Vegetar:

Storkjeden blir veggis

Deli de Luca satser grønt, og åpner helvegetarisk og vegansk kiosk på Grünerløkka.

SATSER GRØNT: Deli de Luca åpnet i dag sin første Veggie de Luca, der de kun selger vegetar- eller vegansk mat og drikke.
SATSER GRØNT: Deli de Luca åpnet i dag sin første Veggie de Luca, der de kun selger vegetar- eller vegansk mat og drikke. Vis mer
Publisert

Deli de Luca kaster seg på den grønne bølgen. Denne uka åpner de sin første helvegetar- og veganske kiosk, Veggie de Luca på Grünerløkka i Oslo.

- Det er ikke tilfeldig at vi åpner her på Grünerløkka. Mange av trendene skapes her, sier Tormod Lier, administrerende direktør i Deli de Luca, til Dagbladet.

Han er spent på mottakelsen, men mener tendensene likevel er klare: Flere og flere velger grønne alternativer.

Dette bekrefter forbruksforsker og matsosiolog ved SIFO/Oslo Met, Annechen Bahr Bugge.

- Det er en økende interesse for å redusere kjøttforbruket i Norge, sier Bahr Bugge til Dagbladet.

Før covid-19 ser vi svakt nedadgående tendenser, samtidig som de aller fleste betegner seg som altetende. Tre av ti ønsker likevel å redusere inntaket av storfekjøtt, mens to av ti sier det samme om svinekjøtt.

- Det er ingen økning i antallet som betegner seg som vegetarianere, det ligger stabilt på tre prosent.

Starter på Grünerløkka

Valget av Grünerløkka som et sted å teste nye konsepter er ikke spesielt originalt. Det var også her Meny valgte å lansere sin vegetarsatsing, som nå er spredt til flere butikker i landet.

- Det vegetariske spisemønsteret appellerer i langt, langt større grad til kvinner enn menn, unge og folk bosatt i Oslo, sier Bahr Bugge.

TRENDY: Forbruksforsker Annechen Bahr Bugge sier at flere har ønske om å kutte kjøttforbruket. Foto: Oslo/Met
TRENDY: Forbruksforsker Annechen Bahr Bugge sier at flere har ønske om å kutte kjøttforbruket. Foto: Oslo/Met Vis mer

Det er likevel slik at unge spiser langt mer kjøtt enn de eldre, viser tall fra Animalia. Det gjelder særlig rødt kjøtt, kjøttdeig og hvitt kjøtt. Den eldste delen av befolkningen spiser langt mer fisk enn yngre.

Selv om fire av ti sier de ikke ønsker å kutte kjøtt, er det likevel en økende andel som prøver ut de nye kjøtterstatningsproduktene.

- Oppsummert ser vi en økende andel såkalte fleksible vegetarianere – det vil si folk som bevisst velger bort animalske produkter regelmessig, sier Bahr Bugge.

Inspirert av Veggie Prêt

Inspirasjonen til Veggie de Luca er hentet fra utlandet, nærmere bestemt Storbritannia, der sandwich-kjeden Prêt à Manger åpnet sin første helvegetariske Veggie Prêt i Soho for fire år siden. Det startet som en pop-up, men ble raskt permanent, og det er nå flere Veggie Prêt i den britiske hovedstaden.

OFFENSIV SATSNING: - Målet er å tilby så mye vegansk som overhodet mulig, sier Per-Åge Flattum.
OFFENSIV SATSNING: - Målet er å tilby så mye vegansk som overhodet mulig, sier Per-Åge Flattum. Vis mer

- Da fikk vi inspirasjonen til å gjøre det samme med Deli. Jeg pleier å si at trendene i Storbritannia ligger fem år foran oss, New York og USA er sju til ti år foran oss, så vi mener timingen er riktig nå, sier Per-Åge Flattum, markedssjef i Deli de Luca

Akkurat som Veggie Prêt, tror Deli de Luca-sjefen på at Veggie De Luca ikke blir en enkeltstående butikk.

- Det kan godt hende at det er rom for både fem og ti butikker som dette i Norge. Det har vi faktisk trua på!

Godteriutfordring

For å oppfylle kravene de har satt til seg selv, har den nye butikken tatt inn en god del produkter som ikke er vanlig å se i norske butikker. Det er gjelder særlig godteri.

- Det som kanskje er litt overraskende er hvor vrient det er å få til vegansk og vegetarisk godteri! Her brukes det mye gelatin, for eksempel, sier Flattum.

- Et eksempel er Candy Kittens. Et britisk merke som har satset på veganske varer. De lager mye godt.

REALITYGODTERI: Candy Kittens er startet av Jamie Laing, kjent fra Made in Chelsea.
REALITYGODTERI: Candy Kittens er startet av Jamie Laing, kjent fra Made in Chelsea. Vis mer

Candy Kittens ble startet av britiske Jamie Laing, kjent fra realityserien Made in Chelsea.

- Målet er å tilby så mye vegansk som overhodet mulig, sier Flattum.

De selger også vegetariske og veganske middager som allerede er godt kjent for norske forbrukere. Både pizzavarianter fra Grandiosa, Dr Oetker og Findus. I tillegg selges også veganske varianter av iskrem.

MAT PÅ FARTEN: Veggie de Luca byr på vegansk eller vegetarisk mat. Det lille grønne merket i øverste høyre hjørnet på skiltene indikerer at maten er vegansk.
MAT PÅ FARTEN: Veggie de Luca byr på vegansk eller vegetarisk mat. Det lille grønne merket i øverste høyre hjørnet på skiltene indikerer at maten er vegansk. Vis mer

Veggie de Luca har også satset stort på mat. De selger ferdige salater og retter som kan varmes, som lasagne og chili sin carne. I tillegg lager de også ulike wraps, bagetter og falafel-vaffel på bestilling.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer