AC Nielsentall

Stor vekst for lavpriskjedene: Rema 1000 slår tilbake

Dagligvarebransjen vokste med 2 prosent i første halvår.

TILBAKE: Rema 1000 slet med omdømme og omsetning etter Æ-fadesen. Nå er de tilbake - og er den kjeden som totalt vokser mest. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix
TILBAKE: Rema 1000 slet med omdømme og omsetning etter Æ-fadesen. Nå er de tilbake - og er den kjeden som totalt vokser mest. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dagligvarebransjen er i sakte vekst. Verdiveksten totalt i årets seks første måneder er på 1,7 milliarder kroner, opp to prosent.

Lavpriskjedene Rema 1000 og Extra som tar flest markedsandeler, 0,5 prosent, med Kiwi hakket bak med 0,4 prosent.

NorgesGruppen vokser totalt med 0,1 prosent, mens Coop mister markedsandeler - 0,4 prosent.

Det går heller ikke så bra for de store supermarkedene. Meny mister markedsandeler, 0,4 prosent, og Coop Mega faller med 0,2 prosent.

Rema 1000 vekstvinner

Det er Rema 1000 som har gjort det best totalt.

- Vi vil igjen rette en stor takk til alle som tar turen innom og handler hos oss. Det er god motivasjon i hyggelige tall, og vi fortsetter å gjøre alt vi kan for å ha bare lave priser, sier Mette Fossum, kommunikasjon- og samfunnskontakt i Rema 1000 til Dagbladet.

Hos Coop er likevel jubelen stor for Extra-kjeden.

- Extra har den siste måneden passert flere viktige milepæler som åpningen av butikk nummer 400, og passert 11 milliarder i omsetning. Vi har også rekordnivåer i kundetilfredshet. Derfor er vi ikke overrasket over at Extra er best i bransjen både målt i omsetningsvekst og prosentpoeng økning i markedsandel, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop til Dagbladet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer