Dagligvarene som blir borte

Snart er denne borte

Er denne blant dine favoritter bør du skynde deg til butikken.

KULTURELL: Lohengrin må være Norges mest kulturelle sjokolade. Oppkalt etter en opera, lansert på Nationaltheatret, formgitt av en arkitekt. Foto: Mondelez Norge
KULTURELL: Lohengrin må være Norges mest kulturelle sjokolade. Oppkalt etter en opera, lansert på Nationaltheatret, formgitt av en arkitekt. Foto: Mondelez NorgeVis mer

Snart er det slutt på sjokolade-klassikeren fra 1911. I løpet av dette året er det slutt for den håndvektformede sjokoladen, melder Aftenposten.

Lohengrin er oppkalt etter Richard Wagner-operaen med samme navn. Det karakteristiske designet, form som en håndmanual med innrisset rosemønster, er signert arkitekt Henrik Bull, som også har tegnet Nationaltheatret.

Sjokoladen ble lansert under Lohengrin-premièren på Nationaltheateret i Oslo i 1911.

Den er mørk og fylt med romkrem.

- Det er alltid trist når gode, gamle klassikere forsvinner ut av sortimentet. Men vi håper de som er skuffet, finner nye favoritter blant dem vi har i porteføljen, sier Celin Huseby. Hun er nordisk kommunikasjonsdirektør i Mondelez International, som eier Freia, til Aftenposten.

Produktene som forsvinner

Neste uke er det tid for årets første store dagligvareslipp. Mer enn tusen nye varer er på vei til butikkene. Men når noen skal inn, må andre ut. Sju av ti matnyheter flopper i løpet av kort tid.

- Det kan være mange grunner til at produkter blir borte, også at det kommer nye varianter og relanseringer. Andre produkter fordi det er Limited Edition, slik som for eksempel Ballerina Kjeks helt kokos (Sætre), sier Nina Horn Hynne i Meny til Dagbladet.

Pizzabakeriets Pizza med kylling og pizza med spekeskinke går også ut, sier Hynne.

Mondelez er ikke de eneste som kutter produkter. Orkla Foods kutter flere Grandiosa fra sortimentet sitt; Grandiosa Hjemmelaget Kjøttboller, Grandiosa Hjemmelaget Pepperoni. I tillegg kutter de flere TORO buljongvarianter og Fun Light Jungle Fruit, og innenfor godteri og snacks forsvinner for eksempel Lakrisgutta Salmiakk Fudge, Crispo rispuff storplate og Ballerina kulekjeks.

Coop kutter flere av sine egne produkter, blant annet makrell i tomat på tube, tunfisk på tube og Vegetardag tacofyll.

Tine kutter Tinemelk med smak av bringebær, Yt Proteinvann, Sunniva isTe Energidrikk med colasmak - og alle Tine Yoghurt Fyldig.

Q-meieriene kutter Skyr proteindrikk, Din Skyr jordbær og rabarbra, og fjerner müslien fra Skyr skogsbærkick med müsli.

Nortura kutter halve sortimentet

14 februar annonserte Nortura at de vil kutte over halve sortimentet i løpet av 2019. Hvilke varer som forsvinner, eller om hele produktlinjer eller merker vil bli borte, er foreløpig ikke klart.

- Vi har ikke tatt noen beslutning på hvilke produkt som skal bort, det viktige har nå vært å lete etter et riktig nivå for vårt sortiment. Vi skal selvsagt ta den dialogen med våre kunder først, sier Eskil Pedersen, assisterende kommunikasjonsdirektør i Nortura, til Dagbladet.

Nortura eier Gilde og Prior, to av de største merkevarene innen kjøtt i Norge. Pedersen tror likevel kuttene vil oppleves mindre dramatisk enn de høres ut:

- En stor andel av produktene utgjør en veldig liten del av vår inntjening. Vi tror derfor det absolutt er mulig å forenkle sortimentet vårt uten at forbrukere flest merker så mye til det.