Enkelte bør slutte med kaffe før lunsj:

Søvnprofessor om nordmenns mareritt: - Unngå denne etter lunsj

Helsedirektoratet oppfordrer til å ta tak i problemene.

BLÅLYS: At nordmenn opplever økende søvnproblemer kan skyldes flere ting. Enkelte bør slutte å drikke kaffe etter lunsj, mener søvnforsker Børge Sivertsen. Foto: Scnpix/FIH
BLÅLYS: At nordmenn opplever økende søvnproblemer kan skyldes flere ting. Enkelte bør slutte å drikke kaffe etter lunsj, mener søvnforsker Børge Sivertsen. Foto: Scnpix/FIHVis mer

Helsedirektoratet har nylig laget rapporten «Bare Du». Den har kartlagt hvilke helsemessige utfordringer nordmenn flest opplever. Formålet med kampanjen er å tenne endringsgnisten på ulike felt, deriblant søvn.

Der går det fram at søvn er den vanen flest nordmenn har forsøk å endre uten å lykkes.

Direktoratet opplyser at en tredjedel har problemer med sove godt. Den nye undersøkelsen viser at hele 18 prosent ikke opplever forbedret søvn på tross av at man følger de gitte anbefalingene.

SEKS TIMER: Bjørn Bjorvatn ved UiB sier at koffein-effekten varer i hele seks timer. Foto: UiB
SEKS TIMER: Bjørn Bjorvatn ved UiB sier at koffein-effekten varer i hele seks timer. Foto: UiB Vis mer

For den som opplever søvnproblemer, anbefaler Helsedirektoratet for eksempel å ikke drikke kaffe etter klokken 1700.

- Koffein har effekter som gjerne varer i seks timer. Men, det er selvsagt stor variasjon på hvordan man responderer på kaffe, sier Bjørn Bjorvatn, professor ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin ved Universitetet i Bergen. Han har søvn som spesialfelt og har skrevet flere bøker om temaet.

Slutte med kaffe etter klokken 12

- Om totalforbruket er høyt, viste en studie at koffein så tidlig som klokken 12 på dagen kan påvirke søvn påfølgende natt, legger han til og får støtte av Børge Sivertsen som er søvnforsker ved Folkehelseinstituttet:

SØVNLØST: Tall viser at flere opplever problemer med søvn, forteller Børge Sivertsen ved Folkehelseinstituttet. Foto: FHI
SØVNLØST: Tall viser at flere opplever problemer med søvn, forteller Børge Sivertsen ved Folkehelseinstituttet. Foto: FHI Vis mer

- Har man insomni anbefaler vi at man ikke drikker kaffe etter lunsj, fordi det kan ta 10-15 timer før effekten av koffein er så liten at effekten er borte.

- Te nevnes ofte som avslappende, men kan man anbefale det som en del av kveldsritualet?

- Det er neppe særlig effektivt. Det mangler i alle fall vitenskapelig dokumentasjon. Når det er sagt, så er det viktig å være avslappet i innsovningsfasen, sier Bjorvatn og legger til at trening sent på kvelden kan ha negativ effekt:

- Selv om det har ulik effekt fra person til person, så anbefaler jeg å avslutte treningen to timer før sengetid.

Han får støtte av Sivertsen som understreker at det samme gjelder for barn.

Den ferske undersøkelsen viser at det aldersgruppen 30-39 år som hyppigst sover dårlig.

- Dette var nytt for meg. De fleste studier viser økt forekomst av søvnproblemer jo eldre man er. Kanskje jobbstress kan være en faktor?, spør Bjorvatn.

Økende problem

- Vi har tall som tyder på at andelen som oppfyller kriteriene for insomni, har økt betydelig de siste 10 årene, fra omtrent 10 til 15%, sier Sivertsen og støtter oppunder funnene i undersøkelsen som viser at 13 prosent av oss sliter med dårlig søvn fire dager i uka eller mer.

Bjorvatn deler bekymringen for utviklingen og kan vise til egne tall som sier at hele 20 prosent i deres ferskeste studie innfridde diagnosekriteriene for kronisk insomni.

- Det er all grunn til å tro at forekomsten er økende.

- Mange bruker PC, nettbrett og mobil på senga, kan det ha påvirke søvnen?

- Det spiller nok en viktig rolle i å forklare økningen av søvnvansker, spesielt hos de yngre. Det skyldes både det blå lyset, som undertrykker kroppens produksjon av melatonin, samt at bruken i seg selv er aktiverende, forklarer Sivertsen.

Økende bruk av sovemedisiner

Merete Vevelstad er overlege PhD og spesialist i klinisk farmakologi ved Oslo Universitetssykehus. Hun mener at nordmenn generelt alt for lett tyr til medikamenter, for eksempel når de i en periode sliter med søvnen.

HELT NORMALT: Overlege Merete Vevelstad mener man må tåle å ha litt problemer med søvn. Det er helt vanlig i deler av livet, forklarer hun.
HELT NORMALT: Overlege Merete Vevelstad mener man må tåle å ha litt problemer med søvn. Det er helt vanlig i deler av livet, forklarer hun. Vis mer

- Å ha søvnproblemer er helt normalt i deler av livet. Sover du dårlig er dette kroppens normale reaksjon tegn på en uholdbar livssituasjon. Det er ingen grunn til å starte med medisiner, som du lett blir avhengig av. Medisinfri håndtering er uten bivirkninger og gir bedre resultater.

Å bruke medikamenter for å sove demper bare symptomene, og kun kortvarig, påpeker Vevelstad. Allerede etter få ukers jevnlig bruk forsvinner den søvngivende effekten av medisinene, og alt man sitter igjen med er bivirkningene og en falsk tro på legemidlets betydning for søvnen.

- Sovemedisin gir bivirkninger på dagtid, også de nyere såkalte z-hypnotika. Hukommelsen og den intellektuelle funksjonen blir dårligere. Kjøreferdighetene nedsettes og oppmerksomheten svekkes. I tillegg forårsaker sovemedisiner svimmelhet, spesielt blant eldre mennesker. Dette kan igjen forårsake helsefarlige situasjoner, fallskader og lignende.

Statistikken viser, ifølge Vevelstad, at bruken av sovemedisin er det hun mener er urovekkende høy, spesielt blant eldre mennesker. Nærmere en av ti nordmenn bruker sovemedisin, opplyser hun.

- Noe av grunnen til dette kan være at folk tror at normale livsproblemer er sykdom, og at de ikke kan løse problemene uten medisin, uttaler Vevelstad.

- Livet er plagsomt til tider

Hun mener bevisstheten omkring dette temaet er altfor lav. Særlig i forhold til medikamentbruk blant unge mennesker.

- Det er svært viktig for menneskers livsglede og mestringsevne at hjernen får modnes og restruktureres gjennom livet uten jevnlig forstyrrelse av legemidler og rusmidler. Livet er plagsomt til tider, men det skal ikke behandles med medikamenter eller rus. Hjernen utvikles gjennom hele livet, sier Vevelstad.

Hun priser helsevesenets nyetablerte tilbud om et medisinfritt behandlingsalternativ ved psykiske lidelser.

Vevelstad understreker at det for de fleste pasienter er lett å slutte med sovemidler.

- Man må bare tåle at livet er litt plagsomt i noen dager eller uker, mens hjernen får omstrukturert seg og blir slik den skal være, sier hun.