STYR UNNA FRAPPEN HVIS DU VIL KUTTE KALORIER: Ren iskaffe er mye mindre kaloriholdig enn manges sommerfavoritter, isfrappen og islatte. Foto: NTB Scanpix
STYR UNNA FRAPPEN HVIS DU VIL KUTTE KALORIER: Ren iskaffe er mye mindre kaloriholdig enn manges sommerfavoritter, isfrappen og islatte. Foto: NTB ScanpixVis mer

Sjokkerende mye sukker, salt og fett:

Sommerens skjulte sukkerbomber: - Mange blir nok overrasket

Når du kjenner søtsuget snike seg innpå, har ernæringsfysiologen gode råd.

Med sol, varme og sommertid følger parkliv, båtturer og seine kvelder på verandaen. Da frister det kanskje med en øl, en iskaffe eller en is? Du vet nok at iskrem inneholder sukker og fett, men verre er det med alt sukkeret du får i deg – uten å vite det. En iscappuccino er da ikke like ille, er det vel?

Sommerens skjulte sukkerbomber: - Mange blir nok overrasket
SPAR PÅ KOSEN: - Husk at sommeren også består av ukedager og hverdager, og du burde prøve å spare kosen til helgen, sier fagansvarlig for kosthold i Grete Roede, Karoline Steenbuch Lied. Foto: Svein Brimi
SPAR PÅ KOSEN: - Husk at sommeren også består av ukedager og hverdager, og du burde prøve å spare kosen til helgen, sier fagansvarlig for kosthold i Grete Roede, Karoline Steenbuch Lied. Foto: Svein Brimi Vis mer

- Sommermat består av en rekke kaloribomber mange sikkert innerst inne er klar over, som store og fete kjøttstykker på grillen, grillede pølser med all slags tilbehør og fete majonesdressinger, sier Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig for kosthold i Grete Roede.

Det sunneste er å grille fisk og grønnsaker, og spiser salater med så lite dressing som mulig – en skje olje bør holde, ifølge Lied.

- Om sommeren spiser man gjerne litt ekstra mellom hovedmåltidene, som man kanskje «glemmer» å ta med i kaloriregnskapet. En del av dette er nokså kaloririk mat, sier hun.

Sommerkosens kalorier

Under har Anne Marie Skjølsvik, klinisk ernæringsfysiolog i Tine, listet opp typiske mat- og drikkevarer man nyter i sommervarmen. Hun er tatt utgangspunkt i porsjonsstørrelser av hver enkelt. I noen er det bare tilsatt sukker, mens i andre er det en blanding av naturlig sukker fra råvaren, som for eksempel fra melk, frukt eller bær. Det er det tilsatte sukkeret som er anbefalt om å redusere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

  • Softis: En liten softis er på cirka 100 gram og bidrar med 172 kcal, 13 gram fett og 21 gram sukkerarter. Velger du kjeks så kommer det cirka 90 kcal i tillegg, 1,4 gram fett og 5,6 gram sukkerarter. Og selvfølgelig noen ekstra kalorier om du vil ha strøssel i tillegg. Egentlig er ikke en liten softis i beger så ille, men velger man en stor softis i kjeks med strøssel, vil kaloriinntaket bli mye høyere. I en softis vil sukkeret som vi får i oss være en blanding av tilsatt sukker og sukker som følger naturlig med råvaren melk.
  • Iskaffe fra kafé: En frappe bidrar med alt fra 330 til 420 kcal, avhengig av om du velger stor eller liten. Du får også i deg ca. 35-50 gram sukkerarter og 14-17 gram fett. Velger du derimot en islatte vil du få i deg cirka 120 kcal, 10 gram sukkerarter og sju gram fett, avhengig av fettmengden i melken. Så her er det mye å spare på hvilken type man velger. En frappe ligger på samme nivå som en stor is eller et lite måltid.
  • Ferdig iskaffe fra Tine (3,3 desiliter): Av ferdig iskaffe er valgmuligheten også til stede. Noen varianter er med tilsatt sukkerarter, mens andre er uten tilsatt sukker. Variantene som er tilsatt sukker bidrar med mellom 200-264 kcal, 3,3-9 gram fett og ca. 30 gram sukkerarter per porsjon. Sukkeret her er da en kombinasjon av naturlig forekommet sukker fra melken og tilsatt sukker. I variantene uten tilsatt sukker bidrar de med cirka 135 kcal, 3,5 gram fett og 16,5 gram sukkerarter. Sukkeret her følger naturlig med melken.
  • Brus (Fem desiliter): En halvliter brus bidrar med 210 kcal, 0 gram fett og 53 gram tilsatt sukker. Brus søtet med søtstoff har derimot ingen kalorier, fett eller sukker og er et bedre valg dersom du drikker mye brus i varmen. Men husk, vann er den beste tørstedrikken
  • Appelsinjuice (2,5 desiliter): En liten boks med appelsinjuice bidrar med 110 kcal, 0,5 gram fett og 23 gram sukkerarter. Her kommer sukkeret bare naturlig med råvaren appelsin. En porsjon juice om dagen kan også regnes inn som en av «5 om dagen».
  • Chips (100 gram): Bidrar med 525 kcal, 32 gram fett og 0 gram sukker. Velger man varianter med litt mindre fett vil man også få i seg mindre kalorier, og en pose med saltede nøtter vil være et bedre valg. De vil bidra med ca. like mye kalorier og fett, men du vil også få i deg flere næringsstoffer enn ved å spise chips.
  • Sjokolade (100 gram): En medium stor sjokoladeplate på 100 gram, bidrar med 541 kcal, 32,3 gram fett og 52 gram sukkerarter, hvorav 45 gram er tilsatt sukker. Sammenliknet har 100 gram mørk sjokolade litt flere kalorier, 584 kcal, på grunn av et økt fettinnhold fra kakao på 46 gram, men mindre mengde tilsatt sukker, 28 gram.
  • Cider og øl (halv liter): En halv liter cider bidrar med ca. 300 kcal og øl ca. 200 kcal. Her finnes det lettvarianter av begge, med cider søtet med søtstoff og øl med redusert karbohydrat innhold. Det er uansett greit å huske på at man lett kan få i seg mange kalorier ved å drikke alkohol.

Skjulte kalorier

Vil du være på den litt sunnere siden, er et viktig tips ifølge Lied å begrense inntaket.

- Alle mat- og drikkevarer over oppgis per hundre gram, men husk at man ofte inntar mer enn dette enten det er is, snacks eller drikke. Et annet tips er å velge vann som tørstedrikke på varme sommerdager. All annen kald drikke burde benyttes som kos en gang iblant.

Det er godt med is om sommeren, men her burde man velge saftis eller lage sin egen sunne is så ofte som mulig, råder hun.

- Hvis du vet at det blir mye «flytende føde» en periode i sommer, kan du gjerne passe på å være litt ekstra fysisk aktiv i sånne perioder, så har man «mer å gå på», sier Lied.

Energiinnholdet i ett gram sukker er 17 kJ (fire kalorier). For en kvinne som er lite fysisk aktiv, vil 10 energiprosent tilsvare et inntak av tilsatt sukker på cirka 50-55 gram per dag. For menn med samme aktivitetsnivå, vil dette tilsvare om lag 60-70 gram per dag, ifølge Helsenorge.no. Eksempel:

  • 50 gram sukker gir 200 kcal. Dette tilsvarer ca. en halv liter brus med sukker.
  • 60 gram sukker tilsvarer omtrent 30 sukkerbiter.
  • I 100 gram melkesjokolade er det 45 gram tilsatt sukker, noe som tilsvarer 22,5 sukkerbiter.
  • I 100 gram sukkertøy er det 78 gram sukker. Dette tilsvarer 1377 kJ (324 kcal).
Litt plastfolie rundt bananstilkene gjør at de får lengre levetid. Video: Per Ervland og Aase Dotterud Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer

Litt er lov

Skjølsvik mener at med noen enkle tips kan du både kose deg og nyte sommeren, samtidig som du unngår å få med deg ferieminner i form av noen ekstra kilo langt utover høsten.

BALANSE: - Finn en balanse mellom hverdagsmat og kos, sier klinisk ernæringsfysiolog i Tine, Anne Marie Skjølsvik. Foto: Annette Larsen
BALANSE: - Finn en balanse mellom hverdagsmat og kos, sier klinisk ernæringsfysiolog i Tine, Anne Marie Skjølsvik. Foto: Annette Larsen Vis mer

- Alt handler om balanse. Det lureste du gjør er å være oppmerksom på mengdene du spiser. Mange blir nok overrasket når de faktisk leser pakningsvedlegget. Vi vet at stadig flere leser på produktene for rå finne ut om matvaren er sunne eller ikke. Mange vil nok få en overraskelse over hva man kan spare på sommerkosen, sier hun, og fortsetter:

- Det viktigste er å finne balansen mellom hverdagsmat og kos, samt mellom hva du spiser og hvor aktiv du er.

Skjølsvik råder til å stoppe opp og tenke: Trenger jeg å spise både is, sjokolade og chips på en dag, eller kan jeg klare meg med en av delene?

- Noen ganger er det greit å kjøre full pakke, men et lurt tips er å først spise seg mett på vanlig mat, før du går over på dessert og søte fristelser. Og selv om det er ferie, er det lurt å legge inn litt aktivitet. Gjør noe du liker og få til noen korte aktiviteter hver dag i løpet av feriedagen. Gå en tur med en venn, lek med barna, ta dere en kveldstur med sykkelen eller gå i svømmehallen om det regner. All bevegelse bidrar.

Sug etter noe søtt og leskende

Jo varmere det er ute og jo mer fysisk aktiv du er, desto mer påfyll av drikke trenger kroppen.

- Varmen, som gir væsketap, byr på økt tørste og gjerne følelse av behov for noe søtt. Grunnen til dette kan være for å endre smak i munnen - man får ofte litt emmen smak når man er tørst -, eller fordi man spiser mindre i varmen på grunn av manglende appetitt. Derfor kan man ofte få et sug etter noe lettvint etter hvert, sier Therese F. Mathisen, ernæringsfysiolog ved Norges idrettshøgskole.

SØTSUG: - Søtsug kan oppstå når du er sulten eller kjeder deg, sier Therese F. Mathisen, ernæringsfysiolog ved Norges idrettshøgskole. Foto: Nih
SØTSUG: - Søtsug kan oppstå når du er sulten eller kjeder deg, sier Therese F. Mathisen, ernæringsfysiolog ved Norges idrettshøgskole. Foto: Nih Vis mer

Hun forteller at søtsug ofte oppstår når man er sulten, kjeder seg, kjenner på stress eller ubehag, eller utsettes for impulser som minner om smaken. Som lukten av fersk hvetebakst, for eksempel.

- Noe av dette handler om biologiske drifter, som sult. Den trigger oss til å oppsøke næring og slik har kroppen kunnet overleve evolusjonært sett. Men mye handler om innlært atferd - å trøste seg med noe søtt når noe oppleves vanskelig, sier Mathisen.

Vi lærer at festligheter og sosialt handler om mat, og vi erindrer underbevisstheten hvordan dette gir følelse av lykke og velbehag.

- Videre trøster vi barn med mat eller søtsaker når de har slått seg og har det vondt. Videre har nok flere erfart hvordan søtsaker gir en «lettelse» av smerte og ubehag umiddelbart, og derav ubevisst lært seg slik atferd, sier Mathisen, som nevner et eksempel fra filmverdenen der damer trøster seg fra kjærlighetssorg med en bøtte is eller konfekt.

Når du kjenner søtsuget snike seg innpå, råder Mathisen til å tenke etter før det tar overhånd.

Hvorfor er jeg sugen nå? Er jeg egentlig sulten? Er suget fra munn/hode (psykisk) eller fra mage (fysisk sult)? Er jeg egentlig tørst, eller trenger jeg bare en frisk smak i munnen? Ikke minst; ønsker jeg å tillate meg dette inntaket nå? Hva ønsker jeg oppnå med det? Betyr det mye for meg?

- Sistnevnte er først og fremst for dem som opplever at stadige søtinntak ødelegger for vektreduksjon, fordi det byr på mange tomme kalorier, sier hun.

Vi gjør oppmerksomme på at Grete Roede A/S - i likhet med Dagbladet - er eid av Aller Media A/S.