SUNT SNACKS: Grønnkålchips, eplechips og betechips er enkelt å lykkes med! Foto: "Førsteklasses mat", Kagge forlag
SUNT SNACKS: Grønnkålchips, eplechips og betechips er enkelt å lykkes med! Foto: "Førsteklasses mat", Kagge forlagVis mer

Grønnkålchips er sunt snacks

Snacksen som har alt - bortsett fra kalorier

Ekspertene hyller grønnkålchips som perfekt tv-kos!

(Dagbladet): Jippi, har du kjent på den herlige følelsen? Det er helg, og over det meste av landet skinner sola! For mange av oss innebærer det avslapning med snacks og kos mens «Norske talenter», «Nytt på nytt» og « Skavlan» lyser mot oss fra tv-skjermene.

Er du klar for å sige ned i sofaen med litt bedre samvittighet, kan du la potetgullet hvile - og heller servere gjestene og deg selv chips av grønnkål eller epler! Dagbladets kokk Jan Robin Ektvedt har tidligere vist hvordan du kan lage nye, sunne saker med kål og beter.

Grønnkål har mange fans

Tidligere i år ble det kjent at Caroline Berg Eriksen - også kjent som Fotballfrue - er et av navnene som dukker opp i den nye matserien Kjendisrestauranten på TV 2, der kjente personer prøver ut sine ferdigheter og samarbeidsevner når de er sjef i sin egen restaurant.

Hun er en av bloggerne som allerede lenge har ivret for nettopp grønnkålchips som sunn snack:

- Når jeg får lyst på noe godt om kveldene, har jeg lenge laget grønnkålchips...Det er så enkelt, så utrolig godt og sunt i tillegg! skriver Berg Eriksen på egen blogg.

Ernæringsbiolog Lise von Krogh i Bramat.no er enig i at denne type chips er noe av det sunneste du kan lage som fredagssnacks.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Grønnkål er i utgangspunktet en svært vitamin- og mineralrik grønnsak med lavt kaloriinnhold. Når du lager chips av denne bladkålen, så vil det bli lettere å spise mye av den. Selv synes jeg imidlertid at grønnkålchips smaker best til mat. Den sprø konsistensen gjør at «kjedelig» mat kan bli både sunnere og mer spennende å spise - og passer til alt fra spareribes til fiskepinner. Grønnkålchips er også god til drikke, understreker ernæringsbiologen.

- Er lov å kose seg

I den nye «boka Førsteklasses mat» får du tips og ideer til hverdagsmat, der oppskriftene kan lages på kort tid. Her finner du oppskriftene på eplechips, grønnkålchips og betechips (se lenger nede i artikkelen).

EKSPERT:  - Grønnkål er en av de sunneste grønnsakene vi har, sier Cathrine Øverås Frivold.
EKSPERT: - Grønnkål er en av de sunneste grønnsakene vi har, sier Cathrine Øverås Frivold. Vis mer

Cathrine Øverås Frisvold har en master i samfunnsernæring og stor kunnskap om næringsstoffene i frukt, bær og grønnsaker - og hvordan de på virker kroppen vår.

Hun mener at grønnkålchips er noe av det sunneste alternativet du får tak i.

- La det være sagt – det er lov å kose seg med både vanlig potetchips og smågodt av og til. Det vi prøver på er å introdusere noe som både smaker og gjør godt for kroppen, og som kan være et alternativ til den tradisjonelle snacksen som vi spiser for mye av per i dag, sier Frisvold som til daglig jobber i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

- Hva er det som gjør at grønnkål skiller seg ut som så bra å spise?

- Grønnkål er en av de sunneste grønnsakene vi har, jeg liker å kalle det «ekte supermat». Den er proppfull av vitaminer, mineraler og fiber, og smaker ekstra godt når den varmebehandles. En olivenolje, eller en blanding av oliven- og rapsolje, er fint å bruke når den skal stekes i ovnen.

Grønnkål inneholder 36 kalorier per 100 gram, og i en i en spiseskje olivenolje er det ca. 100 kalorier. Et ferdig stekebrett med 1 pk grønnkål og litt olje inneholder ca. 170 kalorier. En vanlig pose med potetgull (275g) inneholder i underkant av 1550 kalorier – så her er det et stort potensiale for å gjøre kosen både grønnere og sunnere.

Pass på saltet

- Det kan også være lurt å tenke over saltmengden, som også spiller en rolle for hvor sunn fredagskosen er. Et lite dryss som regel nok. Andre gode smakstilsetninger er for eksempel saften av fersk sitron, litt chilipulver eller parmesan. Kjempegodt! tipser helseeksperten.

- Hva vil du si om eplechips?

- Eplechips, eller et fristende fruktfat med for eksempel melon, kiwi, epler og bær er gode alternativer til de som er fysen på noe søtt etter en lang uke. I tillegg er det en kjempefavoritt hos barna; jeg garanterer at det forsvinner dersom du setter det frem.

Les også:

Sprøstekt løk: Mer fett og kalorier enn potetgull

Julies rotfruktchips

Baconsnadder: Så godt at helsemyndighetene ikke burde vite om det