TILBAKE: Rema 1000 slet med omdømme og omsetning etter Æ-fadesen. Nå er de tilbake - og er den kjeden som totalt vokser mest. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix
TILBAKE: Rema 1000 slet med omdømme og omsetning etter Æ-fadesen. Nå er de tilbake - og er den kjeden som totalt vokser mest. Illustrasjonsfoto: NTB ScanpixVis mer

AC Nielsentall

Stor vekst for lavpriskjedene: Rema 1000 slår tilbake

Dagligvarebransjen vokste med 2 prosent i første halvår.

Dagligvarebransjen er i sakte vekst. Verdiveksten totalt i årets seks første måneder er på 1,7 milliarder kroner, opp to prosent.

Lavpriskjedene Rema 1000 og Extra som tar flest markedsandeler, 0,5 prosent, med Kiwi hakket bak med 0,4 prosent.

NorgesGruppen vokser totalt med 0,1 prosent, mens Coop mister markedsandeler - 0,4 prosent.

Det går heller ikke så bra for de store supermarkedene. Meny mister markedsandeler, 0,4 prosent, og Coop Mega faller med 0,2 prosent.

Rema 1000 vekstvinner

Det er Rema 1000 som har gjort det best totalt.

- Vi vil igjen rette en stor takk til alle som tar turen innom og handler hos oss. Det er god motivasjon i hyggelige tall, og vi fortsetter å gjøre alt vi kan for å ha bare lave priser, sier Mette Fossum, kommunikasjon- og samfunnskontakt i Rema 1000 til Dagbladet.

Hos Coop er likevel jubelen stor for Extra-kjeden.

- Extra har den siste måneden passert flere viktige milepæler som åpningen av butikk nummer 400, og passert 11 milliarder i omsetning. Vi har også rekordnivåer i kundetilfredshet. Derfor er vi ikke overrasket over at Extra er best i bransjen både målt i omsetningsvekst og prosentpoeng økning i markedsandel, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop til Dagbladet.

Kiwi størst organisk vekst

Det er verdt å merke seg at en god del av Extra-kjedens vekst skyldes omprofilering fra andre butikker i Coop-systemet. Kristiansen viser også til at utviklingen sammenlignes med samme periode i fjor, der Coop hadde sterke resultater.

- De andre har også vært mer aggressive i etableringen av nye butikker, mens Coop ikke er like langt med sine nyetableringer. Nå skal vi bli tøffere og åpne flere nye butikker de neste årene, sier Kristiansen.

Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy er godt fornøyd med tallene, og viser til vekst i direkte sammenlignbare butikker.

- Kiwi er suverent best på organisk vekst av alle dagligvarekjeder i årets første halvår. Per juni er den sammenlignbare veksten i Kiwi på 3,6 prosent, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.