unike og tenker langsiktig. De er formidable sin kundeforståelse og hvordan vi skal tilby varer til de laveste prisene i våre butikker, sier Trond Bentestuen, administrerende direktør i Rema 1000 Norge.

Prisen er viktig når nordmenn handler.

Aldri før har det vært flere lavprisbutikker i Norge. Antallet har økt med 42 butikker siden tredje kvartal i fjor, og lavprisbutikkene står nå for 68,5 prosent av omsetningen i totalmarkedet.

Vekstvinnere

Extra står for den største veksten, selv om en stor andel skyldes omprofilering av Prix-butikker. Totalt vokser Extra med 1,4 prosent (0,7 prosent uten Prix) og kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis er strålende fornøyd:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer