DYREST: DRC Romanee-Conti Grand Cru hylles av Dagbladets vinanmelder, men har sin pris.
DYREST: DRC Romanee-Conti Grand Cru hylles av Dagbladets vinanmelder, men har sin pris.Vis mer

Solgt på Aker Brygge

Sov ute i åtte døgn for å kjøpe Norges dyreste vinflaske: - 45 000 kroner er ikke dyrt

Nei, skulle vi ha åpnet ei flaske til... noen som har?

Under tusenvis av juletrær lå det i går gaver i form av alkohol i ulike varianter. Hvis du fant en av typen DRC Romanee-Conti Grand Cru, er det tid for å bli en smule andektig - for utsalgsprisen på Vinmonopolet er 45 .175 kroner!

Dagbladet kan avsløre at det i år er blitt solgt tre eksemplarer av det som er Polets mest kostbare vin over disk; to på Aker Brygge og en ved filialen i Sandnes.

- Alle tre flaskene ble solgt torsdag 1. februar, i forbindelse med Burgund-slippet. Den som hadde stått lengst i kø, hadde da vært på Aker Brygge i ni dager. Vinen var kvotert, så ingen kunne kjøpe mer enn flaske pr kunde, forteller kommunikasjonssjef Jens Nordahl.

Bjørn Håvard Larsen sto aller først i polkøen på Aker Brygge, og kjenner godt oslo-mennene som kjøpte de dyreste flaskene.

- De sto i køen rett bak meg. Vi overnattet utenfor polutsalget i mange dager, så da blir man greit kjent. Det er snakk om helt vanlige vinentusiaster. 45.000 kroner for en flaske er ikke dyrt når man er samler, mener Larsen.

- Hvorfor kjøpte du ikke en DRC Romanee-Conti Grand Cru selv?

- Fordi jeg oppdaget at de i utsalget også hadde en hvit Burgund fra 2014 til 22.675 kroner. For meg var den et større kupp, og vi hadde bare lov å kjøpe ei flaske hver, sier nordlendingen.

- Skal du åpne den i jula?

- Vinen jeg kjøpte må ligge ganske lenge, og da snakker vi om minst 10-15 år. Når den er moden, er det anledning i seg selv til drikke den!

Rødvin går litt tilbake

Tall fra Vinmonopolet viser at uka før jul er den største salgsuka gjennom hele året, med opp mot 4,7 millioner vareliter.

- Salget i de seks dagene før jul tilsvarer hele januarsalget. Fredag 21. desember var ukas største. Da hadde vi opp mot 450.000 kunder som kjøpte rundt 1,2 millioner liter - nesten like mye som vi selger i løpet av en normaluke, forteller polets kommunikasjonssjef.

Årsaken til storomsetningen er at folk stadig utsetter julehandelen til stadig nærmere jul.

- Dette er en trend vi har sett gjennom flere år: stadig mer av julesalget tas i dagene rett før juleferien. Det kan rett og slett virke som folk planlegger i mindre grad enn før, medgir Jens Nordahl.

35 prosent av gaveemballasjen på polet selges i desember, noe som er indikasjon på at mye av varene også havner under juletreet. Salgstallene viser at rødvin fortsatt soleklart er største kategori og står for 47 prosent av salget.

- Men rødvin går noe tilbake?

- Ja, det er en trend vi har sett over noen år. Folk foretrekker i stadig økende grad lette og lyse alternativer og produkter med et noe lavere alkohol-, sukker- og kaloriinnhold. Derfor ser vi en klar vekst for hvitvin, musserende og rosévin, som i gjennomsnitt er mer alkoholsvake produkter enn rødvin, forklarer Nordahl.

Man kan også merke seg at den lille kategorien sider er fjerde største kategori om man ser på veksten i liter. Særlig Hardangersider har økt i popularitet i 2018.