STRAMMER INN SKJENKETIDER: Britiske politikere har sett seg lei på problemer med fulle flypassasjerer, og vil nå stramme inn på skjenketider på flyplassene. Foto: Heathrow Airport
STRAMMER INN SKJENKETIDER: Britiske politikere har sett seg lei på problemer med fulle flypassasjerer, og vil nå stramme inn på skjenketider på flyplassene. Foto: Heathrow AirportVis mer

Flyplassfyll:

Storbritannia vil kutte skjenketidene på flyplasser

- Innskrenkninger i skjenkebevillingen? Det hadde vært fint å få her også! sier norsk politi.

I England er fulle briter på flyplasser og fly er et stort og økende problem. Nå vurderer innenriksdepartementet å innskrenke i skjenkebevillingstidene på flyplasser, melder The Independent.

En rapport fra de sivile luftfartsmyndighetene viser at antall problemer med fulle flyplassasjerer mer enn doblet seg fra 2015 til 2016, og pilene peker fortsatt oppover.

Nå håper regjeringen at en innskrenking av skjenketidene kan snu den bekymringsfulle trenden. I dag kan man drikke alkohol hele døgnet på britiske flyplasser.

Mange avvises på vei inn i flyet

- Innskrenkninger i skjenkebevillingen? Det hadde vært fint å få her også! sier Elin Lien, seksjonsleder nærpoliti på Gardermoen politistasjon, til Dagbladet.

På Oslo Lufthavn på Gardermoen må politiet håndtere berusede reisende flere ganger i uka. De fleste hentes på gaten og geleides ut av flyplassen, mens andre er så beruset at de ikke kan ta vare på seg selv, og må transporteres i fyllearresten.

- Fulle passasjerer er en stor risiko på fly, og det er derfor mange blir avvist på vei inn i flyet, sier Lien.

ØL FØR FLYET: Det britiske innenriksdepartementet revurderer døgnåpen alkoholservering på flyplassene. I Norge er reglene strengere, og innstramminger diskuteres ikke. Illustrasjonsfoto: Morten Eik
ØL FØR FLYET: Det britiske innenriksdepartementet revurderer døgnåpen alkoholservering på flyplassene. I Norge er reglene strengere, og innstramminger diskuteres ikke. Illustrasjonsfoto: Morten Eik Vis mer

God siling av passasjerer i gaten gjør at det er svært sjelden fly må snu eller nødlande underveis på grunn av berusede passasjerer, det har kun vært et par episoder dette halvåret, ifølge Lien.

- Kommunens ansvar

Til tross for at fulle passasjerer er et økende problem har eldre- og folkehelseminister Åse Michalsen har ikke vurdert å se nærmere på det norske regelverket.

- Jeg forventer at kommunene følger opp skjenkebevillinger på flyplasser i henhold til alkoholloven. Kommunen har ansvar for å kontrollere hvordan skjenkebevillingene utøves. Så lenge kommunene forholder seg til de nasjonale kravene i alkoholloven, bestemmer de selv hvordan salgs- og skjenkepolitikken skal være i sin kommune, skriver Michalsen i en e-post til Dagbladet.

Hun viser til at lokale forhold skal tas i betraktning når kommunene bestemmer hvor mange skjenkesteder som skal få bevilling, og hvilke skjenketider de ulike stedene skal ha, så lenge det er innenfor alkoholloven.

Handler alkohol på taxfree

I dag har britiske flyplasser lov til å servere alkohol 24 timer i døgnet.

På norske flyplasser styres skjenketidene av de respektive kommunene. På Gardermoen er skjenketidene så åpne som loven tillater.

Det betyr ikke at du ikke får kjøpt sprit fra klokken 06 til 13. Taxfreebutikkene på Gardermoen er« åpne så lenge det går fly». Selv om det ikke er lov å drikke utenfor skjenkestedene, finner politiet ofte taxfreeposer med brutt forsegling - og må snakke til folk som drikker rett fra flasken i fellesområdene.

- Det med fyll på flyplasser er en sammensatt problemstilling. Vi har inntrykk av at skjenkestedene stort sett har kontroll på sine gjester, men det er også mange som drikker av det de kjøper på taxfreen, sier Lien.

Dette er en problemstilling Travel Retail Norway som driver taxfreebutikken på Gardermoen har jobbet med lenge.

ROMTEMPERERT ØL: Ølet på Gardermoen selges kun romtemperert. Det er bevisst. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix
ROMTEMPERERT ØL: Ølet på Gardermoen selges kun romtemperert. Det er bevisst. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix Vis mer

- Det viktigste vi gjør er at vi bevisst ikke selger kald øl fra kjøleskap slik at den ikke skal være klar til å drikke, sier Haakon Dagestad, kommunikasjonssjef i Travel Retail Norway til Dagbladet.

- Det er ikke begrensninger på når vi kan selge, men vi har tydelige begrensninger på hvem vi selger til. Berusede personer får ikke handle, og streng alderskontroll er en selvfølge hos oss.

Får servering på flyet

Når man først kommer seg opp i lufta, er regelverket litt annet. Innenriks er det statlige skjenkebevillinger som er utstedt av Helsedirektoratet som gjelder, og det er ikke lov å skjenke drikke som har høyere alkoholprosent enn 22.

Utenriks er det andre regler som gjelder.

- Det kommer an på hvor vi flyr. På innenriksfly i Sverige, for eksempel, hvor det er servering, er det ikke lov å servere alkohol før klokken 11, sier Astrid Mannion-Gibson, talsperson i Norwegian.

På fly fra Norge til utlandet er det alkoholservering fra når serveringsvogna starter opp. Det er heller ikke lov å drikke medbragt på fly - én av årsakene er at personalet skal kunne ha kontroll med hvor mye passasjerene drikker etter at de har kommet på flyet.

- Det skjer jo at en passasjer i smug drikker av sitt tax free-kjøp også, hvilket ikke har noe med åpningstider for skjenkingen på flyplassene å gjøre, påpeker Knut-Morten Johansen, informasjonssjef i SAS til Dagbladet.

Lite fyll i lufta

Hverken SAS eller Norwegian opplever ofte problemer med berusede passasjerer i lufta.

- Noen ganger kan det være at de blir bedt om å slappe av et par timer med en kopp kaffe før de får reise, mens andre ganger må politiet på flyplassen kontaktes på grunn av ubehagelig oppførsel, sier Johansen.

- Vårt kabinpersonale er årvåkne i forhold til uønskede elementer hva gjelder det som kan skape ubehagelige situasjoner. I verste fall, om det utfordrer sikkerheten på noen måte, og vil de gjør de nødvendige grep . Det er vårt personale trent på, for at det skal være en så trygg og hyggelig reise for alle.

- Her har alle et ansvar; både serveringssteder på flyplassene og de kabinansatte som serverer alkohol om bord, sier Mannion-Gibson.

Drøye regninger

Dersom passasjerer er så utagerende beruset at det er fare for sikkerhet vil kapteinen ofte foreta en ekstra ikke-planlagt landing om det er mulig på vei til destinasjonsstedet.

- Dersom dette ender med en ikke-planlagt landing, vil det føre til ekstra kostnader for flyselskapet, og dette vil vi mest sannsynlig kreve tilbake, sier Mannion-Gibson.

I 2016 måtte et Norwegian-fly nødlande i Polen fordi en kraftig beruset mann lagde bråk og truet andre passasjerer på livet. I etterkant ble han saksøkt av Norwegian for over 200.000 kroner, og ble dømt til å betale flyselskapet 96.000 kroner i erstatning. I tillegg måtte han tilbringe 21 dager i fengsel.

- Vi opplever at passasjerer som er beruset også kan bryte forbudet mot røyking om bord i flyene, forteller Johansen.

- Alle som gjør det blir anmeldt, og det skjer at vi krever erstatning på flere hundre tusen kroner for ekstra kostnader som vi blir påført som følge av dette. Det kan bli en dyr sigarett!