BLÅBÆR: På pannekaker, som kakefyll eller bare på brødskiva. Blåbær smaker godt. Men hvilket syltetøy er sunnest? Foto: ERIK HELGENESET
BLÅBÆR: På pannekaker, som kakefyll eller bare på brødskiva. Blåbær smaker godt. Men hvilket syltetøy er sunnest? Foto: ERIK HELGENESETVis mer

Test av næringsinnhold i blåbærsyltetøy:

Snadder til pannekaka: Sjekk hvor mye blåbær det er i din favoritt

Store forskjeller på mengde bær og sukker.

(Dagbladet): Syltetøy er en fin måte å få i seg bær på, men det inneholder også mye sukker. Derfor er det lurt å velge de typene som inneholder mest bær.

Velger du andre typer syltetøy, som bringebærsyltetøy, kan du få typer som inneholder så mye som 70 og 80 % bær.

Disse inneholder også mindre sukker, så for at syltetøyet skal smake så søtt som vi liker, er flere av dem tilsatt kunstig søtstoff.

Mye sukker konserverer

Sukker er et konserveringsmiddel, og syltetøy er rett og slett en tradisjonell måte å konservere bær på.

Når sukkerinnholdet er minst 60 %, trives ikke mikroorganismer og syltetøyet får lengre holdbarhet.

Når sukkerinnholdet reduseres, kortes også holdbarhetstiden ned. Ved å tilsette surhetsregulerende middel som sitronsyre og eplesyre og konserveringsmiddel som kaliumsorbat og natriumbenzoat forlenges holdbarhetstiden til tross for lavere sukkerinnhold.

De fleste syltetøy på markedet inneholder derfor disse tilsetningsstoffene. Gevinsten er at mengden tilsatt sukker kan reduseres.

Syltetøy er ikke nøkkelhullsmerket

Du vil ikke finne nøkkelhullsmerket på syltetøy. Dette skyldes det høye sukkerinnholdet.

Syltetøy med lite sukker, men med søtstoff, får heller ikke nøkkelhullsmerket fordi søtstoff ikke er tillatt i merkeordningen.

Lag syltetøyet selv

Lager du syltetøyet selv, har du en unik mulighet til å lage et syltetøy som inneholder mye bær og lite sukker. Det skal faktisk ikke så mye sukker til, for at syltetøyet skal smake søtt og godt. Kanskje ikke noe i det hele tatt hvis du velger de søteste bærene.

Husk bare at jo mindre sukker du bruker, jo kortere holdbarhet har syltetøyet.

Et tips er å fryse bærene, og så lage små porsjoner av «syltetøy» der du varmer opp bærene og blander med sukker.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på et utvalg blåbærsyltetøy som finnes i de største dagligvarekjedene.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye sukker og bær de inneholder. Mengden sukker trekker ned, mens mengden bær trekker opp.

Vi har valgt å gi terningkast 3-5, der terningkast 5 regnes som det sunneste syltetøyet. Vi gir ikke høyere terningkast enn 5 fordi det tross alt er en del sukker i alle syltetøyene.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater