Spar-burger: - Jo, vi kunne jobba med stylingen

- Jezus, sier burgerkonge.

REKLAME?: Spar-kjeden frister sine kunder med åpningsfest og Husets hamburger «fra varmeskapet». - Har ikke skremt noen, sier Hanne Evensen.
REKLAME?: Spar-kjeden frister sine kunder med åpningsfest og Husets hamburger «fra varmeskapet». - Har ikke skremt noen, sier Hanne Evensen.Vis mer

- Velkommen til åpningsfest!

Blant alskens nyheter fra inn og utland dukker plutselig burgeren opp. Spar-kjeden skal åpne ny butikk i Oslo, nærmere bestemt Dælenenggata. Og åpningen skal markeres med brask og bram fra «fra varmeskapet».

Reklame-burgeren på VGs nettside vekker oppsikt der det beige-brune brødet er dandert mot mer klassiske bruntoner på planken. Brødet er ikke preget av de varme, gylne fargene man har blitt så vant til.

Osten, også den i brunspekteret, er smeltet over kjøttet som også må sies å være utradisjonelt i burgersammenheng. Reklamen røper ikke selv hvorvidt det er snakk om Anguskjøtt, karbonadedeig eller lunsjkake, men kjennere av ulike kjøttkvaliteter i varmeskapet vil nok kunne gjøre seg opp en mening om innholdet i «Husets hamburger».

Spar-burger: - Jo, vi kunne jobba med stylingen

- Er dere fornøyd med kampanjen selv?

- Hehe… Jeg ser at vi kunne jobba litt mer med styling her. Vi får ta den til revurdering, sier en lett lattermild Hanne Evensen som er informasjonsrådgiver i Spar.

- På den annen side; vi kan ikke beskyldes for å drive uærlig reklame! Her får du se nøyaktig hva du får for pengene!

- Har dere bevisst valgt et dempet uttrykk i frykt for storinnrykk i Dælenenggata?

- Vi har allerede opplevd storinnrykk, faktisk! Det var visst mange som var glad for å få en Spar-butikk i nabolaget.

- Og varmeskapet holder koken?

- Jada! Mye tyder i det minste på at reklamen ikke har jaget folk bort herfra!

UTEN SIDESTYKKE: Grillkongen Craig Whitson lar seg ikke imponere over Spars burger. Foto: Alf Ove Hansen / SCANPIX
UTEN SIDESTYKKE: Grillkongen Craig Whitson lar seg ikke imponere over Spars burger. Foto: Alf Ove Hansen / SCANPIX Vis mer

Craig Whitson er kjent som hele Norges grillkonge. Amerikaneren har sett mange burgere i sitt liv, men da han ble gjort oppmerksom på Spar-burgeren kommer reaksjonen momentant:

- Jezus (på engelsk, red. anm).

- Hva tenker du om bildet?

- Er dette et produkt som skal selges?

- Ja, ser sånn ut.

- Hele burgeren ser trist ut. Her ser vi også en av de verste tingene man kan gjøre med en burger, nemlig å steke den uten av kanten blir ordentlig stekt, humrer grillkongen.

- Det viser at det det ikke holder å annonsere et smart sted, men at man må lage innhold som er godt, er kommentaren fra Kaare Øystein Trædal i Try reklamebyrå. Før han legger til:

- Håper den smaker bedre enn den ser ut!