VEGETARDISK: Vi vil vise at mat kan være fristende og smakfull - selv om det er uten kjøtt, sier Kristina Halkidis, ansvarlig for vegetardisken på Meny Ringnes Park.
VEGETARDISK: Vi vil vise at mat kan være fristende og smakfull - selv om det er uten kjøtt, sier Kristina Halkidis, ansvarlig for vegetardisken på Meny Ringnes Park.Vis mer

Vegetarmat i butikk:

Solgte mer Oumph! kjøtterstatning enn Grandiosa i lanseringsuka

Nå satser Meny Ringen på egen vegetardisk i ferskvareavdelingen.

Vegetariske og veganske alternativer til kjøtt var en av de store trendene vi så i september da i underkant av to tusen nye dagligvarer ble sluppet i butikkene.

Og nordmenn vil ha grønne alternativ til kjøtt, viser ferske tall fra Meny.

En av Norgesgruppens store høstlanseringer er veganske alternativer til kjøtt fra den svenske produsenten Oumph!.

Oumph har en serie kjøtterstatninger basert på soya-protein som er strukket og brettet - under trykk - til det får en konsistens og tyggemotstand som kan sammenlignes med for eksempel kylling.

Solgte bedre enn Grandiosa

Så langt har satsingen vært en ubetinget suksess.

- Den første uken etter lanseringen solgte vi fire ganger så mye Oumph! som Grandiosa i Meny-butikken på Ringnes Park, sier Vegard Kjuus, administerende direktør i Meny, til Dagbladet.

NYSGJERRIGE: Bjørnar Leknes og Elin Johansen vil gjerne velge grønnere, men uten å gi slipp på konsistensen fra animalske proteiner. 
NYSGJERRIGE: Bjørnar Leknes og Elin Johansen vil gjerne velge grønnere, men uten å gi slipp på konsistensen fra animalske proteiner.  Vis mer

Nå bruker de nettoppp Ringnes Park som spysdspiss for sin nye vegetarsatsning.

I tillegg til at Grünerløkka-hipstere skal ha et av Norges største utvalg i frosne og tørre vegetarprodukter, blir det også ferske vegetaralternativer.

Vegetarisk ferskvare

Fra før har Meny-butikker tre-fire ulike ferskvaredisker; kjøtt, fisk, ost - og en deli-seksjon. Nå er det grønt, eller kjøttfritt, som gjelder.

I vegetardisken skal du finne en blanding av ulike salater og tilbehør - samt fullverdige måltider med erstatningsprodukter.

- Det er Oumph! som regjerer også her, men vi har også ferdige Tzay-spyd, forteller Kristina Halkidis, ansvarlig for vegetardisken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tzay lager også soyabaserte kjøtterstatningsprodukter med instagramvennlige navn som «cute soy bits» og «happy soy skewers».

Disse kommer for normalt salg hos Meny i løpet av oktober, men enn så lenge serveres grillspydene i vegetardisken.

I ferskvaredisken var det tolv produkter, hvorav ni var veganske på åpningsdagen torsdag. Dette vil variere noe.

Fleksetarianere

Man må ikke være vegetarianer eller veganer for å velge grønt. Stadig flere velger å kutte ned - ikke kutte ut kjøttforbruket.

Bjørnar Lekes og Elin Johansen dro ens ærend til Grünerløkka for åpningen av den nye vegetardisken - til tross for at ingen av dem er vegetarianere.

- Vi prøver å lære oss litt, for vi bor med veganere, forteller Bjørnar. Han synes erstatningsproduktene er spesielt spennende. - Vi prøver å gjøre det likt, og lager mat som vi pleier, bare uten kjøtt.

KYLLING ELLER SOYABØNNER? Vi har smakt oss gjennom noen av de nye erstatningsproduktene, testen kan du lese på Dagbladet i morgen. 
KYLLING ELLER SOYABØNNER? Vi har smakt oss gjennom noen av de nye erstatningsproduktene, testen kan du lese på Dagbladet i morgen.  Vis mer

Er vegetardisken en suksess vil konseptet prøves ut i flere butikker i hovedstaden, og så videre via de andre store byene til resten av landet.

- Modellen er alltid den samme når vi prøver noe nytt. Vi prøver oss frem med én butikk der vi ser kundegruppen passer, så spisser vi det der, før vi tar det videre, sier Kjuus.

Mer populær enn hamburger

Meny er ikke alene om å merke økt etterspørsel etter vegetariske og veganske produkter.

Coop har valgt å lansere en egen merkevareserie, Vegetardag. Før sommeren slapp dagligvarekjeden de to første produktene, to vegetarburgere.

- I våre Extra-butikker, som vi har brukt som spydspiss for Vegetardag-produktene, var salget av vegetarburgerne 45 prosent høyere enn den bestselgende kjøttburgeren, sa Hege Berg-Knudsen, ansvarlig for Coops egne merkevarer til Dagbladet i forrige uke.

Engasjerte forbrukere

For nyvegetarianere, -veganere eller -fleksetarianere an læringskurven være bratt. I vegetardisken på Meny blir veien til mens de går.

Halkidis forteller om den thai-inspirerte nuddelsalaten som på prøvestadiet i forkant av åpningen ble saltet på tradisjonelt vis, med fiskesaus.

Til åpningen av vegetardisken var dette selvsagt byttet ut med andre saltkilder - men det var fortsatt rom for forbedring. En oppmøtt veganer ønsket seg nudler uten egg i. Det får hun.

- I morgen blir thaisalaten vegansk - med nudler uten egg, lover Halkidis. - Det er en bratt, men morsom læringskurve.

Lage vegetarmaten selv?