MÜSLI OG GRANOLA: Det er stor forskjell på næringsinnholdet i disse frokostblandingene, og vi tar i bruk hele skalaen i testen. Foto: Erik Helgeneset / Bramat.no
MÜSLI OG GRANOLA: Det er stor forskjell på næringsinnholdet i disse frokostblandingene, og vi tar i bruk hele skalaen i testen. Foto: Erik Helgeneset / Bramat.noVis mer

Ernæringstest av müsli, crüsli og granola:

Stor forskjell på næringsinnholdet i müsli - sju får terningkast seks

Se hvilken du bør velge.

(Bramat.no): Tidligere i år har Bramat.no testet frokostblandinger. Denne gangen tester vi müsli, crüsli og granola.

Se også resultatene fra fjorårets test av müsli, crüsli og granola.

Hva er egentlig granola?

I denne testen har vi valgt å sammelikne müsli, crüsli og granola fordi alle disse er basert på valset korn (som oftest havre).

Forskjellen på müsli og crüsli er at crüsli er bakt i ovn, gjerne med søtning som sukker, juice eller honning.

De tradisjonelle müslitypene er bare valset korn som ikke er bakt.

Granola er egentlig bare et annet navn for crüsli. Navnet granola ble registrert som en trademark i USA på slutten av 1900 tallet. Både müsli, crüsli og granola er ofte tilsatt både frukt, bær og/eller nøtter.

Sunt med mye fiber

Skal du spise müsli til frokost, bør du velge en som inneholder mye fiber og ikke altfor mye sukker.

En frokost med mye fiber vil ha en positiv innvirkning på blodsukkeret ditt hele resten av dagen. Du vil føle deg mettere, mer opplagt, og mindre sugen på noe søtt.

De aller fleste får i seg mindre fiber enn anbefalt. Fiber er bra for fordøyelsen, vekten, blodsukkeret og helsa.

Kjør på med fiber!

Sukker for deg som trener mye

Mange typer müsli og andre frokostblandinger, inneholder mye sukker.

Dette kan være greit for deg som er slank og aktiv, ikke minst rett etter en treningsøkt der du trenger å fylle på karbohydratlagrene dine.

Er du derimot en av dem som ønsker å holde en stabil vekt eller gå ned noen kilo, er det lurt å velge en müsli uten så mye sukker.

Derfor er karbohydrater viktig for deg som trener

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på et utvalg müsli, crüsli og granola som finnes i de største dagligvarekjedene.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye kalorier, sukker, fiber, protein, mettet- og umettet fett de inneholder. Vi har latt mengden sukker og fiber telle dobbelt, ettersom dette er viktig når det kommer til sunnhet.

Grunnen til at vi denne gangen har valgt å ta med energiinnholdet i vurderingen, er at mange ønsker en frokost som ikke er altfor kalorirrik.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6 og de minst sunne får terningkast 1. Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 1 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Les mer på Bramat.no:
Spis mer grønnsaker!
Verdt å vite om arsen i ris og sjømat
Alternative kostråd skaper mer forvirring enn sunne vaner